به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، جعفر میعادفر در برنامه امشب صف اول شبکه خبر با بیان اینکه معمولا در طول سال بیش از ۵ میلیون ماموریت انجام میدهیم که بیش از ۴ میلیون، ماموریتهایی است که به منزل مردم مراجعه میکنیم، افزود: همکاران پرستار ما که در مرکز تلفن ۱۱۵ در اقصی نقاط کشور حضور دارند آموزشهای لازم را دیدهاند و درسهای دانشگاهی را گذرانده اند.
مشروح این گفتگو را در ادامه میخوانید:
سوال: در این برنامه قرار است درباره برنامهها، اقدامات و فعالیتهای یکی از سازمانهایی صحبت کنیم که فعالیتها و اقدامات کارشناسان این سازمان در سختترین شرایط جان مردم را نجات میدهد. گزارشی را در ابتدا ببینیم که یکی از جدیدترین اقدامات کارشناسان این سازمان است که نجات جان یک نوزاد ۵ روزه را از طریق یک مشاور تلفنی داشتند.
میعادفر: این یکی از اقداماتی بود که رسانهای شد، ما معمولا در طول سال بیش از ۵ میلیون ماموریت انجام میدهیم که حدود ۴ میلیون ماموریت آن معمولاً به خانههای مردم مراجعه میکنیم، حدود یک میلیون و ششصد، هفتصد هزار ماموریت، حوادث ترافیکی را کنار بگذاریم تقریباً بین ۴ تا ۴ و نیم میلیون ماموریت انجام میدهیم ماموریتهای مختلف هم اتفاق میافتد و همکاران پرستار من که در مرکز تلفن ۱۱۵ در اقصی نقاط کشور حضور دارند آنها آموزشهای لازم را دیدهاند، درسهای دانشگاهی خواندهاند حداقل میزان تحصیلات آنها لیسانس پرستاری است و به این برنامهها مسلط هم هستند و اتفاقاتی که به این صورت میافتد تا بخواهد آمبولانس برسد، چون آن زمان طلایی بسیار مهم است، گاهی ممکن است زایمان به سرعت اتفاق بیفتد همکاران ما به سرعت این کار را میکنند، همکاران ما به صورت اورژانسی حتی بعضی از مواقع لازم است سی پی آر انجام بشود، ماساژ قلبی به مریضی که دچار مشکل شده، آموزشهای لازم را میدهند تا آمبولانس برسد که این زمان از دست نرود که اقدامات دقایق اولیه در سه چهار دقیقه اول بسیار حیاتی است که این کار انجام بشود میتواند از مرگ و میر جلوگیری کند و به محض این که آمبولانس برسد میتواند آنها را به مرکز درمانی برای اقدامات درمانی موثرتر منتقل کند.
سوال: بعضا ممکن است که دیگر به آمبولانس نیاز نباشد.
میعاد فر: در این موارد معمولا آمبولانس برای این میرود که نگرانی خانواده را برطرف کند ولی همکاران ما موضوع را پیگیری میکنند و با تشخیص و مشاورهای که با پزشکی که در مرکز کنار پرستارها وجود دارد مشاوره انجام میدهند که اگر لازم باشد و پزشک تشخیص بدهد به بیمارستان منتقل میکنند.
سوال: به نکتهای اشاره کردید که این یکی از مواردی بود که رسانهای شده یعنی مشابه اقداماتی که چنین اثرات ارزشمندی را داشته در طول روز یا بهتر است بگوییم در طول سال شما و همکارانتان همواره دارید.
میعادفر: اتفاقات تلخ و شیرینی در ماجراهای ما است شاید این مورد درست نباشد که در جلوی دوربین بگویم مثلاً یکی دو هفته قبل یکی از همکاران من ۴۵ دقیقه با کسی که میخواست خودکشی کند صحبت کرد تا ایشان را منصرف کرد، ۴۵ دقیقه با تلفن ۱۱۵ با این بنده خدا صحبت کرد آن قدر کار روانشناسی و روانپزشکی با او انجام داد تا او را منصرف کند که این کار انجام نشود. خیلی کار همکاران ما مهم است با توجه به اینکه مریض را نمیبینند و از دور باید مشاوره بدهند و اقدامات درمانی را انجام بدهند این اتفاقات برای همکاران ما طبیعی و نرمال، البته بسیار شیرین است.
سوال: یک مرور سریع داشته باشیم نسبت به اقدامات و فعالیتهایی که سازمان اورژانس داشته تقریباً باید بگوییم چهار ماه و نیم ابتدایی سال ۱۴۰۳ و نیمه دوم سال گذشته، حدوداً یک سال اخیر.
میعادفر: من گریز بزنم در دو سه سال که اتفاق افتاد، یکی از برنامههایی را که ما پیش رو گرفته بودیم ریل گذاری خدمات اورژانس هم از نظر هوشمندسازی و هم زیرساختی، ما قدمتی حدود ۴۷، ۴۸ سال در کشور داریم، اما به عنوان سازمان از سال ۱۳۹۶ شدیم سازمان اورژانس، وقتی سازمان میشود یک ساختار جدید، یک تشکیلات جدید، فرایندهای جدید را دارید و برای این که شکل سازمانی را پیدا بکند نیاز به یک سری زیرساختها دارد.
سوال: از نظر خدمات دهی این سازمان شدن تفاوت ایجاد کرده یا ساختار داخلی خودتان؟
میعادفر: هم ساختاری، چون ما قبلاً اداره کل بودیم زیر نظر معاونتی در وزارت بهداشت یعنی شاید از نظر ساختار سازمانی، سومین رده سازمانی در وزارت بهداشت بودیم الان در کنار معاونتها، سازمان اورژانس هم قرار میگیرد وقتی سطح ساختاری ارتقا پیدا میکند قطعاً توسعه هم تسریع پیدا میکند، ارتباط با وزیر، ارتباط با سازمانهای بیرونی تسهیل میشود و شما را به عنوان یک سازمان، یک هویت میشناسند و میتوانید این ارتباطات را برقرار کنید.
