افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی در سالهای اخیر، بدون تأمین زیرساختهای لازم، نگرانیهایی را درباره کیفیت آموزش پزشکی در کشور ایجاد کرده است.
به گزارش ایرنا، دکتر سیدجلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، در جلسه مشترک با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با ارائه گزارشی از وضعیت آموزش پزشکی، اظهار داشت: “در چهار سال اخیر، ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دو برابر شده، اما دانشگاهها همچنان از آمادگی کافی برای این افزایش برخوردار نیستند.”
عدم تأمین بودجه و کمبود امکانات آموزشی
وی با اشاره به مصوبه افزایش ۲۰ درصدی پذیرش دانشجویان پزشکی، خاطرنشان کرد که “زیرساختهای لازم برای اجرای این مصوبه تأمین نشده است. در حالی که در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بودجه مورد نیاز اختصاص نیافت، در سال ۱۴۰۳ نیز تنها یک چهلم آن پرداخت شد. این میزان بودجه پاسخگوی نیازهای اساسی دانشگاهها، از جمله تأمین کلاسهای آموزشی، خوابگاه، سلفسرویس و تجهیزات آزمایشگاهی و دندانپزشکی نیست.”
هشدار درباره افت کیفیت آموزش پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت هشدار داد که “کمبود امکانات و افزایش ظرفیت پذیرش بدون برنامهریزی، میتواند به افت کیفیت آموزش پزشکی منجر شود.”
وی افزود: “کمبود اساتید، فضای آموزشی و تجهیزات مورد نیاز، چالشهای مهمی هستند که میتوانند روند تربیت پزشکان آینده را تحت تأثیر قرار دهند. این مسئله نه تنها به دانشگاهها فشار مضاعف وارد میکند، بلکه ممکن است سطح کیفی آموزش پزشکی را در کشور کاهش دهد.”
پیشنهادهای جبران بودجه در مجلس
دکتر حسینی با اشاره به جلسه کمیسیون بهداشت مجلس، این نشست را راهگشا دانست و اعلام کرد: “راهکارهایی برای تأمین بودجه مورد نیاز دانشگاهها بررسی شد و مقرر شد پیشنهادهایی برای جبران کمبود بودجه آموزش پزشکی در سال ۱۴۰۴ در صحن علنی مجلس مطرح شود.”
کمبود پزشک وجود ندارد، اما کیفیت آموزش در خطر است
وی در پاسخ به نگرانیها درباره کمبود پزشک در آینده، تصریح کرد: “در حال حاضر، حدود ۱۰۰ هزار پزشک عمومی در کشور ثبت شده و ۹۰ هزار دانشجوی پزشکی نیز در حال تحصیل هستند. بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید به ازای هر هزار نفر، ۲.۳ پزشک داشته باشیم که این تعداد پزشک تأمین شده است. اما مشکل اصلی، کیفیت آموزش پزشکی است که به دلیل کمبود امکانات ممکن است آسیب ببیند.”
لزوم تأمین زیرساختهای آموزشی
معاون آموزشی وزارت بهداشت تأکید کرد که برای جلوگیری از افت کیفیت آموزش پزشکی، باید بودجه کافی برای توسعه زیرساختهای آموزشی دانشگاهها اختصاص یابد.
وی افزود: “در فاصله زمانی اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۴۰۴ تا ۱۴۰۷)، باید با تأمین منابع مالی مناسب، امکانات آموزشی مورد نیاز دانشگاهها را فراهم کنیم.”
همچنین مقرر شد که جلسات مشترک بین وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس بهصورت منظم برگزار شود تا روند حل مشکلات دانشگاهها تسریع شود.