دو نماینده مجلس، سیاسی کاری و توجه ویژه به مشکلات نظام سلامت را از نقاط ضعف و قوت آقای ظفرقندی ، وزیر پیشنهادی بهداشت اعلام کردند.

سیاسی کاری و توجه به نظام سلامت نقطه ضعف و قوت آقای ظفرقندی زاده
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شبکه خبر در برنامه مناظره درباره صلاحیت محمدرضا ظفرقندی ، وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با خانم فاطمه محمدبیگی ، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی و آقای منصور علیمردانی ، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی  به عنوان موافق وزیر پیشنهادی گفتگو کرد.

مشروح گفتگو به شرح زیر است:

مقدمه مجری : وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، متولی اصلی سلامت عموم مردم است از ارائه خدمات مختلف بهداشتی مردم تا دسترسی همگان به خدمات درمانی و همچنین تربیت نیرو‌های مجرب و تقویت بنیه علمی کشور در حوزه‌های پزشکی که مرتبط با این وزارتخانه است، یکی از نکات بسیار مهم در این دوره این که شخصی که رئیس جمهور محترم بواسطه سبقه‌ای که در جایگاه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی داشتند در مسئولیت این وزارتخانه خودشان هم البته به موضوعات، چالش‌ها و مشکلات پیش روی این وزارتخانه اشراف کامل دارند و باید بگوییم که همه این‌ها آنچه که عرض کردم، ویترین کاری کسی هست که بعنوان وزیر دولت چهاردهم معرفی می‌شود که بعد از گمانه زنی‌های فراوان آقای دکتر ظفرقندی به عنوان گزینه نهایی آقای رئیس جمهور به مجلس معرفی شدند.
سوال: خانم محمدبیگی، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی وزارت بهداشت را شما چه می‌دانید؟
محمدبیگی: وزارت بهداشت با چالش‌های عدیده‌ای روبرو هست از جمله این که ما نظام حکمرانی سلامت مان هنوز آن قاعده مندی لازم را پیدا نکرده و با توجه به این که ما در حال گسترش فرآیند‌های بیولوژیک در دنیا هستیم که می‌تواند حمله‌های بیولوژیک باشد، اتفاقات بیولوژیک یا پاندمی‌های بزرگ مثل کرونا و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی و فاکتور‌های موثر بر سلامت که عمدتا خارج از حوزه سلامت هستند مثل محیط زیست، مثل آلاینده‌های مختلفی که وجود دارد، ما دچار نوعی افزایش بار بیماری‌ها و افزایش هزینه کرد مردم از جیب هستیم؛

افزایش هزینه کرد مردم و کاهش سهم حوزه سلامت از درآمد ناخالص ملی

لذا یکی از چالش‌های بزرگ نظام سلامت امروز این است که باید جای خودش را در حاکمیت سلامت کشور پیدا بکند که هنوز ما فقدان نوعی حکمرانی دقیق را در حوزه سلامت داریم، مثلا جایگاه طب‌های سنتی و مکمل مشخص نیست، جایگاه پیشگیری و بهداشت که باید اولویت به درمان باشد متاسفانه اینگونه نیست، عمده هزینه ما می‌رود در درمان، افزایش بیش از دوبرابری هزینه کرد مردم از جیب را در طی دو دهه گذشته داشتیم بخاطر این که سهم حوزه سلامت از درآمد ناخالص ملی یا جی دی پی تقریبا در دو دهه گذشته نصف شده و این نصف شدن هزینه را بار مردم انداخته، از طرف دیگر ما با چالش‌های بزرگی مثل کمبود دارو مواجه هستیم، شبکه زنجیره تولید، توزیع و عرضه دارو دچار اشکال است، تامین ارز مورد نیاز برای دارو و تجهیزات پزشکی ما دچار مشکل هستیم و از طرف دیگر ما بار هنگفت پدیده سالمندی را داریم که به شدت منجر به افزایش بار بیماری‌ها و بیماری‌های صعب العلاج می‌شود در مجموع کاهش رشد جمعیت را هم باید به این اضافه کنیم که این موضوع چالش‌های نظام سلامت را در مجموع پرمخاطره می‌کند، بنابراین انتخاب وزیر بهداشت در بین این چالش‌ها خیلی مهم است البته این را هم عرض کنم به لطف خدا در طول چند سال گذشته و مجموعا در طول دوران پس از انقلاب اتفاقات بسیار خوبی در حوزه سلامت افتاده، امروز نظام سلامت ویترین خوب خدمات بهداشتی درمانی را در دنیا برای ایران رقم زده، اما نسبت به آنچه که طراحی کردیم و می‌خواهیم به آن برسیم، استانداردهایمان هنوز فاصله دارد. 
سوال: آقای علیمردانی جنابعالی در این زمینه چه دیدگاه‌هایی دارید مهم‌ترین چالش‌های پیش روی وزارت بهداشت؟
علیمردانی: وزارت بهداشت از دو منظر باید توجه بشود، یکی ساختار است که باید پوست اندازی بکند و ساختار جدیدی چه در آموزش، چه در بهداشت و چه در درمان باید بر این وزراتخانه حاکم بشود. از این منظر که ما الان دچار کمبود نیروی انسانی هستیم و لازم است که یکسری آموزش‌هایی در زمینه تربیت پزشک، تربیت پرستار و پیراپزشکان انجام بدهیم. بحث دوم این است که ما باید نیروی انسانی را حفظ بکنیم تا بتوانیم خدمات بهداشتی و درمانی را به درستی ارائه بدهیم. حفظ نیروی انسانی نیازمند به مدیریت است،