تقریبا ۹۹ درصد خدمات اورژانس هوشمند انجام میشود
سوال: یعنی الان سازمان مستقیماً ذیل مقام وزیر دیده میشود.
میعادفر: بله بنابراین ما باید یک ریل گذاری ایجاد میکردیم، زیرساختهایی را فراهم میکردیم برای ابتدای کار باید ساختمانهای مراکز ستاد دانشگاهیمان را ارتقا میدادیم و ایجاد میکردیم، ما قبلاً در دانشگاهها به صورت یک اداره کوچکی در زیر مجموعه مدیریت درمان که آن هم زیر نظر معاون درمان، نهایتا زیر نظر رئیس دانشگاه یعنی چهارمین سطح مدیریتی قرار داشتیم. الان مستقیم زیر نظر رئیس دانشگاهها فعالیت میکنند این باعث شد که ما بتوانیم این کار را انجام بدهیم و ساختارسازی را در سطح دانشگاه از نظر تشکیلاتی و از نظر پستهای سازمانی ایجاد کنیم.
نکته دیگر که در رابطه با فرایندهای ما است، شاید بگویم در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۴۰ درصد از خدمات ما به صورت هوشمند بود و حدود ۶۰ درصد از خدمات ما به صورت دستی انجام میشد ما باید این کار را انجام میدادیم و هوشمند میکردیم و همه ساختارمان را از کاغذی در بیاوریم و به صورت هوشمند و اتوماسیون انجام بدهیم و الان تقریبا ۹۹ درصد خدمات ما به صورت هوشمند انجام میشود، یک درصدی هم که باقی مانده یکی از دانشگاههای ما منتزع شده و هویت جدید پیدا کرده آن را هم باید ساختارمند بکنیم، این اتفاق که افتاد آن وقت خطاهای ما کاهش پیدا میکند شما باید همه را بر خط وارد کنید و من مدیر در هر نقطهای که هستم یا رئیس سازمان میتوانم تمام آمبولانسهایم را به لحظه هرجا که بخواهم مانیتور کنم، الان آمبولانس من در کدام استان، در کدام ماموریت، در کدام شهرستان دارد این ماموریت انجام میشود.
نکته دیگری که در این فرایندها باید اصلاح میکردیم یکپارچه سازی مراکز پیام ما بود ما در هر شهرستان یک مرکز ۱۱۵ داشتیم، باید نیروی انسانی میگذاشتیم و ۱۱۵ پاسخگو بود و باید در آن چارچوب عمل میکرد کاری که ما در این دولت انجام دادیم مراکز پیام را مرکز دیسپچ کردیم و یکپارچه دانشگاهی انجام دادیم و این باعث شد که با این کار هم یک سری نیروی انسانی ما آزاد بشود بتوانیم پایگاههای جدیدی را افزایش بدهیم و از همین ذخیره نیروی انسانی بتوانیم خدماتمان را افزایش بدهیم و هم منابعمان را که گاهی اوقات صرف کارهای خیلی پیش پا افتاده و غیر اورژانسی که در مناطق محلی، شهرستانی به واسطه ارتباطاتی که در شهرستانها وجود دارد صرف میشد و آن خدمات واقعی که باید انجام میشد، نشد و چون همه اینها متمرکز شد و فرماندهی واحد شد یک دیسپچ در یک دانشگاه، تمام ماموریتها را ایجاد میکرد، ارسال میکرد و این باعث شد ما حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد توان عملیاتی مان افزایش پیدا کند.
علی رغم این که شاید ما خیلی نتوانستیم پایگاه اضافه کنیم این باعث شد که توان عملیات ما به این شکل اضافه شود، از آن طرف هم ما باید در این ایام، تقویت نیروی انسانیمان را انجام میدادیم خوشبختانه در مجوز ۲۵ هزار نفری که برای وزارت بهداشت در سال گذشته پیش بینی شده بود ما حدود ۳۵۴۰ نفر برای فوریتهای پزشکی ظرفیت گرفتیم و توانستیم نیروی انسانی مان را ارتقا بدهیم.
حدود ۱۴ پایگاه مربوط به بانوان را راه اندازی کردیم
سوال: چه تعداد آقا و چه تعداد خانم هستند؟
میعادفر: چون ما بحث بانوان را با هم انجام میدهیم هنوز ساختار بانوان توسعه پیدا نکرده فعلاً بیشتر در بحث آقایان هستیم که کمبود نیروی انسانی داشتیم این را بتوانیم تقویت کنیم، انشاالله در ظرفیت جدیدی که وزارت بهداشت برنامه دارد که ۲۵ هزار نفر دیگر را استخدام کند قطعاً ما از این ظرفیت هم استفاده خواهیم کرد که حتماً برای بانوان یک بخشی را قائل خواهیم شد با توجه به اینکه ما ظرفیتهای دانشگاهیمان را افزایش دادیم، ما بیش از ۱۰۹ نقطه دانشگاهی الان داریم رشته فوریتها میگیریم، دانشجوری رشته کاردانی و کارشناسی داریم میگیریم یک ظرفیتی هم برای دخترانمان قائل شدیم، الان تقریباً امسال حدود ۴۰۰ نفر از دخترانمان فارغ التحصیل میشوند و ما در بحث بانوان به خصوص در کلان شهرهایمان که خدمات اورژانسیمان بیشتر در این کلان شهرها اتفاق میافتد و با توجه به این که ۵۰ درصد جمعیت هم بانوان هستند ترجیحاً دوست دارند همکاران خانم بروند و خدمات ارائه بدهند.
