۱۵۲۷۹۲۸




رامبد جوان پس از تعطیلی «خندوانه»، سراغ ساخت فیلم جدیدش کمدی «زودپز» رفت و پس از آن با تولید مسابقه «کارناوال» فعالیت خود را در عرصه برنامه‌سازی از سر گرفت.


برترین‌ها: رامبد جوان پس از تعطیلی «خندوانه»، سراغ ساخت فیلم جدیدش کمدی «زودپز» رفت و پس از آن با تولید مسابقه «کارناوال» فعالیت خود را در عرصه برنامه‌سازی از سر گرفت. در این مسابقه برخلاف بسیاری از برنامه‌ها و مسابقات دیگر، چهره‌ها به عنوان شرکت‌کننده با یکدیگر رقابت می‌کنند و این حضار و تماشاگران حاضر در استودیو هستند که آثار شرکت‌کنندگان را داوری و تحلیل خواهند کرد. بنابراین «کارناوال» یک ایده اولیه نه چندان ویژه و متفاوت را با ساختاری جدید ارائه کرده است. در واقع ایده مسابقه بر نمایش اثر ۱۲ هنرمند، گفت‌وگوی آن‌ها با تماشاگران درباره کیفیت آن اثر و تلاش برای حذف نشدن از مسابقه با رای تماشاگران بنا شده است. افتتاحیه جذاب و سرگرم‌کننده «کارناوال»، مقدمه خوبی برای شروع رسمی رقابت بود، اما آغاز مسابقه به اندازه افتتاحیه آن موردتوجه قرار نگرفت.

سایتتتت

 «کارناوال» چگونه متولد شد؟

آنطور که روزنامه ایران براساس توضیحات رامبد جوان در همان قسمت صفر نوشته، ایده اولیه شکل‌گیری مسابقه «کارناوال» متعلق به امیرحسین قیاسی است. یکی از کمدین‌های مستعدی که اتفاقاً در قالب پروژه احیای استندآپ کمدی در برنامه «خندوانه» به شهرت رسید و این روزها هم با تولید برنامه «نیمه‌شب» همچنان کمدینی فعال و محبوب به‌شمار می‌رود. به‌گفته رامبد جوان، ایده قیاسی ناظر به‌طراحی یک رقابت میان دو هنرمند حرفه‌ای، برسر کیفیت مواجهه مخاطبان با آثارشان بود.

ایده‌ای که لااقل در مختصات برنامه‌سازی داخلی مشابهی ندارد و بعید است با این سر و شکل بتوان نمونه‌ای خارجی هم برای آن پیدا کرد. همین ایده ساده اما طی چند سال در اتاق‌های فکر مختلف پردازش شد و با حذف و اضافه، «کارناوال» را به مرحله تولید رساند. مهم‌ترین رویکردی که در پرورش این ایده تقویت شد هم جایگزینی «مخاطب» با «داور»‌ بود، نکته‌ای که در همین قسمت‌های ابتدایی رامبد جوان بارها روی آن تأکید کرده است. به تعبیری در رقابت هنرمندان در «کارناوال» آنچه بیش از متر و معیاری فنی و هنری در هر اجرا واجد اهمیت و تعیین‌کننده است، میزان ارتباط اثر با مخاطب است. نکته‌ای که در همین قسمت ابتدایی و در رقابت میان علی اوجی و امیرمهدی ژوله تبدیل به محور اصلی مجادله و مباحثه میان دو طیف از مخاطبان هم شد.

خلاقیت در ایده‌های ساده

مائده کاشیان در شماره امروز روزنامه خراسان در پرونده‌ای به بررسی برنامه تازه رامبد پرداخته که در ادامه بخش‌هایی از آن را مرور خواهیم کرد: رامبد جوان طی فصول مختلف «خندوانه» نشان داد که از ایده‌های خلاقانه استقبال می‌کند و همین ساختار و اتفاقات جدید تبدیل به شناسنامه این برنامه محبوب شد. «کارناوال» نیز با ایده‌های جدید مسیرش را آغاز کرد و فعلا می‌توان گفت این خلاقیت و تازگی مهم‌ترین نقطه قوت برنامه است و مسابقه می‌تواند به تدریج بیشتر جای خود را در میان مخاطبان باز کند، به شرط آن‌که کیفیت آثار دیگر شرکت‌کنندگان مسابقه در قسمت‌های بعد بالا باشد.