افزایش هزینه‌های وزارت بهداشت مساوی با نارضایتی عمومی 

هزینه‌های وزارت بهداشت هر چقدر بالاتر برود، طبیعتا نارضایتی برای مردم و برای پرسنل شاغل در این وزارت بیشتر خواهد شد، پس ما اول باید نیروی کارآمدی را تربیت کنیم، حفظ بکنیم و این نیروی کارآمد بتواند مدیریت کند در هزینه ها؛ کاهش هزینه‌ها از یک طرف و تحقق قوانینی که برای نظام بهداشت و سلامت کشور منابع مالی را در نظر گرفتند از یک طرف می‌تواند کمک کننده باشد. از سوی دیگر ما باید پیشگیری را بر درمان ترجیح بدهیم تا هزینه هایمان کمتر بشود چه هزینه‌های جانی، چه هزینه‌های مالی و از سوی دیگر درمان را باید اصلاح بکنیم. باید هم آموزش مان بر اساس راهنما‌های کشوری باشد، چون ما کتاب محور آموزش دادیم پزشکان و پرستاران را و محور ما راهنما‌های کشوری حداقل برای ایران نبوده که ما الان بخواهیم بگوییم این‌ها بیایند آنها را اجرا بکنند، سخت است و باید یک دوره آموزشی دیگر بگذرانند و نهایتا در درمان مان نباید اسراف بشود ما مصرف داروی بسیار بالایی نسبت به میانگین جهانی داریم و حتی در استفاده از پاراکلینیک هم گا‌ها اسرافی می‌شود که اگر این‌ها ساختار را عوض نکنیم نمی‌توانیم به آن نتیجه لازم برسیم و از سوی دیگر ما در مدیریت مشکل داریم، محور مدیریت در وزارت بهداشت بیشتر پزشک است یعنی رئیس دانشگاه پزشک، رئیس بیمارستان پزشک، وزیر پزشک، معاونت‌ها پزشک؛ اگر پزشک بودن لازم هم باشد به نظر ما کافی نیست، کسی که می‌خواهد کار مدیریتی انجام بدهد در کنار این که درس پزشکی خوانده باید بیاید یک دوره مدیریتی هم بگذراند تا چرخ را از نو اختراع نکند. 
سوال: بر اساس چالش‌هایی که در بخش‌های ابتدایی شما بیان کردید چرا معتقد هستید که آقای ظفرقندی نمی‌توانند در این جایگاه باشند و مخالف ایشان هستید؟
محمدبیگی: آقای دکتر ظفرقندی یکی از افرادی است که زحمات زیادی در حوزه نظام سلامت کشیدند، فردی هستند که سابقه جبهه و جنگ و دفاع مقدس را دارند، سابقه استادی و ریاست دانشگاهی دارند، دانشجویان زیادی را تربیت کردند، چندین سال در نظام پزشکی بودند، اهل رعایت شرعیات و مستحبات هستند، از این جنبه‌ای که استاد برجسته و بااخلاق هستند و ما هم خیلی به ایشان احترام می‌گذاریم 

آقای دکتر ظفرقندی برنامه ای ندارند

 اگر ما امروز بعنوان مخالف این جا صحبت می‌کنیم، نادیده گرفتن زحماتشان برای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاع مقدس تربیت دانشجویان و دیدن بیماران متعدد بعنوان یک جراح عروق نیست، بلکه علت مخالفت ما چند دلیل دارد، یکی این که در برنامه‌ای که ایشان ارائه کردند اولا که خودشان گفتند که ناگهانی انتخاب شدند و برنامه‌ای نداشتند، دوستان برنامه‌ای را برای ایشان تهیه کردند، من برنامه ظهر امروز دستم رسید و برنامه را مطالعه کردم یک ترکیبی از برنامه وزارت جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی، مقداری از برنامه دولت آقای دکتر رئیسی و وزارت آقای دکتر عین اللهی و همچنین چشم انداز‌های …
سوال: یعنی دولت یازدهم و دولت سیزدهم؟
محمدبیگی: بله ترکیب بود از برنامه‌های ایشان و اتفاقا یک قسمتی هم از برنامه‌هایی بود که ما در کمیسیون مورد اولویت مان بود.
سوال: ما مگر برنامه هفتم پیشرفت و سیاست ابلاغی حوزه بهداشت هم  داریم.
محمدبیگی: عمده کار‌هایی که کردند در قالب این برنامه سیاست‌های کلی جمعیت، برنامه ۵ ساله هفتم و افق چشم انداز ۱۴۰۴ را آمدند در ۱۶ حوزه الان طراحی کردند، برنامه خیلی آرمانی است از جهت آرمانی بودن برنامه جامعی است مثلا حتی در آن جمعیت هم دیده شده، طب سنتی هم دیده شده، اما وقتی می‌آیید بعنوان یک برش ۴ ساله می‌خواهید به آن نگاه کنید که از کدام نقطه می‌خواهد شروع شود و به کدام نقطه می‌خواهد برسد؟ ما برنامه را فاقد اولویت بندی می‌توانیم تلقی کنیم، برنامه را به صورت ترکیبی هست یعنی ممکن است برنامه‌های مختلفی که ترکیب شده و انگار کنار هم فقط گردآوری و تدوین شده از یک خط مشی و سیر منظمی پیروی نمی‌کند. برنامه مسئله محور تدوین نشده، فاقد دسته بندی و فازبندی عملیاتی است، ما پزشکان همیشه می‌گوییم کار اورژانسی، یک کار میان مدت، یک کار بلند مدت، برنامه‌هایی که من دیدم عمدتا بلند مدت بود یعنی این که در یک نسخه سه ماهه برش یکساله و ۴ ساله از کدام نقطه می‌خواهند شروع کنند به کدام نقطه برسند را ما نمی‌بینیم در حالی که ما با چالش‌های جدی حوزه سلامت روبرو هستیم ما حتی پدیده خودکشی بعضا بعضی متخصصین را داریم در حوزه حفظ کرامت و شان جایگاه پزشکی مشکل داریم همین الان مشکلات شیرخشک و دارو داریم و همین الان مشکلات تامین منابع داریم.
سوال: این‌ها در برنامه دیده نشده؟
محمدبیگی: خیلی آرمانی دیده شده
سوال: یعنی چه آرمانی؟
محمدبیگی: دوربرد را دیدند یعنی برنامه عملیاتی برنامه اقدام جامع و اقدام فوری از نظر من دراین برنامه خیلی ضعیف است از طرف دیگر هم به نظر می‌رسد که ایشان بیشتر در حوزه ریاست دانشگاه بودند