سوال: یعنی پایگاه اورژانس ویژه بانوان قرار است مشخصا تشکیل بشود؟
میعادفر: بله ما در این ۲،۳ سال حدود ۱۴ پایگاه بانوان را راه اندازی کردیم قبلا ۶ پایگاه داشتیم الان ۲۰ پایگاه بانوان را داریم که در بعضی جاها سه نفر از خانمها کاملاً خانمها هستند، هم رانندگی انجام میدهند، هم کاردرمانی انجام میدهند و هر سه تحصیل کرده هستند.
سوال: یعنی خانم راننده هم تخصص فوریتهای پزشکی را دارد.
میعادفر: بله کار فوریتهای پزشکی را بلد است یا پرستار است و آموزشهای لازم را دیده و کار رانندگی را هم انجام میدهد، مثلاً در استان گیلان در رشت دو پایگاه بانوان هستند که تمام نیروهای انسانیشان خانم هستند.
سوال: طبق برنامه چند پایگاه ویژه بانوان قرار است ایجاد بشود؟
میعادفر: پیش بینی که کردیم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پایگاههایمان را انشاالله در بحث بانوان میخواهیم توسعه بدهیم، در دولت چهاردهم این پیشبینی را کردیم و در برنامههایمان گذاشتهایم. در بحث بانوان ما یک مقدار در بحث فضای فیزیکی چالش داریم الان در تهران تیمهای ۳ نفره هستند یک آقا و دو خانم هستند وقتی تیم شما یکپارچه باشد یک فضای فیزیکی میتواند مشکل را حل کند مثل استان گیلان ولی در تهران باید دو فضای فیزیکی داشته باشیم بالاخره اینها میخواهند استراحت کنند آقایان و خانمها باید جدا باشند. در شهرهای بزرگ فضای فیزیکی یک مقدار سخت است که تلاش میکنیم با مصوبهای که در شورای عالی سلامت گرفتیم که ما برای اولین بار در دولت سیزدهم اولین جلسه شورای عالی سلامت را با محوریت اورژانس برگزار کردیم.
جالب است که شانزدهمین جلسه شورای عالی سلامت بود و ۱۶ مصوبه هم در آن تصویب شد که یکی از بحثها بحث تقویت اورژانس بود، بحث بانوان، بحث ناوگان و بحث تجهیزات بود این کارها را انجام دادیم و خوشبختانه در تلاش هستیم این کار در شهرهای بزرگ اتفاق بیفتد، خیلی از شهرهای ما مذهبی هستند در شهر مشهد، قم، شیراز توقع دارند که بانوان بیشتر مراجعه کنند و بیشتر خدمات بدهند چه ما بخواهیم و چه نخواهیم باید حتماً این فعالیت را گسترش بدهیم و انشاالله دانشجوهایمان هم فارغ التحصیل بشوند وارد این کار میشوند.
حدود ۵۴ پایگاه هوایی اورژانس داریم
سوال: همزمان که اقدامات را بیان میکردید به نوعی برنامهها را هم توضیح دادید، اگر بخواهیم این بخش را جمعبندی داشته باشیم سال آینده در همین مقطع زمانی اورژانس به چه نقطهای انشاالله خواهد رسید؟
میعادفر: اجازه بدهید چالشی بگویم، چالش ما چیست و باید چه کار بکنیم. اگر از من بپرسید بزرگترین چالش شما در حوزه اورژانس چیست و به نظر من به عنوان یک چالش در دولت چهاردهم هم مطرح میکنم نوسازی ناوگان آمبولانس است. ما باید به جد تلاش کنیم به هر شکلی شده آمبولانسهایمان را نوسازی کنیم بعد نیروی انسانی، نیروی انسانی هم مشکل داریم، اما الان ما حدود ۳ هزار دستگاه آمبولانس فرسوده داریم. یکی دیگر از چالشها تقویت اورژانس هوایی است اورژانس هوایی از نظر توسعه خوب داشتیم، حدود ۵۴ پایگاه هوایی داریم که دو پایگاه ثابت است و ۵۲ پایگاه بالگردی است، تثبیت این خدمات و کیفیسازی این خدمات بسیار مهم است، شما میدانید اورژانس هوایی بسیار گران قیمت است در همه دنیا، یکی از چالشهایی که در این داستان داریم این است که ما بودجه مشخص نشان دار در بودجه سنواتی وزارت بهداشت و دولت نداریم.
سوال: همکاران ما درباره تجهیزات جدید اورژانس در بازار گزارشی آماده کردند با هم ببینیم.
میعاد فر: ما روز به روز بر اساس ساختار شهری که وجود دارد بحث ترافیک بسیار جدی است خدمات هم پیوسته است ما نمیتوانیم بگوییم، چون ترافیک است پس نمیتوانیم خدمات بدهیم، با روشها و کارهای جدید سعی کردیم بر ترافیک غلبه کنیم و بتوانیم روشهای جدید استفاده کنیم مثلاً ما در بازار تهران، بازارهایی که در استانهای دیگر هستند که محل عبور و مرور خیلی زیاد است و در بعضی از مناسبتها مثل ایام عید که واقعاً تردد غیر قابل انجام است، تیمهای پیاده یا واکنش سریع وجود دارد یا مثلاً ما در مراسمهای مختلفی که وجود دارد این تیمهای پیاده خیلی میتوانند کمک کنند.
