مدیر آموزشوپرورش شهرستان فیروزکوه:
فیروزکوه(پانا)- مدیر آموزشوپرورش شهرستان فیروزکوه با تأکید بر نقش قانون اساسی در تربیت نسل آینده، گفت: آشنایی دانشآموزان با اصول قانون اساسی پایهگذار مسئولیتپذیری و رشد اجتماعی آنان است.
روح الله خلیل ارجمندی، با گرامیداشت دوازدهم آذرماه، سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با پانا این روز را فرصتی برای تعمیق شناخت دانشآموزان از مهمترین سند حقوقی کشور دانست و اظهار کرد: «قانون اساسی ستون اصلی اداره کشور و تضمینکننده حقوق، مسئولیتها و مسیر حرکت جامعه است. این سند ملی چارچوب سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور را تعیین کرده و دانستن آن برای همه شهروندان ضروری است. نسل جوان ما باید بداند که قانون اساسی تنها مجموعهای از مواد حقوقی نیست؛ بلکه مبنای شکلگیری نظم، عدالت و اجرای صحیح امور است.»
وی با تأکید بر ضرورت مطالعه و آشنایی دانشآموزان با اصول قانون اساسی افزود: «اگر هر دانشآموز دستکم یک بار این قانون را مطالعه کند، شناخت دقیقتری از جایگاه خود در جامعه، حقوق شهروندی و مسئولیتهای فردی و اجتماعیاش به دست میآورد. آگاهی از قانون باعث میشود نوجوانان در مواجهه با مسائل مختلف، تصمیمهای منطقیتر، مسئولانهتر و آگاهانهتری اتخاذ کنند. این آشنایی یک مهارت اساسی برای زندگی آینده آنان است.»
مدیر آموزش و پرورش شهرستان فیروزکوه با اشاره به اهمیت فرهنگ قانونمداری گفت: «باید فضای آموزشی بهگونهای باشد که دانشآموزان بدانند قانون، راهنمای عمل انسان در موقعیتهای فردی و اجتماعی است. مطالعه قانون اساسی در مدارس میتواند سرمایه اجتماعی ارزشمندی ایجاد کند و زمینهساز تربیت نسل مسئولیتپذیر و مشارکتجو باشد.»
وی در ادامه با اشاره به بررسی وضعیت تحصیلی دانشآموزان در جلسات امروز اذعان داشت: «پیگیری مسائل آموزشی، ارزیابی مستمر پیشرفت تحصیلی و شناسایی چالشهای موجود از اولویتهای اصلی ماست. در این نشست، عملکرد آموزشی مدارس، میزان اثربخشی فعالیتهای کلاسی، تلاش و برنامهریزی معلمان و همچنین سطح مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای علمی، پژوهشی و مهارتی بهصورت دقیق و کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت. جمعبندی این گزارشها نشان میدهد که برای دستیابی به کیفیت مطلوب آموزشی، باید نگاه جامعتری به مدرسه داشت و در کنار آموزش، به ابعاد تربیتی، فرهنگی و مهارتی دانشآموزان نیز توجه ویژه کرد.»
وی در پایان خاطر نشان کرد: «مجموع این مباحث نشان میدهد که ما باید در مسیر تربیت انسانهایی گام برداریم که در تراز نظام اسلامی و قانون باشند. دانشآموز تراز، فردی است که در کنار تلاش علمی، اخلاقمدار، قانونمدار و مسئولیتپذیر باشد و تلاش کند در همه زمینهها عملکردی شایسته و اثرگذار از خود نشان دهد.»
source