نگرانم که مدیریت ایشان مدیریت پرچالشی باشد

این که آیا توانمندی این را دارند که بعنوان یک تنظیم گر و خط مشی گذار و یک وزیر دولت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند کنشگری بین بخشی داشته باشد در حوزه‌های جذب مثلا ارز و حوزه اقتصاد، تامین درمان، حوزه هماهنگی‌های بین بخشی من امیدی خیلی به این موضوع ندارم، چند تا هم دلیل دارد مثلا زمانی که ایشان رئیس نظام پزشکی بودند، در بحث تعرفه گذاری به جای این که مدیریت کنند که چالشی ایجاد نشود بیشترین اختلاف بین تعرفه‌های بخش خصوصی و دولتی که امروز یکی از مشکلات عمیق هم جامعه پزشکی و هم مردم است که از این طرف هزینه کرد مردم از جیب بالا رفته و از این طرف هم قشر پزشک اصلا راضی نیستند و کسی حاضر نیست در بخش‌های دولتی بماند، چون تفاوت تعرفه خصوصی و دولتی بالاست دقیقا دردوران ریاست نظام پزشکی ایشان اتفاق افتاد و به جای این که بیایند وفاق ایجاد بکنند متاسفانه ایجاد چالش کردند بنده به شدت نگرانم که مدیریت ایشان مدیریت پرچالشی باشد. 
سوال: از منظر همین فراز آخری که شما اشاره کردید من یک سوال بپرسم یکی از نقد‌هایی که نسبت به آقای ظفرقندی مطرح می‌شود از این منظر است که ایشان بیشتر نگاه صنفی دارند و نسبت به همکاران خودشان و بعضی از نکاتی که شما هم اشاره کردید در دوره ریاست شان در دوره ریاست نظام پزشکی در حالی که وزیر باید متولی بهداشت عموم مردم و سلامت عموم مردم باشد.
محمدبیگی: من یک پزشکم و قطعا یک نگاه صنفی هم دارم ولی از طرفی نماینده مردم هستم بنابراین نگاه جامع برای ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشورم را هم باید داشته باشم، بنده با توجه به این که ۲۲-۲۳ سه سال است که در جامعه پزشکی هستم یادم می‌آید که هر وقت ایشان مدیریت داشتند در حوزه نظام داشتیم ما چالش داشتیم جامعه پزشکی آرام نبوده از شدت موضع گیری‌های سیاسی واقعا جامعه پزشکی نتوانست حتی به مطالبات صنفی اش هم برسد یعنی به نوعی از این ور مانده و از آن ور رانده.
سوال: آن نقد صنفی را وارد می‌دانید؟
محمدبیگی: بله، نقد صنفی وجود دارد
سوال: یعنی اولویت صنفی را نسبت به اولویت عموم مردم
محمدبیگی: اولویت صنفی‌ای کاش به نتیجه می‌رسید، بله اولویت صنفی با روکش به شدت سیاسی تند و از جناح اصلاح طلب ایشان سابقه عضویت در حزب مشارکت را هم دارند

موضع گیری‌های سیاسی شان بر کسی پوشیده نیست 

 موضع گیری‌های سیاسی شان هم بر کسی پوشیده نیست ما این را می‌دانیم تا سال ۸۷ خیلی از موضع گیری‌های سیاسی آنچنانی صحبت نبوده از ایشان، اما شما همین الان یک بررسی و جستجو بکنید، توئیت‌های متعددی که ایشان زدند یا موضع گیری‌هایی که در فتنه ۸۸ داشتند موضع گیری‌هایی که در حوزه جنبش زن، زندگی آزادی داشتند که آن جنبش را جنبش پاک نامیدند و حمایت کردند یا موضع گیری‌هایی که در حوزه نامه به بشاراسد داشتند، من خودم یادم است آن زمان خیلی خجالت کشیدم که به نمایندگی از ما جامعه پزشکی یکسری نامه نوشتند ولی ما جامعه پزشکی نظرمان این نبوده و بشار اسد را عامل جنایت کشتار سوریه معرفی کردند یعنی یا بهترین حالتش این است که یا تشخیص ندادند که داعش خطاکار است و نیرو‌های تکفیری گنهکارند و این گناه را گردن بشاراسد انداختند، آیا موضع نظام جمهوری اسلامی ایران این است؟ در بیانات رهبر معظم انقلاب این هست که یک وزیر باید از بن دندان متشرع و به نظام و انقلاب پایبند باشد، ما در مواضع دو دهه اخیر ایشان این موضوعات را نمی‌بینیم.
سوال: صحبت‌های خانم محمدبیگی دو بخش شد هم موضوعات مدیریتی، دیدگاه ایشان درباره توانمندی مدیریتی آقای ظفرقندی و هم در ادامه به موضوعات سیاسی، در بخش اول بپردازیم نگاه جنابعالی که از منظر مدیریتی شما چرا موافق حضور ایشان هستید؟ نقد‌هایی که خانم محمدبیگی کردند را قبول دارید؟
علیمردانی: من تشکر می‌کنم خانم دکتر زحمت من را کم کردند، چون بسیاری از آن چیزی که من باید می‌گفتم ایشان عنوان کردند، اقای دکتر ظفرقندی بعنوان یک فرد توانمند در حوزه پزشکی و دلسوز با استقرار جراحی عروق، باعث شدند که شاید میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج نشود، ایشان آمدند جراحی عروق را پایه گذاری کردند در کشور، وقتی که جراح بودند در زمان جنگ، داوطلبانه و نه بعنوان طرح یکماهه که گا‌ها دوستان می‌رفتند طرح خودشان را در پشت جبهه در بیمارستان هم می‌گذراندند ایشان در زمان‌های اضطرار یعنی زمان‌هایی که یا تک دشمن بود یا ما عملیاتی داشتیم در جبهه حضور داشتند، خدمات ایشان قابل انکار نیست که خانم دکتر هم اشراف دارند.