سوال: اینها در کجا مستقر هستند؟
میعادفر: اینها در مراکز شلوغ مثلاً ما با مدیران عامل بازار تهران تفاهمنامهای را بستیم مثلاً خودروهایی که آنجا اسن خود دوستان تهیه کردند در اختیار ما گذاشتند و ما به آنها خدمات میدهیم و این ارتباطات بین ما وجود دارد قبلا از این چهار چرخهایی بود که کنار آن برانکارد هم گذاشته بودیم که بتواند از کوچه پس کوچهها عبور کند، حالا یک مقدار پیشرفتهتر شده خودروهای برقی در اختیار ما گذاشتند و داریم استفاده میکنیم.
بیش از ۴۰۰ موتورولانس فعال در کل استانها داریم
سوال: این روش فقط در مورد بازار تهران است؟
میعادفر: در این قسمت است ولی موتورلانس یک روش دیگر است که ما در تهران و شهرهای بزرگ بسیار گسترش دادیم، الان بیش از ۴۰۰ موتور لانس فعال در کل استانها داریم.
سوال: میتوانیم بگوییم همه استانها دارند؟
میعادفر: ما در ۱۰ -۱۲ شهر بزرگ که مشکل ترافیک و تعداد ماموریت داریم مثل خراسان رضوی، تهران، شیراز در همه جا نیاز نیست جاهایی که پر ترافیک است حتی مثلاً شهرهای کوچکتر هم هستند میگویند ما ترافیک داریم آنها را هم تجهیز موتورلانس کردیم که بتوانند این کار را انجام بدهند، لذا ما این روشها را پیشه گرفتیم این آمبولانس یا این نیروی پیاده ما همه امکانات را دارد به جز این که نمیتواند انتقال مصدوم را انجام بدهد، کارهای اقدامات درمانی را انجام میدهد، مدیریت زمان میکند، به سرعت به محل حادثه میرسد کارها را انجام میدهد، در آمارها نشان میدهد بین ۷۸ تا ۸۰ درصد ماموریتها اصلاً نیازی به آمبولانس نیست این هم سیو منابع میشود، هم با یک نفر نیروی انسانی میچرخد، هم آمبولانس آن استهلاکهای خودش را دارد، هم زمان را آمبولانس با تاخیر میرسد ولی موتورلانس این را کاهش میدهد و رضایتمندی را هم افزایش میدهد، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز به آمبولانس دارد وقتی اقدامات اولیه درمانی را انجام داد، مریض را تثبیت کرد یا تلفن یا بیسیم به مرکز میزند که یک آمبولانس بفرستید این مریض برای ادامه درمان باید به مرکز درمانی برود اقدامات بعدی انجام میشود.
سوال: نیروهای واکنش سریع تعدادشان چند تا است و در چند استان هستند؟
میعادفر: بستگی به نیاز دارد مثلاً ما در بعضی از ایام مثلاً در بازار تهران آن قدر شلوغ است در ساعت روز ما این کارها را انجام میدهیم، در جاهایی هم اگر نیاز باشد مثلاً در مراسم شهید رئیسی ما ۱۰۰ تیم واکنش سریع در خیابانهای مشهد مستقر کرده بودیم، چون واقعاً اصلاً داخل جمعیت تردد نمیشود کرد، آمبولانس نمیتوانست برود مستقر کردیم که به محض این که اتفاقی افتاد بچهها بتوانند برسند بالای سر مریض و خدمات درمانی انجام بدهند، در حاشیه خیابانها بیرون از جمعیت آمبولانس یا موتورلانس مستقر کردیم که بتوانند انتقال مریض را انجام بدهند بسته به نیاز ما کار انجام میدهیم، مثلاً در اربعین تیمهای واکنش سریع خیلی میتوانند به ما کمک کنند.
سوال: تعداد موتورلانسها چند دستگاه است؟
میعادفر: الان حدود ۴۰۰ دستگاه موتورلانس است که در استان بالای ۲۰۰ دستگاه فقط در تهران دارد خدمات انجام میدهد.
سوال: نیازها را پاسخگو است یا باید افزایش پیدا بکند؟
میعادفر: ببینید به هر حال ما در همین ۲۰ روز گذشته حدود ۶۷ دستگاه موتورولانس جدید داریم خریداری میکنیم وارد ناوگان میشود در همین یک سال گذشته حدود ۲۶۰ تا موتورولانس خریدهایم در اختیار گذاشتهایم موتورولانس حسن خیلی خوبی که دارد هم ارزان قیمت است، ما با ۱۰ تا از این موتورولانسها یک آمبولانس میتوانیم بخریم بعد این موتور خیلی میتواند به ما کمک بکند در روز میتواند ۸ تا ۹ تا ۱۰ تا ماموریت برود هم به نیروهای عملیاتی آمبولانسیمان کمک میکند که فشار زیاد به آنها وارد نشود همین که میتوانند اینها بخشی از ماموریتها را کاهش بدهند که مدیریت زمان بکنند و بنا داریم که اینها را در شهرهای بزرگ حتی در شهرهای کوچکی که بافتهای قدیمی دارد و آمبولانس نمیتواند برود آنجاها هم میتواند به ما کمک بکند که در مرحله بعدی بنا داریم آنها را افزایش بدهیم.
سوال: بنا دارید افزایش تا چه تعداد موتورولانس داشته باشید؟
میعادفر: ما تقریباً پیش بینی کردهایم که حدود ۳۰۰ دستگاه موتورولانس را به اصطلاح اضافه کنیم ما باید نیروی انسانی هم افزایش بدهیم در واقع در یک فرایند دو ساله بتوانیم این کار را انجام بدهیم، چون موتور خریدن راحت است.
