وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در دیدار با سفیر ژاپن در ایران بر تشکیل کارگروه مشترک برای پیگیری تفاهمات دو کشور در حوزه سلامت تاکید کرد.

ضرورت تسریع در روند تبادل تجهیزات پزشکی بین ایران و ژاپن

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دکتر محمدرضا ظفرقندی در دیدار با تسوکادا تاماکی سفیر ژاپن در ایران گفت: روابط اقتصادی، فرهنگی و سلامتی ایران با ژاپن قدیمی و قابل توجه است.

 

وزیر بهداشت با بیان این که ایران و ژاپن همچنین می‌توانند در زمینه غربالگری بیماری‌ها با یکدیگر همکاری داشته باشند گفت: سرطان پستان در ایران و سرطان مری در ژاپن شایع هستند و می‌توان با تشکیل کارگروه مشترکی به تبادل علمی و عملی در زمینه مهار کردن سرطان‌ها به ویژه این دو سرطان پرداخت.

 

وی ادامه داد: اقدامات جایکا (آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن) در بیمارستان‌های امام حسین (ع) و آرش تهران، درخور قدردانی است از جمله اهدای ۵۰ دستگاه ماموگرافی که بسیار اهمیت دارد.

 

دکتر ظفرقندی با اشاره به سفر خود به ژاپن در گذشته، تصریح کرد: تجهیزات پزشکی ژاپن در ایران مورد استقبال است ولی مشکلات تبادلات ارزی و اقتصادی مانع توسعه این همکاری هاست که باید مرتفع شود.

 

وی با بیان اینکه تحریم‌ها نباید بر مبادلات دارویی، تجهیزات پزشکی و کالا‌های بشردوستانه اثر گذار باشد گفت: ایجاد کانال مشخصی برای مصون ماندن این کالا‌ها از تحریم‌ها لازم است، و باید با تهاتر نفت، روند تبادلات کالا‌های سلامت را بین دو کشور ارتقا دهیم و تهاتر برای خرید آمبولانس و دستگاه‌هایی نظیر ام آر آی و سی تی اسکن انجام پذیر است.

 

در این دیدار تسوکادا تاماکی سفی ژاپن در ایران با بیان این که ژاپن خواستار تسریع در صدور مجوز ورود تجهیزات پزشکی به ایران است، افزود: سازمان جایکا هم اکنون طرح کمک‌های بلاعوض برای بهبود تجهیزات پزشکی در ایران را در دست اقدام دارد و چندی پیش یکی از این دستگاه‌ها در شهرکرد بهره برداری شد.

 

وی خاطرنشان کرد: ژاپن در زمینه مراقبت‌ها و پیشگیری از بیماری‌ها دارای تجارب خوبی است که می‌تواند برای کاهش شیوع و هزینه‌های درمان از جمله درمان سرطان پستان، این تجارب را در اختیار ایران قرار دهد.

 

 

source

توسط visitmag