اساس مدیریت وزرای پیشنهادی برنامه‌های بالادستی خواهد بود

می‌خواهم خدمت شما در مورد برنامه‌ای که فرمودند آقای دکتر پزشکیان و وزرای ایشان بار‌ها عنوان کردند که اساس مدیریت این‌ها برنامه‌های بالادستی خواهد بود، یعنی سند چشم انداز ۱۴۰۴، سیاست‌های کلی نظام و برنامه پیشرفت هفتم، برنامه ۵ ساله هفتم پیشرفت. اگر برنامه‌ای نوشته می‌شود فوندانسیون و پایه آن برنامه همین اسناد بالادستی اند، خیلی‌ها شاید الان بگویند ما دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد برایمان ناممکن است ولی بالاخره در سند بالادستی این را خواسته از مدیران، گفته که شما باید کاری کنید که به این ۸ درصد برسید، از نظام سلامت هم این را خواسته، خواسته که خروجی هزینه درمان از جیب بیمار باید کم بشود، پوشش بیمه باید به صد درصد برسد و این که آموزش پزشکی مان باید جوری باشد که به ازای هر صد هزار نفر این قدر آدم الان ما پزشک داریم اینقدر برسیم، درنهایت آیا برنامه‌ای که نوشته شده خارج از این موضوع است؟ خارج از سند بالادستی است؟ سمعا و طاعتا ما تسلیم، ولی وقتی من مقایسه می‌کنم می‌بینم اسناد بالادستی تطابق دارد با برنامه ارائه شده، نمی‌توانم بگویم که چرا برای رسیدن به هدفگذاری‌هایی که اسناد بالادستی انجام داده شما برنامه دادید و می‌خواهید به آنجا برسید. 
سوال: البته خانم محمدبیگی نگفتند برنامه تطابق ندارد گفتند در دراز مدت این برنامه جوابگو است و برای کوتاه مدت برنامه‌ای نداشتند.
محمدبیگی: یک نکته‌ای دارم اجازه می‌فرمایید؟
سوال: صحبت‌های آقای علیمردانی را به یک جمع بندی برسانیم.
علیمردانی: بحث تعرفه ها، تعرفه‌های نظام پزشکی طبق قانون، تعرفه‌های بخش خصوصی قانون نظام پزشکی محول کرده به نظام پزشکی، ولی یک سال بیشتر اجرا نشده، بعد از آن مسکوت شده و آن دوره‌ای که نظام تعرفه گذاری در اختیار نظام پزشکی بوده آقای دکتر ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی نبودند، کس دیگری بوده، چالش تعرفه چالش نظام پزشکی با وزارت بهداشت نیست، مشکلی است که یک خلاء قانونی ما داریم ما شورای عالی بیمه را داریم که جایگاه تعریف شده قانونی دارد ولی شورای عالی بیمه ترکیب تعریف شده قانونی ندارد یعنی سه تا بیمه پایه ما هر کدام یک رای دارند وزارت بهداشت یک رای دارد و نظام پزشکی هم یک رای نظام پزشکی هر چقدر هم بخواهد بنویسد یک رای بیشتر ندارد و آن سه تا بیمه پایه یعنی بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح بیمه خدمات درمانی سلامت و بیمه خدمات درمانی تامین اجتماعی هستند که نتیجه نهایی را رقم می‌زند و تعرفه را می‌نویسند و نهایتاً می‌آید در دولت بررسی مجدد می‌شود و اعلام می‌شود ما مقصر هم اگر بخواهیم کسی را قلمداد کنیم مقصر نظام پزشکی و وزارت بهداشت نیستند، چون اون‌ها منافع مشترکی دارند بیمه‌ها و طبیعتاً من در خصوص یک نکته دیگری که فرمودند خانم دکتر در خصوص نامه‌ای به بشار اسد من واقعیتش رفتم با آقای دکتر ظفرقندی صحبت کردم در این زمینه ایشان عنوان کردند که نامه ما به بشار اسد قبل از حمله داعش بود و اصلاً بحث این نیست که نظر حضرت آقا هم آن موقع رسانه‌ای نشده بود در خصوص اینکه ما به عنوان همکار این بحثی است که آقای دکتر ظفرقندی برای ما هم مهم است اگر بعد از فرمایش حضرت آقا بود من هم جای خانم دکتر نشسته بودم الان، ولی ایشان فرمودند قبل از اینکه داعش حمله بکند ما این نامه را نوشتیم به عنوان همکارمان، چون بشار اسد هم پزشک است گفتیم آقای بشار اسد با مردمت برخورد خوبی داشته باش حالا عنوان و متن نامه را من خیلی یادم نیست، چون من امروز این را در کمیسیون شنیدم بلافاصله رفتم، چون من نظرم بالاخره نظر تحقیقی از دیگر تسلیمی که نیست ما باید به تشخیص برسیم و بعد حمایت کنیم و یا مخالفت بکنیم من با خود شخص ایشان صحبت کردم نکته دیگری که عرض می‌خواهم بکنم این است که مجموع برایند‌ها ما نگاه بکنیم آیا فعالیت‌ها موضع‌گیری‌های آقای دکتر ظفرقندی همسوی با نظام بوده و یا خلاف جهت نظام و نهایتاً اشاره می‌کنم حضرت آقا در جلسه تنفیذ عرض می‌کنم که مقام معظم رهبری فرمودند که تمام ارکان مختلف نظام باید یک مجموعه واحد را شکل دهند که تحقق این هدف نیازمند تعامل و همکاری و حتی گاهی اغماض و چشم پوشی است