سوال: تامین اعتبار است؟
میعادفر: در تامین موتور مشکلی نداریم هزینههایش پایین است در تامین نیروی انسانی که به هر حال هم باید گواهینامه داشته باشد هم باید خیلی مهارت داشته باشد، چون یک نفره میخواهد خدمات را انجام بدهد اینها باید بچههای با تجربه باشند مثلاً ۱۰ سال کار کرده باشند نیرویی که تازه فارغ التحصیل شده باشد نمیتواند بیاید اینها تا انتخاب شوند.
سوال: یعنی کسانی که با موتورولانس ارائه خدمت میکنند یک قدری متخصصتر از سایرین هستند بعد یک نفره هستند؟
میعادفر: تجربه متفاوتتری دارند یک نفره هستند باید تجربه بیشتری داشته باشند مهارت داشته باشند حداقل ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ ماموریت رفته باشند نواع و اقسام ماموریتها را دیده باشد کار کرده باشد که بتواند آنجا دست و پایش را گم نکند و بتواند خدمات را درست انجام بدهد.
ما باید حدود ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس به فوریت وارد ناوگان آمبولانسی کنیم.
سوال: الان چند تا است؟
میعادفر: ما الان حدود تقریباً ۵۰۰۰ دستگاه آمبولانس داریم ۵۵۰۰ تا، اما واقعاً ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تا عملیاتی است بقیهاش هم است ولی امروز استفاده میکنیم فردا خراب میشود و اینها باید به سرعت.
سوال: یعنی این ۲۵۰۰ تا حذف شود ۲۵۰۰ تا اضافه شوند؟
میعادفر: ۲۵۰۰ تا فعال هستند آن ۳۰۰۰ تا باید جایگزین شود و ما کم کم بقیه را از رده خارج کنیم.
سوال: ۵۰۰۰ تای واقعی باشد یعنی اگر آن ۵۰۰۰ تا واقعی باشد مشکل حل میشود.
میعادفر: بله ما الان حدود ۵۰۰ تا دستگاه را در واقع حدود ۲۳۰ تا تقریباً تمام شده در یکی دو هفته آینده انشاالله وارد ناوگانمان میشود و تا پایان مهر ماه انشاالله اگر آن دموکراسیهای اداری هم به ما کمک بکنند سازمانهای دیگر مثل گمرک و سمت در ثبت و سفارش و ارز به ما کمک شود میتواند سریعتر وارد ناوگان شود الان ۵۰۰ دستگاه آمبولانس تا مهر ماه انشاالله وارد ناوگانمان میشود، این ۵۰۰ دستگاه یک ششم نیازهای ما را برطرف میکند الان یک مناقصه دیگر را داریم انجام میدهیم حدود ۸۰۰ دستگاه آمبولانس است یک اعتباری در زمان کرونا داشتیم برای تامین واکسن کواکس است که قرار شد یک اعتباری از آن بگیریم که بتوانیم یک تعداد هم از آن اعتبارات ارزیمان بتوانیم بین ۸۰۰ تا هزار دستگاه آمبولانس وارد کنیم.
امیدوار هستیم که انشاالله دولت جدید مستقر شود و تثبیت شوند به ما کمک کنند سازمان برنامه کمک کند به هر حال ما در برنامه هفتم و همین سال جدید یک درصد از عوارض فروش خودرو را قرار بود برای خرید آمبولانس تخصیص داده شود انشاالله سازمان برنامه همت کند و از این پولی که دارد گرفته میشود یعنی در واقع این پولی نیست که نباشد پولی که دارد گرفته میشود انشاالله سهم اورژانس را سریعتر در اختیار ما قرار بدهند که ما بتوانیم کارهای مقدمات خریداری و مناقصه را برسانیم و کشورهایی که توان تامین آمبولانس را دارند را انجام بدهند ما کار را که الان شروع کنیم در فرایند تولید و در اختیار ما یک سال طول میکشد باید حتماً اعتبار وجود داشته باشد که ما این اتفاق را شاهد باشیم.
سوال: انشاالله وضعیت اورژانس هوایی چگونه است؟
میعادفر: اورژانس هوایی خوب است.
سوال: چه تعداد داریم بالگرد هوایی.
میعادفر: ما الان حدود ۵۴ اورژانس هوایی داریم که خوشبختانه زیرساختهایش را فراهم کردهایم آشیانهها و در این داستان خیرین خیلی به ما کمک کردند و آشیانه و پد و اینها را واقعاً آمدند میدان و کمک کردند و درست کردند چالشی که در این بحث داریم بحث تامین اعتبار است که باید حتماً انشاالله در بودجه سال ۱۴۰۴ یک بودجه نشاندار برای اورژانس هوایی پیش بینی شود ما تقریباً سالانه بین یک و نیم تا دو همت هزینه اورژانس هوایی ما است و باید حتماً انشاالله این بودجه را سازمان برنامه و وزارت بهداشت در اختیار ما بگذارد که ما بتوانیم این کار را انجام بدهیم و این خدمات انجام شود.
ما تقریبا سال گذشته حدود ۴۰۴ مادر باردار را منتقل کردیم از مناطق صعب العبولی که واقعاً عشایر ما هستند و دسترسی ندارند شاید ضعیفترین افراد جامعه هستند که این خدمات را دریافت میکنند و این خدمات علی رغم اینکه گران است ولی به مستحقترین آدمها دارد خدمات میدهد و ما افتخار میکنیم که یک ماموریت را با ۱۵۰ میلیون تومان هزینه برای ما ولی افتخار میکنیم یک مادر عشایر را منتقل میکنیم بچهاش را سالم منتقل میکنیم به بیمارستان و زایمان انجام میشود و او را برمیگردانیم عشایر ما یشترین فرزندآوری را دارند شما میدانید که آنها بسیار ارزش افزوده برای ما دارند برای شیر ما گوشت ما را دارند تامین میکنند و دولت خودش را مکلف میداند و ما خودمان را مکلف میدانیم که این خدمات را توسعه بدهیم و آنها از این خدمات بهرهمند شوند.