علی اوجی به عنوان اولین شرکت‌کننده «کارناوال» به واسطه یک گروه ارکستر، اجرایی موسیقایی را به روی صحنه برد و امیرمهدی ژوله با ترکیبی از استندآپ کمدی و نمایش، در مسابقه حاضر شد. ترکیب موسیقی برگزیده فیلم‌های مهم هالیوود در اجرای گروه اوجی و وجهه نمایشی استندآپ گروه ژوله باعث شد تنوع خوبی در اجرای آنان ایجاد شود و همین خلاقیت‌های جزئی اما موثر، اثر آنان را از یک اجرای موسیقی یا استندآپ ساده خارج کند.

گفت‌وگوهای اضافی و تبلیغات فراوان

قسمت اول مسابقه مربوط به اجرای گروه علی اوجی و امیرمهدی ژوله بود و قسمت دوم به اعلام نتایج یا همان دفاعیه که تکلیف آرای شرکت‌کنندگان را مشخص می‌کند، اختصاص دارد. آن‎چه در قسمت اول نفس مسابقه را گرفت و رقابت را از ریتم انداخت، وجود بخش‌های اضافی و البته تبلیغات فراوان بود. همراهی با شرکت‌کنندگان در بخشی از مسیر رسیدن به استودیوی «کارناوال»، خوش و بش و صحبت‌های رامبد جوان با آن‌ها در اتاق گریم، گفت‌وگوی جوان با شرکت‌کنندگان پس از اجرا، تاثیری در بالا رفتن هیجان و جذابیت برنامه ندارد و بهتر بود این بخش‌ها در یک آیتم کوتاه خلاصه می‌شد.

Untitled

یکی دیگر از نقاط ضعف «کارناوال» در قسمت اول آن، تعدد تبلیغات میان برنامه است. بعضی از تبلیغات در میانه برنامه ضبط شده‌اند و بعضی آگهی‌های بازرگانی را نیز پلتفرم در طول مسابقه جای می‌دهد، به این ترتیب در قسمت اول شاهد پخش شش آگهی بازرگانی بودیم! اواسط مسابقه پس از پخش آیتم تبلیغاتی «کارناوال» برای یک تاکسی اینترنتی، دو آگهی بازرگانی هم پخش شد و سه تبلیغ بدون هیچ وقفه‌ای پشت سر هم نمایش داده شدند!

تکرار موفقیت «جناب‌خان» با «اَفتو»؟

برنامه «کارناوال» یک شخصیت عروسکی نیز دارد و تنها رامبد جوان می‌تواند آن را ببیند. این کاراکتر یک گربه سیاه، با سروشکل دزدان دریایی است که اسم طولانی و عجیبی دارد و شکل خلاصه‌شده آن «اَفتو» است. جوان که پیشتر در «خندوانه» و به همراه «جناب‌خان» تجربه موفقی در تعامل با یک شخصیت عروسکی را داشت، این‌بار در «کارناوال» نیز از این ایده بهره برده است.

khabarerooz-1b1yb

هنوز زود است که موفقیت یا شکست این تجربه را ارزیابی کرد، اما فعلا در نقطه شروع اتفاق ویژه‌ای رخ نداده است. گفت‌وگوی طولانی رامبد جوان با این عروسک جذابیت و طنازی لازم را ندارد، جنس رابطه آن‌ها و کل‌کل این دو با یکدیگر مانند «جناب‌خان» شیرین از آب درنیامده است. شوخی با اسم و فامیل رامبد جوان توسط «افتو» نیز پیشتر در «خندوانه» و توسط «جناب‌خان» استفاده شده بود. صداپیشه «افتو» بهادر مالکی است و لحن او گاهی صدای شخصیت «روحی» در «مهمونی» را برای مخاطب تداعی می‌کند.










ایمپلنت اقساطی دندان با ضمانت مادام العمر

برای مدت محدود









source

توسط visitmag