مدیریت نیروی انسانی و  دارو مبنای قضاوت باشد

ما موضع اغماض و چشم گوشی را الان نمی‌بینیم متاسفانه در موضع‌گیری خانم دکتر و حتی این را می‌خواهم بگویم یک بار دیگر هم ایشان فرمودند که تعامل سازنده با دولت جدید مجلس باید داشته باشد ما تعامل سازنده‌مان اینجا جایی است که وزارت بهداشت وزارتخانه سیاسی نیست وزارتخانه فنی است و ما نیاز داریم مشکلاتی که الان مردم مبتلا بهش هستند رفع و رجوع شود ما باید کمبود نیروی انسانی کمبود دارو و صرفه‌جویی و جلوگیری از اسراف را مبنای کار قضاوت خودمان قرار بدهیم مطمئناً هیچ وزیری بهداشتی موضع سیاسی نخواهد داشت. 
محمد بیگی: من اجازه هست یک نکته بگویم.
سوال:بفرمایید؟
محمد بیگی: اگر حرف از اغماض باشد ما می‌توانیم به دیدار‌های متعدد ایشان با سعید حجاریان الان اغماض کنیم، اغماض بعدی به توییت‌هایی که در حمایت از فتنه زدند آن را هم اغماض می‌کنیم به نامه‌ای که برای واکسن زدند بحث جلوگیری از واکسن روسی را داشتند و حتی مقام معظم رهبری و ما پزشکان کمیسیون بهداشت حتی همکاران مدافع سلامت را در قتل مردم شریک دانستند در حالی که آن موقع همه مدافعان سلامت در حال تهیه واکسن و یا در حال رزمایش و مبارزه با این بیماری بودند و در هر حال هر زمان هم دولت و هم مجلس مبلغ هنگفتی را برای تهیه واکسن خارجی اختصاص داد و مبلغ اندکی را هم برای حمایت از واکسن داخلی این دوستان حتی حمایت از واکسن داخلی را خیلی برنتابیدند این هم اغماض، اغماض بعدی اینکه ما به جای اینکه بیاییم مسائل صنفی سلامت و درد مردم را دنبال کنیم از یک انجمنی به اسم انجمن جامعه پزشکی ایران که هیچ مجوزی از وزارت بهداشت ندارد مرتب شروع کنیم به نامه نگاری نامه نگاری‌هایی که امنیت ملی کشور را به خطر بیندازد مثل همان نامه‌ای که به بشار اسد زده شد مثل نامه‌ای که راجع به بحث واکسیناسیون زده شد در حالی بود که ما در کشور شاهد فتنه‌گری بودیم و اینها مثل بنزینی شد که روی فتنه‌ها ریخته شد ببینید اغماض آقای دکتر وقتی جا دارد که یک بار دو بار سه بار اغماض در حد مسئولان ارشد جایز نیست در قانون انتصابات هم این آمده استعلام ایشان هم احراز نشده یعنی من سوال کردم از مراجع استعلامی من خواهشم این است مدرک مکتوب استعلام آقای دکتر را به ما برسانند هم وزارت اطلاعات و هم اطلاعات سپاه و هم مجموعه‌های نظارتی دیگر ببینید ما وقتی در سطح بالا می‌خواهیم از یک وزیر یا یک رئیس جمهور صحبت کنیم نباید مثل مردم دیگر باشد ببینید من از آقای دکتر پزشکیان یک تشکری باید بکنم آن هم اینکه در دولت وفاق ملی خیلی از همکارانی که معرفی کردند به عنوان وزیر انصافاً از طیف کارآمد انقلابی و شایسته هستند، اما تعجبم این است که چرا در صنف خودشان که عضو کمیسیون ما هم بودند سیاسی‌ترین فرد تندروی اصلاح طلب را برای یک وزارتخانه غیر سیاسی تخصصی فنی معرفی کردند این موجب تعجب همگان است نکته دیگر بحث حالا می‌فرمایید که این در برنامه‌هایش نیست من بند یک چالش‌های آقای دکتر در برنامه شان گفته که چالش‌ها مشکلات نظام سلامت مشکلات فرهنگی اجتماعی سیاسی و اقتصادی موثر بر سلامت ایشان نوشتند که اغلب مشکلات پیرامونی نظام سلامت عبارتند از یک تشدید تحریم‌های ظالمانه بر علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی و محدودیت تبادلات بانکی ما می‌دانیم که منظور ایشان از تحریم‌های ظالمانه باز کردن مجدد روزنه‌هایی مثل برجام و ای‌تی‌اف و اینها است اگر این دو تا اولین بند می‌آید یعنی اینکه عزیزان دنبال مسئله سیاسی در حوزه سلامت هستند مگر رهبر انقلاب نفرمودند اکثر مشکلات ما از داخل از تحریم خیلی کارآمد بوده باشد ۲۰ درصد ۳۰ درصد ما عمده مشکلاتمان آقای دکتر خود تحریمی است، اما اینجا اولین مشکل این را آورده‌اند یا در مورد دیگر باز از خود همین برنامه استفاده کنم در مورد تقویت نقش حکمرانی و تولیت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ر بند ۱ اهداف راهبردی برنامه آمده که برنامه‌ریزی نظارت ارزشیابی راهبردی در استقرار مداخلات در حوزه سلامت بر اساس شواهد بین‌المللی کدام شواهد بین‌المللی شواهد بین المللی who که دهه ۶۰ ما را برای قرض گرفتن از بانک جهانی مجبور کرد که قانون تنظیم خانواده را امضا کنیم که الان با چالش کم کم به خط زیر نرمال می‌رسد کدام یکی سند ۲۰۳۰ که سند توسعه پایدار به قول آنهاست که اهداف سلامت دارد ببینید باید مشخص کنند نمی‌شود برنامه راهبردی بگذاریم ولی در آن اهداف سیاسی را بگنجانیم ما در حال مبارزه با جهانی هستیم که پر از سند نگاری‌های بین‌المللی برای رسیدن به نظام سلطه است ما برای مبارزه با نظام سلطه آمده‌ایم اگر کسی عضو هیئت وزیران می‌شود باید قدرت مبارزه با نظام سلطه را داشته باشد حتی اگر نامه‌اش قبل از موضع‌گیری مقام معظم رهبری باشد آقای دکتر باید تشخیص می‌داد چرا بقیه آن زمان چنین نامه‌ای نزدند گروه‌های تکفیری دواعش و چندین گروه مسلحین آن زمان در سوریه می‌جنگیدند و مردم را تکه پاره می‌کردند آیا واقعاً بشار اسد مسئول آن کشتار‌ها بود همان موقع هم این خطای راهبردی بود بنده عضو هیئت رئیسه گروه دوستی پارلمانی ایران سوریه لبنان فلسطین و محور مقاومت هستم و حداقل ۵ سال سابقه در این زمینه دارم چه کار می‌کنم ببینید اگر اینجوری است آیا آقای دکتری که ما هم علاقه داریم و ارادت داریم محضرشان و شخصیتشان شخصیت ارزشمندی هم می‌دانیم یک نامه تا همین الان در انجمن جامعه پزشکی نشان بدهد که در حمایت از کودکان غزه در این مدت زده باشند دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا الان در صف درست تاریخ ایستاده‌اند یک بار دو تا سه تا نامه آقای دکتر رو کنند که در صف درست تاریخ در موضع‌گیری‌های نظام انقلاب و امنیت ملی و بین‌المللی ما ایستاده باشند یا مثلاً اظهار ناراحتی کرده باشند برای مشکلاتی که برای مردم فلسطین پیش می‌آید ببینید ما نمی‌توانیم از این متغیر‌ها از این شاخص‌ها بگذریم آقای دکتر علیمردانی شما همکار خوب من هستید و ارادت خدمت حضرت عالی دارم، اما‌ای کاش این سخت‌گیری که آقای دکتر ظفرقندی در حوزه‌های موضع‌گیری‌های سیاسی شان در مواضع سیاسی‌شان دارند که خیلی وقت‌ها اصلاً مطابق نظام نیست و خوراک بی‌بی‌سی شده من عکس‌هایش را دارم من بسیار تعداد زیادی از توییت‌ها و نامه‌های ایشان دارم که خوراکی شبکه‌های معاند شده چرا در پیشبرد اهداف انقلاب در دو دهه اخیر ما از ایشان برنامه جامع نمی‌بینیم ببینید