سوال: با توجه به مجموعه مطالبی که بیان کردید در دستگاههای آمبولانسی که داریم در اورژانس و همچنین اورژانس هوایی یک نکتهای مطرح میشود که اساساً الان با این امکانات زمان رسیدن همکاران شما به کنار بالین بیمار چقدر است و بر اساس استاندارد جهانی از این منظر در کجا هستیم؟
میعادفر: ببینید استاندارد هر کشور بر اساس ظرفیت خودش تعریف میکند ما هم در برنامه در همین شورای عالی سلامت اعلام کردهایم که در جادهها ۱۵ دقیقهای برسیم به حوادث دیده یا حادث دیده و یا خدمات گیرندگان در شهرها در شهرهای کوچک ۸ دقیقه، شهرهای بزرگ ۱۰ دقیقه و در کلان شهرها ۱۲ دقیقه ما به جز تهران بقیه شهرها وضعیتمان خوب است، از نظر زمان رسیدن تهران هم میدانید دیگر با این جمعیت با این وضعیت ترافیکی ساختار شهری ساختار فیزیکی خیابانها و جادهها و کوچهها، بافت فرسوده هنوز آن استانداردهای واقعی را نتوانستهایم برسیم، اما نسبت به یکی دو سال گذشته کاهش خوبی را داشتهایم.
سوال: چقدر فاصله داریم؟
میعادفر: هنوز فاصله داریم بگذارید من عدد را نگویم.
سوال: فکر میکنید که کی به آن نقطه مطلوب برسید؟
میعادفر: سعی کردیم با توسعه اورژانس موتوری یک بخشی را ما حدود من در اورژانس این عدد را دارم میگویم مثلاً بگویم در یکی دو سال گذشته ۳ دقیقه این زمان را آورده این پایین این عدد خیلی عدد بزرگی است با ثانیهها ما باید کاهش بدهیم ولی هنوز ما به آن زمان خوبی که مطلوب ما است یک خورده فاصله داریم.
سوال: با این خبرهایی که اعلام کردید در اضافه شدن به ناوگان شما چه آمبولانس چه موتورولانس و همینطور نیروهای واکنش سریع که اشاره کردید فکر میکنم بتوانید با یک زمان خوبی برسید به آن نقطه مطلوب؟
میعادفر: قطعاً همینطور است ببینید ما انتظاری که هم از دولت قبل داشتیم و هم از دولت جدید داشتیم ببینید خدمات اورژانس خدمات حاکمیتی است و یکی از نادرترین خدماتی است که ۱۰۰ درصد رایگان انجام میشود و ما هم خیلی اصرار داریم که به هیچ چیزی وصل نشویم که بیاییم بخواهیم درآمدزایی کنیم به بیمه وصل شویم مردم در اضطراریترین زمان با ما تماس میگیرند این دغدغهشان نباید باشد که حالا پولش را چگونه تامین کنم بیمهشان چه وضعیتی دارند ما باید در کوتاهترین زمان این کار را انجام بدهیم لذا بنابراین ما یک سازمان فقط هزینه بر هستیم یعنی برای دولت هزینه ساز هستیم باید دولت حاکمیتی نگاه کند ما هر چقدر هزینه میکنیم باید دولت به ما پول بدهد.
یک سال ممکن است هزینهمان پایین باشد، چون مشتریهای ما مردم هستند ما که نمیدانیم امسال چند نفر مردم با ما تماس میگیرند سال دیگر چقدر بر اساس ماموریتی که انجام میدهیم بر اساس خدماتی که انجام میدهیم باید برای ما بودجه بریزد اینکه به ما بگویند که سقف بودجه شما اینقدر است ما که نمیتوانیم بگوییم که مردم شما با ما تماس نگیرید ما بودجهمان تمام شده است، باید خدمات این شکلی بودجه بازی داشته باشد، البته نظارت باید باشد کنترل باید باشد بازرسی باید بشود، اما نباید ما چلنج بودجه بکنیم الان برویم بگوییم که بودجه ما را بدهید ورژانس هوایی مان را ۶ ماه است که بدهکار هستیم به شرکتها بحث ناوگان آمبولانسی مان بودجه تامین نشده اینها باید فراهم شود و این خدمات در اختیار مردم قرار گیرد ما برای حاکمیت اگر کار ما را درست انجام بدهیم ارزش افزوده داریم ما اعتماد اجتماعی را میتوانیم ببریم بالا ما میتوانیم مردم را خوشبین کنیم بگویند که در ساعت ۲ نصف شب ما تماس گرفتیم در کوتاهترین زمان آمدند به ما بیمنت خدمت دادند و این بسیار ارزشمند است، لذا ما از دولت جدید از مسئولین جدید این انتظار را داریم که نگاه این شکلی به ما داشته باشند.
سوال:نگاه پزشکی رئیس جمهور جدید این تاثیر را خواهد داشت و این کمک را به مجموعه اورژانس خواهد داشت انشاالله، اما یکی از موضوعات دیگر در حوزه خدماتی اورژانس در جادهها است حالا چه در نقاط حادثه خیز مجموعاً در جادههای کشور اول چند پایگاه خدمات دهی دارید و فاصلهها چگونه است با چه فاصلههایی دیده شدهاند؟
میعادفر: ببینید ما تقریباً اگر بخواهم دقیق بگویم ۱۹۰۵ تا پایگاه جادهای داریم.
