شستشوی گوش به خودی خود درد زیادی ندارد. با این حال، اگر جرم گوش سفت و سخت شده باشد یا عفونت وجود داشته باشد، ممکن است در حین شستشو احساس درد بیشتری شود. همچنین، اگر پرده گوش آسیب دیده باشد، شستشو می‌تواند بسیار دردناک و حتی خطرناک باشد. بنابراین، بهتر است همیشه شستشوی گوش را توسط پزشک متخصص یا فرد آموزش دیده انجام دهید تا از بروز هرگونه عارضه جلوگیری شود.

آیا شستشوی گوش درد دارد؟

درد بعد از شستشوی گوش

روش‌های گوناگونی برای شستشوی گوش وجود دارد که بهترین گزینه از بین آ‌ن‌ها شستشو با استفاده سرنگ و محلول‌های نمکی است. در این روش، جرم‌های موجود در گوش به‌آسانی به بیرون انتقال داده می‌شوند تا مجرای داخلی گوش به بهترین شکل ممکن تمیز شود. استفادۀ صحیح از ابزارهایی که بدین منظور کاربرد دارند باعث می‌شود تا شما با هیچ‌گونه درد خاصی مواجه نشوید. سایت fortbendhearing در پاسخ به این سوال گفته است:

It is a quick and safe procedure that doesn’t involve the use of anesthesia or any other specialized drugs to manage pain or discomfort. It may be completed in about 30 minutes. In fact, you won’t feel much at all.

در اکثر مواقع، افراد پس از شستشوی گوش درد ندارند و می‌تواند فعالیت‌های مدنظر خود را از سر بگیرند. حتی اگر بیمار درد داشته باشد، می‌توان با کمک مواد بی‌حس‌کننده شرایط را برای شستشوی گوش فراهم کرد. به گفته دکتر تو درباره عوارض شستشوی گوش:

در حالت کلی برخی از عوارض جانبی شست و شوی گوش شامل سرگیجه، آسیب گوش میانی، اوتیت خارجی و سوراخ شدن پرده گوش می‌شوند. اگر فردی پس از شستشوی گوش خود علائمی مانند درد ناگهانی، شستشوی گوش عفونت کرده، حالت تهوع یا سرگیجه بعد از شستشوی گوش را تجربه کرد، باید فوراً شستشوی گوش را متوقف کند.

توجه داشته باشید که گوش یک بخش حساس از بدن است و به همین دلیل شستشوی آن باید به‌دقت انجام بگیرد. درصورتی‌که پس از شستشو درد ادامه پیدا کرد، می‌توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. به‌طور معمول، چنین دردهایی تنها چند ساعت پس از شستشو به طور کامل رفع می‌شوند. البته در صورتیکه بهترین پزشک را برای شستشوی گوش در منزل انتخاب کرده باشید.

سایت سلامت اول در تایید این حرف گفته است:

گوش یکی از حساس‌ترین بخش‌ها در بدن انسان است که شستشوی آن باید با دقت فراوان صورت بگیرد. چنانچه بهترین پزشک را برای شستشوی گوش در منزل انتخاب کرده باشید یا بهترین کلینیک را برگزیده باشید، امکان کاهش یافتن درد وجود دارد. اما در کل بدانید که درد در گوش پس از خارج شدن جرم یک عارضه شایع است که تا چند روز ادامه دارد. با مصرف داروها و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده از سوی پزشک می‌توانید این درد را کاهش دهید.

راه های پیشگیری از درد بعد از شستشوی گوش

به اینکه شستشوی گوش درد دارد یا نه جواب دادیم. اگر دوست دارید پس از شستشوی گوش‌درد نداشته باشید، لازم است به یک سری راهکارهای پیشگیرانه توجه کنید.

4 الی ۵ روز از رساندن آب و رطوبت به گوش جلوگیری کنید و گوش‌ها را خشک نگه ‌دارید. برای این منظور می‌توانید در زمان حمام یا شنا از گوش‌گیر استفاده کنید. احساس ناراحتی جزئی پس از شستشوی گوش طبیعی تلقی می شود. اگر سرگیجه شدید ، افت شدید شنوایی و ترشح مایعات از گوش را داشتید حتماً به پزشک اطلاع دهید. افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند باید هر چند وقت یکبار جهت معاینه گوش به پزشک مراجعه کنند و در صورت لزوم تخلیه ی جرم گوش برای آنان انجام شود.

راه های پیشگیری از درد بعد از شستشوی گوش

در ادامه چند راهکار دیگر برای کاهش درد بعد از شستشوی گوش ارائه میدهیم.