آقای ظفرقندی مخالف افزایش  ظرفیت پزشکی هستند 

ما اولویتمان الان درد مردم است پیشگیری از بهداشت است تربیت دانشجوی پزشکی است ایشان در مورد تربیت دانشجوی پزشکی نامه زدند و مخالف افزایش ظرفیت بودند در حالی که ما نیاز به افزایش داریم ما همین الان طبق شاخص‌های بین‌المللی کمبود پزشک داریم بله ما می‌گوییم که افزایش ظرفیت پزشک باید مبتنی بر امکانات افزایش تجهیزات در دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد این را قبول داریم‌ای کاش این را در نامه‌هایشان می‌آوردند. 
سوال: متشکرم آقای دکتر بفرمایید؟
علیمردانی: بله من با تشکر می‌کنم که خانم دکتر جواب خودشان را خودشان دادند ببینید آخر سر گفتند که ما نیاز داریم که مشکلات سلامت مردم حل شود ما هم نیاز داریم ما هم می‌دانیم مشکل داریم ما ناترازی را در وزارت بهداشت داریم به چشم خودمان می‌بینیم ما هنوز مطالبات همکاران پرستارمان داده نشده مطالبات همکاران پزشکمان داده نشده شما و بنده قانونگذار هستیم و قانون را خوب باید بشناسیم و می‌شناسیم استعلام منفی اگر برای کسی نیاید یعنی تایید اگر منتظر استعلام مثبت باشیم مگر امکان دارد خانم دکتر در همچین جایگاهی بدون استعلام من نمی‌دانم استعلام شده یا نه ولی تصور بنده این است که در همچین جایگاهی امکان ندارد بدون استعلام کسی فردی را معرفی بکند دومین چیزی که من می‌خواهم بگویم نفر اول معرفی آقای دکتر پزشکیان که خودشان را در همین انتخابات مجلس عدم احراز صلاحیت زده بودند با حمایت‌های حضرت آقا از حق و حقیقت آمده شده رئیس جمهور این کشور من می‌خواهم به شما بگویم ما اینجا معارض با نظام نداریم نمی‌خواهم خیلی وارد بحث شوم ما باید بحث تخصصی کنیم که چطوری می‌توانیم مشکلات مردم را حل کنیم نه اینکه بیاییم روی بحث اینکه یک نفر یک زمانی چه دیدگاهی سیاسی داشته یا به فرض مثال آن زمانی که حمایت از واکسن را می‌فرمایید چه نوعی بوده و عدم حمایت اینها در چه جایگاهی حضور داشتند ایشان که آیا حمایت می‌کردند موثر بود یا عدم حمایتشان موثر بود یا نه مثلاً من نوعی یک پزشکی بودم که معاینه می‌کردم با افتخار اولین نفری بودم که واکسن اسپوتنیک را زدم ۶ بار هم واکسن زده‌ام.
محمد بیگی: خوب آقای دکتر مخالف واکسن اسپوتنیک بودند ولی ما رفتیم خودمان واکسن ایرانی زدیم با افتخار. علیمردانی: ما واکسن ایرانی‌اش هم زدیم اسپوتنیک هم زدیم آسترازانکا هم زدیم من ۶ تا واکسن زدم متخصص عفونی بودم در معرض مواجهه بودم و بالاترین میزان کرونا را ویزیت کردم و نهایتاً می‌خواهم بگویم که واکسن امتحانش را سالیان سال است که پس داده و ما می‌دانیم که مکانیزم چیست و حتماً هیچ پزشکی نیست که از واکسن حمایت نکند من این را هم پرسیدم ایشان نظرشان این بود که واکسن من گفتم که هر واکسنی که مورد تایید باشد باید استفاده شود مگر مشکلی است و ما می‌توانیم بهش دسترسی داشته باشیم.
محمد بیگی: آقای دکتر اسنادش موجود است خواهش می‌کنم مطالعه کنید واکسن فایزر جمع شد دوستان اصرار داشتند واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی را این مدلی بیاید که بعد‌ها شرکت فایزر خودش واکسن‌ها را جمع کرد.
علیمردانی: ببینید ما واکسن آسترازانکا را دیدیم که بعداً عوارض لخته هم داشت و ما ممنونیم از حضرت آقا که خیلی قبل از ما متوجه این بودن و بی تاثیری فایزر را هم دیدیم ما کاری به این موضوع نداریم ما این را می‌خواهیم بگوییم که جامعه پزشکی به واکسن اعتقاد دارد ولی من پرسیدم گفتند هر واکسنی که ما بتوانیم وارد کنیم بتوانیم بهش دسترسی داشته باشیم ما نه به واکسن آمریکایی دسترسی داریم داخل همان مضمون است و داخل همان مضمون است که ما به واکسن انگلیسی هم قطعاً دسترسی نداریم خب ما وقتی به آنها دسترسی نداریم همان شما به قرینه معنوی حسابش کنید همان قضیه اغماض که باید ما بهش بپردازیم بحث بعدی که شما فرمودید ریم‌ها تحریم‌ها ظالمانه هستند ببینید اینکه