سوال: کافی است؟
میعادفر: من آماری صحبت کنم که بگوییم کافی است یا نه ما حدود ۱۳۸۵ تا پایگاه شهری داریم که ۷۸ درصد ماموریت ما را انجام میدهد، ۱۹۰۵ تا پایگاه جادهای داریم ۲۲ درصد ماموریتهای ما را انجام میدهد.
سوال: چرا نسبت اینطوری است؟
میعادفر: به هر حال ما حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه داریم و لازم است که برای بعضی از مسیرها پایگاه بگذاریم چه ماموریت باشد چه نباشد، اما به هر حال خدمات اورژانس بسته به آن تعداد مردمی که در آن سکنه زندگی میکنند است، اما ما پایگاه جادهای را هم نمیتوانیم نادیده بگیریم برای اینکه ما یک کشور حادثه خیز هستیم، دوم اینکه حدود ۲۰ هزار نفر در حوادث ترافیکی متاسفانه دارند فوت میکنند بالای ۶۰۰ هزار نفر مصدوم میشوند که بخش اعظمی از اینها معلول میشوند و کارایی را ندارند و سالهای سال هم وبال خانوادههایشان میشوند از نظر هزینهها و هم هزینههای سرباری را برای نظام سلامت ایجاد میکنند.
سوال: از این میزان خدمتی که از طرف همکاران شما ارائه میشود آمار دارید که چند درصد به نقاط حادثه خیز برمیگردد و چند درصد به خود رانندگان و نوع رانندگی؟
میعادفر: معمولاً آمار این را میگوید که بیشترین حادثه را انسان ساز است یعنی انسان مسئولش است راه هم یک درصدی است خودرو هم است این انسان است که به هر حال هوشمند است آگاه است من همیشه میگویم به هر حال ما بودجهمان محدود است حالا نقاط حادثه خیز زیادی هم داریم چند تا را میتوانیم برطرف کنیم یا بالاخره خودرو ما چقدر بحث کردیم که ما خودرویمان این مشکلات را دارد چقدر توانستیم برطرف کنیم بنابراین باید سرمایهگذاری کنیم تغییر رفتار انسان را ایجاد کنیم آقا یا خانمی که دارید با سرعت غیر مجاز میروید با پرایدی که بالاخره من نباید اسم هم ببرم با خودرویی که واقعاً ایمن نیست.
شما باید در همه دنیا در داخل شهر یک مدیریت سرعتی وجود دارد شما در یک خیابانی که باید ۳۰ کیلومتر در ساعت بروید ۱۰۰ کیلومتر میروید حتماً میزنید به عابر پیاده را داغون میکنید در جادهای که باید ۱۱۰ کیلومتر حداکثر بروید دارید ۱۵۰ کیلومتر میروید یا خودت را داغون میکنی یا روبرویی را میزنی لذا ما باید تغییر رفتار و فرهنگ سازی شود حالا بازدارندگی میتواند جرایم رانندگی باشد یا یک سری کنترلهایی شود که این اتفاق نیفتد وقتی که حادثه اتفاق افتاد دیگر یا فوت داریم یا معلولیت داریم یا مصدومیت داریم اورژانس هم هر چقدر تلاش بکند به هر حال چقدر را میتواند کمک بکند ما باید کاری کنیم که این اتفاق نیفتد.
سوال: همراه ما باشید یک بخش کوتاه ببینیم بخش اربعینی برنامه بخش پایانی گفتگو با آقای دکتر میعادفر درباره خدمات و اقدامات اورژانس در حوزه اربعین صحبت کنیم.
مرزهای ورودی و خروجی برای زائران اربعین رصد می شوند
سوال: آقای میعادفر درباره موضوع اربعین و ماموریتهایی که سالانه در اورژانس کشور تدارک میبینید همکاران شما در اورژانس داخل مرزها هستند آن طرف نمیروند یکی از تفاوتهای خدمات دهی همکاران شما است با سایر بخشهای خدمات دهی در موضوع اربعین که خودشان زائر نیستند، اما به زائران خدمات میرسانند؟
میعادفر: بله همینطور است سازمان اورژانس کشور با عنوان مسئول کمیته بهداشت و درمان وزارت بهداشت است که هم مسئول هماهنگ کنندگی سازمانهای داخل وزارتخانه و هم سازمانهای برون که میتوانند به ما کمک بکنند در بحث اربعین ما چهار مخاطره مهم را در ایام اربعین داریم مهمترینش گرمازدگی است که درجه حرارت بین ۵۵ تا ۶۰ درجه است که یکی از چالشهای جدی ما است نکته دوم ازدحام است که در مرزها است که البته از سال گذشته این ازدحام خیلی کاهش پیدا کرده سوم حوادث ترافیکی است باز هم به خاطر توسعه راهها ما سال گذشته کاهش جدی را داشتیم و نکته چهارم بحث بیماریهای عفونی است که متاسفانه ما امسال داستان پشه آئدس و تب دنگی را داریم که همه کشورهای همسایهمان آلوده هستند.
به هر حال زائران پاکستانی میخواهند ورود پیدا کنند ما این نگرانی را داریم دو تا مرز ورودی داریم و ۶ مرز خروجی داریم ما باید زائرین را از مرز ورودی مدیریت بکنیم و کنترل کنیم اونهایی که شرایط ورود را دارند ورود شوند آنهایی که شرایط ورود ندارند را ممانعت بکنیم این هماهنگی با ستاد اربعین شده که ما هیچ چیزی رو نمیتوانیم بپذیریم که خدای ناکرده این برای هموطنانمان مشکل ساز باشد و شش مرز خروجی داریم که بیشترینش مرز مهران است بعد شلمچه است و بعد چذابه است بعد خسروی است و دو مرز شمالی که آنها از نظر دما وضعیت بهتری دارند.
