رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت: ۵۴ درصد از فوت بانوان در گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال در کشور به علت سرطان پستان بوده است.

**سرطان پستان علت ۵۴ درصد مرگ و میر‌ها در بین بانوان ایرانی

 

دکتر ملیحه کیانفر در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما درباره آخرین علت‌های فوت بانوان در کشور افزود: بر اساس آخرین پیمایش‌های موجود در وزارت بهداشت، سکته‌های قلبی و مغزی، دیابت، فشار خون بالا و سرطان پستان شایع‌ترین علل مرگ بانوان در کشور محسوب می‌شوند.

 

وی اظهار کرد: سکته‌های قلبی رتبه اول و سرطان پستان رتبه دوم علت مرگ بانوان درگروه سنی ۳۰ تا ۵۹ سال در کشور تشخیص داده شده اند.

 

کیانفر گفت: ۵۴ درصد از مرگ بانوان در این گروه سنی به علت سرطان پستان اتفاق افتاده است.

 

رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت گفت: در تشخیص زودرس، بیمار با علائم اولیه به پایگاه‌های سلامت مراجعه و مراحل کنترل و درمان بیماری را  پیگیری می‌کند.

 

وی اضافه کرد: اما غربالگری قبل از هرگونه بیماری صورت می‌گیرد و با افزایش سواد سلامت و کسب آموزش‌های لازم برای معاینه شخصی و توجه به هرگونه موارد مشکوک به پیشگیری از بیماری و درمان اولیه می‌انجامد.

 

دکتر کیانفر اظهار کرد: پایگاه‌های جامع سلامت برای ارائه خدمات درمانی در سطوح ۱ و ۲ در سراسر کشور پذیرای بانوان هستند.

 

وی ادامه داد: با انجام سونوگرافی و ماموگرافی و یک پیگیری ساده می‌توانید از عواقب بیماری سرطان در خانواده پیشگیری کنید.

 

دکتر کیانفر تصریح کرد: نحوه ارائه خدمات بهداشتی در مراکز جامع سلامت مبتنی بر گروه‌های سنی است که از نوزادی تا سالمندی را دربرمی گیرد.

 

وی ادامه داد: در هفته ملی سلامت بانوان که با شعار بانوی سالم، مادر سالم و نسل سالم در همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پیگیری می‌شود؛ سعی داریم طبق مستندات پایش‌های موجود پیش برویم.

 

دکترکیانفر گفت: آموزش‌های گروهی، بروشورها، پاسخگویی مداوم مراقبین سلامت فرصتی برای افزایش سطح اطلاعات و سواد سلامت بانوان در جامعه است.

source

توسط visitmag