معاون درمان مرکز طبی کودکان از­ ابتلای حدود یک‌درصدی نوزادان به بیماری قلبی مادرزادی­­ خبر داد و گفت:­­ این بیماری‌ها معمولا با انجام جراحی، ­ دارو­ و در موارد حاد با پیوند قلب در کشور درمان می‌شوند.

درمان بیماری قلبی مادرزادی کودکان در کشور
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ دکتر مجنون­­­­­ افزود: نارسایی‌های مادرزادی قلبی ممکن است آثار بلندمدت بر روی سلامت کودک داشته باشند.

وی اظهار کرد: علت اصلی سوراخ بودن قلب نوزاد، نقص مادرزادی قلب است که ممکن است ارثی باشد.که در ۲۵ درصد از نوزادان، این نوع سوراخ تا بزرگسالی باز می‌ماند و هرگز مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد:­ علائم و نشانه‌های نقص جدی در قلب نوزاد طی چند روز تا نهایتا ماه اول تولد ظاهر می‌شوند. دکتر مجنون گفت: بی اشتهایی، رشد ناقص یا اضافه نشدن وزن، تنگی نفس و تپش قلب، ضربان قلب ضعیف، ­­ ­خستگی افراطی، ­­ رنگ پوست متمایل به آبی و تورم پا‌ها یا شکم از نشانه‌های قلب سوراخ است.

معاون درمان مرکز طبی کودکان در­­ادامه­ گفت: باکتری استرپتوکوک که عامل گلودرد میکروبی و تب است در صورت عدم‌درمان می‌تواند موجب روماتیسم قلبی نیز­ شود.

 

دکتر مجنون با اشاره به اینکه این بیماری به طور قابل‌توجهی می‌تواند موجب آسیب‌های دائمی در دریچه‌های قلب و عضلات آن شود افزود:­تحقیقات نشان می‌دهد تب روماتیسمی در کودکان ۵ تا ۱۵ ساله رخ می‌دهد، اما علائم بیماری روماتیسم قلبی، ۱۰ تا ۲۰ سال بعد از آن ظاهر می‌شوند. وی گفت: روش پیشگیری از این عارضه، درمان گلودرد میکروبی با آنتی‌بیوتیک‌هاست و­برخی از این کودکان تا پایان عمر نیازمند مراقبت و درمان هستند.

source

توسط visitmag