نسیم بیدبرگ به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در گفتوگو با پانا بیان کرد: «روش درست مطالعه را باید بیاموزیم؛ تأثیر مطالعه بر شکلگیری شخصیت انسان غیر قابل انکار است. در نتیجه باید فرزندانمان را با سرچشمە اصلی علم و دانایی یعنی کتاب آشنا کنیم. همچنین باید مربیانی توانمند در این حوزه حضور داشته باشند تا دانشآموزان را به درستی هدایت کنند.»
بیدبرگ، بهترین زمان برای یادگیری را دوره کودکی دانست و از حضور کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین وجود انتشارات مرتبط با کودک و نوجوان ابراز خرسندی کرد اما توزیع، آموزش و استفاده از محتواهای کودکان و نوجوانان را مهم دانست و از مربیان و معلمان دلسوز در این زمینه یاری خواست.
وی در پاسخ به سؤال «مطالعه برای کودکان در معرض آسیب چگونه عمل میکند؟» اظهار کرد: «مطالعه باعث افزایش آگاهی و دانش، تقویت مهارتهای تفکر انتقادی، کاهش استرس و اضطراب، تقویت عزت نفس، گسترش دایره لغات و بهبود مهارتهای ارتباطی و جلوگیری از انزوا میشود. در نتیجه دانشآموزان در جریان کتابخوانی به درک درستی از عواطف رسیده و اینچنین برخی از مسائل خودشان را میتوانند حل کنند.»
بیدبرگ افزود: «کتابها محیطی آرامشبخش از نظر روانی برای کودکان فراهم میکنند که برای کودکانی که در محیط پرتنش، بزرگ شدهاند بسیار مفید خواهد بود. در ارتباط با جذب دانشآموزان به خواندن آثار مکتوب خوب باید به علاقه این قشر از جامعه توجه کرده یا با ایجاد انگیزه در قالب فراهمکردن محیط مخصوص مطالعه یا اهدای جوایز در این راستا مشوق آنها باشیم.»
کارشناس سلامت و بهداشت آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری در خصوص اینکه «آیا مطالعه باعث تقویت احساس و غرور ملی خواهد بود؟» گفت: «تاریخ ایران با وجود انواع مخاطرات و دشمنان، سی قرن تداوم داشته و از رهگذر این پیشینه عظیم تاریخی قطعاً پیشینه فرهنگی و اجتماعی مبسوطی نیز وجود دارد که دانستن آن به غرور ملی ما خواهد افزود و این دانستن تنها از راه مطالعه به دست خواهد آمد.»
بیدبرگ ادامه داد: «در تاریخ میخوانیم که سوزاندن کتب به دست بیگانگان و در هنگام فتح و غصب شهرهای ایران، نشان از این مهم است که ناآگاهی مردم کشور مغضوب برای دشمنان بسیار مطلوب بود و آنها میکوشیدند که در اول راه، انتقال دانش از پیشینیان اندیشمند به ایرانیان را بگیرند.»
وی یک روش خوب و مؤثر را در زمینه مطالعه و آگاهی بیشتر برگزاری دورههای گفتوگومحور معرفی کرد و افزود: «جلسات بحث دربارۀ آثار خواندهشده باعث میشود که کودک یا نوجوان با ابراز دیدگاهها خودبهخود به ابرازی روانی دست پیدا کند که این ابراز برآیند مثبت تقویت حس اعتماد به نفس را دارد. کتابها نیز نباید ذوقکُش باشند و در کنار تعلیم اخلاق و فرهنگ به جنبههای دیگر زندگی نیز پرداخته شود.»
source