تحریم از تحریم ظالمان اسم می‌بریم اگر هم اینها جنگ اقتصادی با هم دارند نباید مریض را هدف بگذارند نباید آمبولانس را به ما ندهد نباید مواد اولیه دارو را به ما ندهد اینها ظالمانه هستند و قطعاً هم به قول حضرت عالی وقتی یک نفر در عرض یک هفته می‌خواهد یک برنامه بنویسد خیلی شاید نتواند جمله بندی‌ها را از این نظر که ممکن است چه برداشت‌هایی بشود بررسی بکند و مبتنی بر شواهد بودن یک کار علمی است علم تجربی مبتنی بر شواهد است آنالیز است تمام آن چیز‌هایی که ما می‌خواهیم بگوییم که موثر است و اختلاف معنی‌داری با چیز دیگری دارد یا ندارد مبتنی بر شواهد است تمام علم تجربی مبتنی بر شواهد است و ایشان باید بگویند مبتنی بر شواهد نباشد ما انتظارمان از مجلس محترم این است که جایگاهی که ایشان قرار است بنشینند را مدنظر قرار بدهند و ببینند که آیا توانایی رساندن این وزارت بهداشت به آن هدف چشم اندازی که برایش تعریف شده را دارد یا ندارد.
سوال: آقای علیمردانی من یک سوال از جناب عالی بپرسم با توجه به مطالبی که خود حضرت عالی هم بیان کردید به ویژه در بخش آخر وزارت بهداشت و درمان یکی از تخصصی‌ترین وزارتخانه‌ها است که با سلامت عموم مردم سر و کار دارد و نکته‌ای که هم جنابعالی اشاره کردید و هم خانم دکتر، اما موضوعاتی که خانم محمد بیگی بیان کردند در مورد مواضع آقای ظفرقندی این نکته را ما داریم که کسانی که مسئولیت می‌گیرند از بن دندان باید به انقلاب اسلامی معتقد باشند من بر اساس صحبت‌های خانم دکتر دارم سوال می‌پرسم آنچه که بیان کردند از مواضع آقای دکتر همین اواخر سال ۱۴۰۱ و فتنه ۱۴۰۱ و دیداری که داشتند چه نسبتی با انقلاب اسلامی دارد؟
علیمردانی: من دیدارشان را اصلاً نه امروز شنیدم و نه ازشون پرسیدم.
سوال: دیدار نه ایشان یک توییت منتشر کرده‌اند درست است.
محمد بیگی: توییت‌هایشان اینجا است من اسنادش را دارم من با سند صحبت می‌کنم آقای دکتر توییت‌های متعددی دارند که اصلاً در راستای حفظ جمهوری اسلامی ایران نیست و حتی همراه با مردم هم نیست.
علیمردانی: من باید از خودشان بپرسم، چون توییت یک چیزی است یک صفحه است می‌توانند فتوشاپ درستش کنند. محمد بیگی: اسنادش است سند است که در مجلس ارائه می‌کنیم.
علیمردانی: در خصوص اینکه موضع‌گیری‌ها من یک نمونه را عرض می‌کنم برای اینکه خانم دکتر هم متوجه بعضی از چیز‌هایی که فرمودند بشوند ببینید حضرت آقا در اپیدمی کرونا فرمودند که کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند ایثارگر هستند و هر کسی جان خودش را از دست بدهد شهید است این جمله جمله کمی نیست که یک نفر را شهید قلمداد کنیم وقتی که مجلس یازدهم که حضرت عالی هم عضو مجلس یازدهم بودید آمد قانونی را تصویب کرد که فرزندان ایثارگران و ایثارگران تبدیل وضعیت بشوند چرا به این فرمایش حضرت آقا توجه نشد.
سوال: نسبتش با برنامه آقای ظفرقندی چیست؟
علیمردانی: می‌خواهم خدمتتان عرض کنم.
محمد بیگی: آقای دکتر باید این را در برنامه‌شان بیاورند ۳۰۰ شهید سلامت داشتیم فقط ۶۸ تاشون شهید حساب شدند در راستای فعالیت‌های شماست.
علیمردانی: می‌خواهم همین را بگویم شما آمدید همون موقع تصویب کردید که ایثارگران تبدیل وضعیت شوند هیچ نگاهی هم به این فرمایش حضرت آقا نداشتید که اینها هم ایثارگر قلمداد شده‌اند و اینها هم می‌توانند همزمان با آن گروهی که دارند تبدیل وضعیت می‌کنند ایثارگر هستند اینها هم تبدیل وضعیت شوند پس اینجا هم ترک فعل شده آیا شما را رد صلاحیت کردند آیا شما در این زمینه رد صلاحیت شدید نه نشدید حالا ما میگیم فرمان حضرت آقا را داریم در مورد اغماض و مسائلی که مطرح بوده قبل از فرمایش حضرت آقا بوده اینها آمدند قبل از اینکه داعشی وجود داشته باشد یک حرفی را زده بعد از آن هم آیا تکرار شده موضع‌اش را تکرار کرده به من گفتند که من موضعم را تکرار نکردم این مواضع را قبل از داعش بوده و بعد از داعش این تکرار نشده.
 
