سعیدرضاپور در نشست اعضای تشکل پیشتازان سازمان دانشآموزی ناحیه ۲ کرج و شهرستان فردیس عنوان کرد: سازمان دانشآموزی نه تنها به تربیت اجتماعی دانشآموزان کمک میکند،بلکه آنها را آماده ورود فعال و مسئولانه به جامعه میسازد.این تلاشها بازتابی است از مأموریت بزرگ سازمان دانشآموزی و تشکل پیشتازان،که در کنار خبرگزاری پانا، سه پایۀ اساسی پرورش اجتماعی دانشآموزان در مدارس کشور هستند.
معاون پرورشی شهرستان فردیس با اشاره به چشمانداز آینده اظهار کرد:ما به دنبال آن هستیم که سازمان دانشآموزی شهرستان فردیس را از حالت مناسبتی خارج کنیم و آن را به جریان مداوم تربیتی در مدارس تبدیل نماییم.در سال تحصیلی آینده، تمرکز ما بر تقویت نقش پیشتازان در شوراهای دانشآموزی،ایجاد باشگاههای مهارتی در مدارس، گسترش پانا در مقاطع متوسطه اول و شناسایی استعدادهای رسانهای و مدیریتی در بین دانشآموزان خواهد بود.
رضاپور در ادامه بیان کرد:پیشتازان، به عنوان شاخه فعال سازمان دانشآموزی، نقشی کلیدی در ارتقای روحیه مشارکتجویی،کمک به همنوع، نظم فردی و آمادگی جسمانی ایفا میکنند.این دانشآموزان با شرکت در اردوها، آموزشهای عملی، کار گروهی، فعالیتهای امدادی، و اجرای مراسمات رسمی مدرسه، به الگوهایی برای سایر همسالان خود تبدیل میشوند.
ویافزود:در شهرستان فردیس بیش از ۵۰ خبرنگار دانشآموزی فعال در پانا داریم که در پوشش رویدادهای فرهنگی، پرورشی، ورزشی و اجتماعی مدارس نقش بسیار مؤثری دارند.حتی در پوشش برخی برنامهها، خبرنگاران پانا عملکردی حرفهایتر از برخی رسانههای رسمی داشتند.این یک افتخار است و نشان میدهد که اگر به نسل نوجوان اعتماد کنیم، میتوانند مسئولیتهای بزرگتری را هم بپذیرند.
رضاپورهمچنین با اشاره به فعالیتهای خبرگزاری پانا، بازوی رسانهای سازمان دانشآموزی، بیان کرد:پانا فقط یک خبرگزاری نیست؛ مدرسهای است برای تربیت خبرنگاران متعهد، مسئول و آگاه دانشآموزانی که در این مجموعه آموزش میبینند، مهارتهایی چون نگارش حرفهای، مصاحبه، تحلیل، فن بیان و آداب رسانه را به صورت عملی تجربه میکنند.
وی اضافه کرد:سازمان دانشآموزی، به عنوان بازوی تربیت اجتماعی آموزش و پرورش، فرصت ارزشمندی برای تمرین مسئولیتپذیری، کار تیمی، خودباوری و مشارکت فعال در جامعه را برای دانشآموزان فراهم میکند.این سازمان، مدرسه را از فضای صرفاً آموزشی خارج کرده و روح مشارکت و مسئولیتپذیری را در میان نوجوانان تقویت میکند.
رضاپور اظهارکرد:برنامهریزی ما براساس سند تحول بنیادین،با تکیه بر تربیت متوازن صورت گرفته است.یعنی علاوه بر آموزش مهارت، سعی داریم فضایی فراهم کنیم تا دانشآموزان هویت دینی، ملی و اجتماعی خود را تقویت کنند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد:معتقدیم که امروز، آموزش رسمی بهتنهایی نمیتواند پاسخگوی نیازهای تربیتی نسل جدید باشد.دانشآموز باید در فضایی پرنشاط، در قالب بازی و مشارکت گروهی، مهارتهای مورد نیاز زندگی را تمرین کند.
معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش فردیس با اشاره به اهداف بلندمدت این حوزه il گفت:در تلاشیم تا مدرسه را به محیطی بانشاط، معنوی و مهارتمحور تبدیل کنیم.جایی که دانشآموز علاوه بر آموزش درسی، برای زندگی آینده خود آماده شود.در سال تحصیلی پیش رو، اجرای طرحهایی مانند ‘همیار مشاور’، ‘هستههای مهارتی دانشآموزی و ‘گروههای جهادی فرهنگی در دستور کار قرار دارد تا فضای مدارس بیش از پیش پویا و مؤثر باشد.
وی تأکید کرد:سازمان دانشآموزی یکی از بهترین ابزارهای تحقق اهداف تربیت تمامساحتی است.اگر بتوانیم نگاه جدیتر و حمایت مؤثرتری از آن داشته باشیم، در آیندهای نهچندان دور، دانشآموزانی خواهیم داشت که نهتنها باسواد، بلکه توانمند، مسئول، خلاق و مشارکتجو هستند؛دقیقاً همان چیزی که جامعه آینده ایران نیاز دارد.
وی گفت:باور داریم که تربیت فقط در کلاس درس رخ نمیدهد؛ بلکه هر فرصت ارتباطی،هر برنامه فرهنگی، و حتی یک اردوی ساده، میتواند زمینهساز رشد یک انسان مؤمن، متعهد و توانمند شود.امیدوارم با همکاری همه فرهنگیان،شاهد شکوفایی هرچه بیشتر دانشآموزان فردیسی باشیم.
source