به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،پوکی استخوان یا استئوپروز، حالتی است که در آن استخوان‌ها به طور تدریجی شکننده می‌شوند و خطر شکستگی حتی با ضربات کوچک افزایش می‌یابد. این بیماری معمولاً بعد از سن ۳۵ سالگی آغاز می‌شود و در زنان به‌ویژه بعد از ۴۵ سالگی شیوع بیشتری دارد. بر اساس آمار، تقریباً نیمی از زنان بالای ۴۵ سال و ۹۰ درصد زنان بالای ۷۵ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. در مردان نیز، هر چند شیوع کمتری دارد، ولی هنوز هم قابل توجه است.

احمد اسماعیل‌زاده، متخصص بیماری‌های فک و صورت، در این رابطه گفت: «کلسیم و ویتامین D دو عنصر کلیدی برای حفظ سلامت استخوان‌ها هستند.» او بر اهمیت مصرف منابع غنی از این دو ماده غذایی تأکید کرد و اضافه کرد که هر روز باید ۲ تا ۴ سهم از محصولات لبنی مصرف شود.

وی به منابع دیگر کلسیم مانند حبوبات، مغزها (مثل بادام و کنجد) و سبزی‌های برگی اشاره کرد و تأکید کرد که ماهی‌هایی مانند ساردین نیز از منابع خوب کلسیم به شمار می‌روند.

اسماعیل‌زاده همچنین به خطرات ناشی از مصرف زیاد نمک اشاره کرد و گفت: «نمک زیاد می‌تواند باعث دفع کلسیم از بدن شود و در نهایت به نازکی و پوکی استخوان منجر گردد.» وی به‌ویژه بر لزوم کاهش مصرف نوشابه‌های گازدار که دارای فسفات بالا هستند، تأکید کرد، زیرا این نوشیدنی‌ها جذب کلسیم را مختل می‌کنند.

این متخصص خاطرنشان کرد که برای جذب مناسب کلسیم، ویتامین D نیز ضروری است. او توصیه کرد که افراد برای تأمین ویتامین D می‌توانند روزانه ۱۰ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرند و در صورت نیاز از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنند.

با توجه به پیامدهای جدی پوکی استخوان، آگاهی از مواد غذایی مؤثر و عوامل خطر می‌تواند به بهبود سلامت استخوان‌ها کمک کند. بنابراین، دوری از مصرف بی‌رویه نمک و نوشابه و توجه به دریافت کافی کلسیم و ویتامین D باید در اولویت قرار گیرد. در نهایت، سلامت استخوان‌ها، به‌ویژه در سنین بالاتر، نیاز به مراقبت و توجه ویژه دارد.

source

توسط visitmag.ir