محمد بیگی: اتفاقاً موضوع خوبی را گفتند یکی از کسانی که بحث ایثارگران را خصوصاً در مدافعان سلامت می‌کرد دقیقاً کمیسیون بهداشت بود و هر روز اتفاقاً در جلساتش شرکت می‌کردم و اتفاقاً مجلس اصرار داشتیم که شهدای مدافع سلامت شهید خدمت حساب شوند و این تبدیل به دستورالعمل شد در آیین نامه آقای دکتر شما قانونگذار هستید مجلس قانون را می‌نویسد نه آیین نامه را قرار شد آیین نامه را وزارت بهداشت و بنیاد شهید تدوین کنند آیین نامه را تدوین کردند ما سه جلسه برای ایرادات آیین نامه برگزار کردیم خود بنده هم در کمیسیون ایثارگران وزارت بهداشت شرکت کردم و من نمی‌فهمم که چرا آقای دکتر فرافکنی کردند ما را متهم کردند به ترک فعل ترک فعل را دولت کرد ترک فعل را متاسفانه دوستان ما کردن در دولت که نتوانستند در اقدام هماهنگ بین بنیاد شهید و وزارت بهداشت این ۳۶۰ عزیز ما را که شهید شدند شهید حساب کنند و تنها ۶۸ شهید حساب کردند برای یک نفر از اینها که اتفاقاً قزوینی هم بود بنده دو سال دویدم تا پرونده شان.
علیمردانی: پارتی بازی کردند.
محمد بیگی: نفرمایید پارتی بازی وظیفه من بود، چون حوزه انتخابیه‌ام بود و موکلم بودند من وکیلشان بودم من اتفاقاً ترک فعلی در کمیسیون بهداشت صورت نگرفت بلکه ما باید ترک فعل دولت را در این زمینه بررسی کنیم من خیلی پاسخی از آقای دکتر در زمینه‌های اعتقادی ایدئولوژیک و موضع‌گیری‌های بنیادین جناب آقای دکتر نشنیدم و عملاً دفاعی نکردند و من امیدوارم مجلس شورای اسلامی با رای عدم اعتماد به آقای دکتر ظفرقندی ایشان را از آینده‌ای سخت و خطرناک و ملت عزیز ایران را هم از چالش‌های مکرری که ممکن است با وزارت ایشان ممکن است پیش بیاید نجات بدهند قانع نشدم امیدوارم در صحبت‌های آتی با آقای دکتر و خود آقای دکتر ظفرقندی اگر اسناد مثبتی دارند بیاورند مسائل دیگری هم مانده بود انجمن جامعه اسلامی پزشکان از وزارت بهداشت مجوز ندارد بنده استعلام کرده‌ام اینکه موضع‌گیری‌هایشان الان از طریق انجمن جامعه پزشکی ایران است ظاهراً مجوز علمی یا انجمنی ندارند اگر دارند همین جا عرض می‌کنم سوال دارم اگر مجوز دارند مجوزشان را به کمیسیون بهداشت و صحن علنی ارائه بکنند اگر مجوزی هم برای برائت از گفته‌هایشان توییت‌هایشان برائت از موضع‌گیری‌هایشان در حوزه محور مقاومت دارند به کمیسیون بهداشت و مجلس ارائه بکنند هرچند در مورد مسئولان جمهوری اسلامی معیار حال افراد است ما خواص مهم هستیم آقای دکتر اگر حتی رهبری که فرمودید که اغماض کردند ایشان پدر مملکت هستند دید پدرانه دارند من انقلابی باید حواسم باشد به عنوان نماینده من شورای نگهبان باید حواسم باشد من دستگاه نظارتی باید حواسم باشد که وظیفه خودم را در جایگاه نظارتی انجام بدهم و به قول حضرت آقا که فرمودند آتش به اختیار ما باید همه را در واقع محکم بررسی کنیم من با آن روزی شود که خدای ناکرده وزیر ما بیاید به خاطر ناکارآمدی استیضاح شود اتفاقاً شخصیت آقای دکتر ظفرقندی برای ما مورد احترام است و نمی‌خواهیم آینده ایشان دچار چالش شود و بعد مردم عزیز دچار چالش شوند.

تسلط دکتر ظفرقندی به بخش دولتی و بخش خصوصی

سوال: ما دو تا یک دقیقه فرصت داریم که جمع‌بندی داشته باشیم آقای دکتر یک دقیقه بفرمایید نکات پایانی جمع‌بندی؟
علیمردانی: ما انتظار داریم در جایی در وزارتخانه‌ای که جز تخصصی‌ترین وزارتخانه‌ها هستند معیار قضاوت ما برای رای دادن و عدم رای دادن برنامه‌های ایشان در رفع مشکلات تخصصی آن وزارتخانه باشد اگر بنا بر این است که وزارت بهداشت هم مثل جا‌های دیگر سیاسی باشد آن وزارتخانه کارش را به درستی انجام نخواهد داد اگر ما امروز بهترین شرایط بود که در مورد توانمندی‌های ایشان برای رفع مشکل سلامت مردممان حرف بزنیم آیا توان این کار را دارند یا نه مواضع دیگر را حالا استعلام نشده ما یک هفته رای داریم برای رای دادن در این یک هفته می‌توانیم استعلامش هم بکنیم ما معتقدیم آقای دکتر ظفرقندی به واسطه حضورش در بخش دولتی و بخش خصوصی تسلط به هر دو حوزه را دارد به خاطر اینکه در بخش آموزش فعال بوده رشته ایجاد کرده می‌تواند پزشکی را با کیفیت ظرفیتش را افزایش بدهد ما به خاطر این باید صحبت بکنیم ما دفاعمان دفاع فنی است نه سیاسی من نه آدم سیاسی هستم نه بوده‌ام و نه نخواهم بود.
سوال: یک دقیقه خانم دکتر محمد بیگی شما هم جمع‌بندی بفرمایید؟
محمد بیگی: آخر جمع‌بندی آرزوی توفیق دارم برای آقای دکتر پزشکیان تعداد زیادی از وزرای پیشنهادی انصافاً هم بسیار کارآمد هستند انشاالله که مجلس هم بتواند کمک بکند ما دلسوزانه به عنوان کسی که ۴ سال هر روز با آقای دکتر پزشکیان هم کمیسیونی بودم همکارشان بودم تقریبا هم سن و سال دخترشان هستم و شاید کمتر کسی مثل ما دلش به شخص آقای پزشکیان بسوزد به خاطر اینکه بار‌ها دلسوزی ایشان مردم دوستی و عدالت محوری و حق طلبی ایشان را دیده‌ام عرض می‌کنم بهترین کمک ما به آقای دکتر پزشکیان این است که وزرای خوبش را رای بدهیم و وزرایی که بد انتخاب شده‌اند را رد کنیم انصافاً همانطور که آقای دکتر علیمردانی گفتند وزارتی که جای تخصصی خدمت به مردم است نباید مسئولی بنشیند که حتی مسئولیت‌های صنفیش را هم سیاسی اداره کرده و قطعاً ایشان اداره‌شان در وزارت بهداشت پرچالش خواهد بود.

source

توسط visitmag