ما در سالهای گذشته پیش بینی این را میکردیم که داریم به سمت گرما میرویم کاری که کردیم و یک یادگاری را از خودمان برجا گذاشتیم در تمام نقاط صفر مرزی مراکز درمانی را ایجاد کردیم که بتوانیم حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر را آنجا بتوانیم بستری نگه داریم بستری موقت که سرم درمانی بکنیم و از گرمازدگی اتاقهای سردی باشد که بیایند آنجا و حالشان خوب شود و بعد بتوانند منتقل شوند این کار را در شلمچه انجام دادهایم در خسروی انجام دادهایم در مهران انجام دادهایم حتی در مرز ریمدان نجام دادهایم که انشاالله امسال راه اندازی میشود.
سوال: در کجا؟
میعادفر: در ریمدان مرز چابهار که عزیزان پاکستانی ما وارد میشوند و در چذابه این کار را انجام دادهایم و حتی در شمالیترین نقطهای کشور در ارومیه هم این کار را در مرز باشماق انجام دادهایم این باعث شده که ما در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده که گرماداریم دیگر چادر و کانکس پاسخگو نیست در آن گرما این کار را انجام دادهایم و کار بسیار ارزشمندی شده برای پزشکان ما محل اسکان برایشان پیش بینی کردهایم که بالاخره پزشکی که میخواهد ۲۰ روز یا پرستاری که میخواهد ۲۰ روز در آن دمای گرما میخواهد خدمت کند یک شرایط زیستی مناسبی هم داشته باشد.
سوال: چند کارشناس و پزشک با شما همکاری میکنند؟
میعادفر: ما برنامهای که داریم حدود ۲۷۱ آمبولانس علاوه بر ۵۷۳ پایگاهای که در نقطه صفر مرزی که در آن استانهای مرزی داریم ۲۷۱ آمبولانس را داریم از استانهای مختلف اعزام میکنیم ۴۴ دستگاه اتوبوس آمبولانس که هم نقش درمانگاهی ما را دارند و هم اگر لازم باشد میتوانند ۱۰ تا ۱۲ تا را جابجا کنند حدود ۱۴ دستگاه موتورولانس را پیش بینی کردهایم که در این جمعیتهایی که وجود دارد بتوانند عبور بکنند حدود تقریباً ۴۰ تا ۵۰ تا تیم واکنش سریع پیاده را در آن مراکز تجمع پیش بینی کردهایم که بتوانند خدمات را انجام بدهند ۱۴ فروند بالگرد را پیش بینی کردهایم ۲ فروند هواپیما را پیش بینی کردهایم برای انتقال مصدومی که هم از طریق عراق به ما تحویل میدهند در نقطه صفر مرزی که باید منتقل کنیم و کارهای درمانیشان را انجام بدهیم و هم روزهای آخر که دیگر کار تمام میشود.
ما معمولا مصدومین را و یا بیمارانی را که بستری هستند، چون نگران هستند خانوادههایشان اینها را با هواپیما منتقل میکنیم به محل زیست خودشان ادامه درمان را آنجا انجام میدهند چهار واحد آزمایشگاهی پیش بینی کردهایم ۱۶۱ بیمارستان هم که در استانها با ۱۰۰ درصد توان عملیاتی فعال هستند ۱۰ بیمارستان صحرایی هم پیش بینی کردهایم که در این مرزهای هشتگانه ما مستقر شوند که بتوانند خدمات دهی کنند سوال همه مرزها را اشاره کردید که تجهیزات مستقر شدهاند میعادفر بله در هشت مرز هم مرز ورودی و هم شش مرز خروجی بسته به ورود و خروج با توجه به آمارهایی که سالهای گذشته داریم توان عملیاتیمان را آنجا پیش بینی کردهایم.
سوال: استقرار همکارانتان از چه زمانی است از چه زمانی ارائه خدمت خواهند داشت؟
میعادفر: برنامهای که پیش بینی شده در ستاد اربعین از اول صفر است که ما تیمهایمان کم کم رفته در ۱۰ صفر دیگر به اوج خودش میرسد تا ۲۰ صفر یکی دو روز بعد از آن هم پیش بینی کردهایم که تتمه زائرینی که برمیگردند خدمات بهداشت و درمانی باشد تا تمام زائرین تخلیه شوند بعد آخرین تیمهای فوریتها و درمانی مرزها را ترک کنند.
سوال: این خدماتی که همکاران شما در این دوره اربعین ارائه میدهند داوطلبانه است یا ماموریتی است؟
میعادفر: ببینید بخش عمدهشان داوطلبانه هستند و بخشی هم به هر حال نیاز است آنها به صورت ماموریتی اعزام میشوند که در مرزهای ما مستقر میشوند.
سوال: حدوداً یک دقیقه فرصت داریم نکته پایانی و جمعبندی حضرت عالی را داشته باشیم؟
میعادفر: نکته توصیهای ببینید الان سرخک را در کشور عراق شیوع پیدا کرده، اونهایی که بیماران زمینهای دارند یا افرادی که بالای ۶۵ سال دارند حتماً بروند واکسیناسیون سرخک را انجام بدهند که خدایی نکرده دچار گرفتاری نشوند کسانی که واقعاً بیماریهای زمینهای دارند، کودکان خصوصا زیر ۶ سال، کسانی که بیماریهای خاصی دارند توصیه است که با توجه به اینکه واقعاً شرایط هوا شرایط دما شرایط زیستی شرایط اسکان و شرایط تغذیه بسیار مشکل است توصیه میشود سفرشان را به زمان دیگری بیندازند و در این ایام کسانی که واقعاً توان دارند بروند.
source