به گزارش اکوایران، سهیل معمارباشی، معاون حمل‌ونقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، در خصوص واگذاری سهام شرکت خودروسازی سایپا اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در ایدرو، ارتقای سطح شرکت‌های متقاضی در اولویت قرار دارد. تاکنون از برخی شرکت‌ها برنامه‌هایی دریافت شده که عمدتاً بر محور تأمین مالی متمرکز بوده‌اند.

او تأکید کرد: موضوع صرفاً ورود یک شرکت با سرمایه نقدی برای خرید سهام نیست؛ بلکه شرکت خریدار باید توانایی تأمین منابع مالی لازم برای ادامه فعالیت‌های عملیاتی را نیز داشته باشد.

در شرایط فعلی، هزینه‌های بالای مالی فشار زیادی بر سایپا وارد کرده که در نهایت به افزایش قیمت برای مصرف‌کننده منجر می‌شود.

معمارباشی در ادامه افزود: سازوکارهایی برای تأمین منابع مالی و توسعه محصول در نظر گرفته شده است. نکته مهم آن است که در صورت ورود هر یک از شرکت‌ها همراه با شریک خارجی، این همکاری می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای سایپا و همچنین رشد صنعت خودروی کشور ایفا کند.

او خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف، مکاتباتی با وزارت امور خارجه انجام شده تا فراخوان واگذاری سهام ابعاد بین‌المللی پیدا کند. شرکت‌های خارجی علاقه‌مند که دارای توانایی انتقال فناوری، توسعه محصول و انتقال پلتفرم هستند، می‌توانند در این فرایند مشارکت داشته باشند.

معاون حمل‌ونقل ایدرو در پایان گفت: حتی این شرکت‌ها می‌توانند به‌صورت مستقل نیز وارد این پروژه شوند و در مسیر تحول صنعت خودرو کشور نقش‌آفرینی کنند.

معاون حمل و نقل ایدرو گفت: شرکت‌های خارجی به صورت مشارکتی و مستقل می‌توانند سهام سایپا را بخرند.

واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی

معاون حمل و نقل ایدرو در حالی سخن از صدور مجوز سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی برای خرید سهام سایپا مطرح کرده است که چندی پیش واگذاری شرکت ایران‌خودرو به بخش خصوصی به یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات کشور تبدیل شد. پس از اعلام تصمیم دولت مبنی بر خصوصی‌سازی این خودروساز بزرگ، واکنش‌های متعددی از سوی افکار عمومی و نمایندگان مجلس مطرح شد؛ برخی نمایندگان مخالفت خود را اعلام کرده و نسبت به آینده مدیریت، کیفیت محصولات و سرنوشت صنعت خودرو ابراز نگرانی کردند.

با وجود این چالش‌ها، دولت‌های مختلف همواره بر ضرورت خصوصی‌سازی تأکید داشته‌اند. به‌ویژه در دولت چهاردهم، روند واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی با جدیت بیشتری دنبال شده است.

اکنون و پس از گذشت چند ماه از واگذاری ایران‌خودرو، موضوع واگذاری دومین خودروساز بزرگ کشور، یعنی شرکت سایپا، نیز مورد بحث قرار دارد.

source

توسط visitmag.ir