1- گوش پاک کن را در درون مجرای گوش قرار ندهید

چیزی که در کشور ما به‌عنوان گوش‌پاک‌کن شناخته می‌شود، به‌هیچ‌عنوان برای تمیز کردن گوش‌ها ساخته نشده است. نام انگلیسی این محصول cotton swab است و باید از آن تنها جهت انجام اموری همچون تمیز کردن بیرون‌زدگی رژ لب و مواردی ازاین‌دست استفاده کرد. حتی اگر دوست دارید از این محصول برای تمیز کردن گوش خود کمک بگیرید، تنها باید به سراغ بخش بیرونی گوش بروید.

هرگز گوش‌پاک‌کن را وارد مجرای گوش خود نکنید. این کار نه‌تنها جرم‌ها را خارج نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود تا جرم‌ها بیشتر به سمت پردۀ گوش حرکت کنند و در نتیجه بیرون آمدن آن‌ها دشوارتر شود.

2- استفاده از حمام آب گرم

این نوع حمام باعث می‌شود تا رگ‌های دور لایۀ بیرونی گوش عملکرد بهتری داشته باشند. بهبود حرکت خون در این بخش از درد مربوط به شستشوی گوش می‌کاهد و می‌تواند به‌خوبی آن را تسکین دهد.

اگر به نظرتان انجام شستشوی گوش درد دارد، پس از این اقدام مجرای گوش خود را زیر دوش آب قرار ندهید، چنین کاری باعث ورود آب به سمت پردۀ گوش می‌شود و حتی می‌تواند آن را پاره کند. پس از پایان یافتن حمام و دوش آب گرم، با حوله خود بخش بیرونی گوش را به‌خوبی خشک کنید. این کار را به‌آرامی انجام دهید تا فشاری به گوش وارد نشود.

3- از ورود به محیط‌های آلوده خودداری کنید

حضور در محیط‌هایی که آلوده هستند می‌تواند منجر به وارد شدن ذرات معلق گوناگون به درون مجرای گوش شود. در این حالت بدن میزان تولید جرم گوش را افزایش می‌دهد تا از آسیب دیدن پرده جلوگیری کند. ادامه یافتن این امر در نهایت دوباره منجر به پر شدن بیش از حد مجرای گوش با جرم می‌شود.

تا جایی که می‌توانید از حضور در چنین مکان‌هایی دوری کنید. اگر در محیطی زندگی می‌‌کنید که به گردوغبار زیادی در فضا پخش می‌شود از دستگاه‌های مخصوص فیلتر هوا کمک بگیرید. این اقدام باعث می‌شود تا احتمال ورود ذرات به مجرای گوش کاهش یابد و شاهد تشکیل میزان کمتری از جرم باشیم.

شستشوی گوش در منزل

در گذشته امکان انجام این تکنیک در منزل وجود نداشت و تنها با مراجعه به کلینیک‌های تخصصی می‌توانستید چنین خدماتی را دریافت کنید. در حال حاضر، امکان انجام شستشوی گوش در منزل نیز وجود دارد تا همۀ افراد بتوانند در آرامش و آسایش خود از این اقدام مهم بهره‌مند شوند.

شستشوی گوش در منزل توسط متخصصان یارا درمان انجام می‌گیرد. همکاران ما به‌خوبی با این تکنیک آشنا هستند و کلیۀ لوازم موردنیاز برای آن را به همراه دارند. یارا درمان بزرگ‌ترین مرکز خدمات مشاوره و مراقبت‌های پرستاری در منزل است و تلاش دارد تا سلامت جامعه را بهبود دهد.

جهت شست شوی گوش در منزل میتوانید به صورت شبانه روزی از طریق شماره تلفن ۰۲۱۴۴۰۰۳۵۴۴ با مرکز یارا درمان تماس بگیرید. این خدمات به صورت ۲۴ ساعته در تهران و کرج توسط مرکز یارا درمان ارائه می شود.

شستشوی گوش در منزل

سخن پایانی

گوش همۀ انسان‌ها جرم تولید می‌کند و می‌توان این موضوع را یک امر کاملاً طبیعی دانست. مشکلی که ممکن است در این رابطه با آن مواجه شویم، ازدیاد جرم گوش به حدی است که عملاً جلوی حرکت امواج صوت گرفته شود و در نتیجه پردۀ گوش نتواند به‌خوبی عمل کند.

در این حالت باید از شستشوی گوش کمک گرفت که فرایندی بی‌خطر است. اگر می‌پرسید آیا شستشوی گوش درد دارد؟ باید بگوییم که در اکثر موارد درد خاصی را حس نمی‌کنید و لازم نیست نگرانی خاصی از این بابت داشته باشید. یارا درمان بهترین خدمات مربوط به شستشو و ساکشن گوش در منزل را به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

source

توسط visitmag.ir