حجتالاسلام محمدرضا حیدری شامگاه دوشنبه در آیین افتتاح طرح طراوت، با اشاره به پیشینه طرح که در سال ۱۴۰۳ از سوی وزارت کشور به شهرداریها ابلاغ شد، تأکید کرد: مسجد بدون محله معنا ندارد و این طرح بر چهار رکن مسجد، مدرسه، خانواده و محله استوار است.
وی ادامه داد: مخاطبان اصلی «طراوت» نوجوانان ۱۱ تا ۱۷ سال هستند و برنامهها با هدف افزایش امید، خودباوری، مسئولیتپذیری و تعلق خاطر به محله طراحی شده است.
حیدری گفت: فرآیند اجرای طرح شامل شش مرحله از استعدادیابی تا آموزش، تولید آثار، رقابت جشنوارهای و عرضه عمومی است، رشتههای عمومی شامل آموزشهای دینی، مهارتهای زندگی، کتابخوانی و فرهنگ شهروندی و رشتههای تخصصی شامل هنرهای نمایشی، سرود، شعر، صنایع دستی، رسانه و فن بیان خواهد بود.
وی با تأکید بر جذب ورودیهای تازه از مدارس گفت: حداقل نیمی از شرکتکنندگان باید نوجوانان جدید باشند تا پیوند واقعی مسجد و مدرسه شکل گیرد.
عباس ذاکری سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری قم نیز در این مراسم با تأکید بر نقش مسجد در جبران خلأهای تربیتی نوجوانان گفت: طرح «طراوت» با پیوند مسجد، مدرسه، خانواده و محله، به دنبال تربیت نوجوانانی مسئولیتپذیر و اثرگذار در جامعه است.
وی افزود: مدرسه تنها نهادی است که حضور دانشآموز در آن الزامی است و همین فرصت باید برای هدایت نوجوانان به مسجد و محله و درگیر کردن خانوادهها در فرآیند تربیتی استفاده شود.
ذاکری با بیان اینکه خروجی نهایی طرح باید «کنشگر فعال اجتماعی» باشد، تصریح کرد: هدف، شناسایی و تقویت استعدادهای نوجوانان و آمادهسازی آنان برای نقشآفرینی اجتماعی در راستای اهداف نظام و جامعه مردمی است.
وی با اشاره به خلأهای تربیتی در برخی خانوادهها و مدارس، تأکید کرد: مسجد و کانونهای فرهنگی باید این کمبودها را جبران کنند.
source