متخصصان می‌گویند هرکسی که پریود می‌شود، هنگام خونریزی، آهن خود را از دست می‌دهد و حتی برخی ممکن است به دلیل خونریزی دچار کمبود آهن یا کم‌خونی شوند.

به گفته کارشناسان، اکثر افرادی که عادت ماهانه دارند می توانند این مشکل را با خوردن غذاهای غنی از آهن حل کنند، اگرچه برخی ممکن است نیاز به مصرف روزانه مکمل آهن برای افزایش سطح آهن خود داشته باشند.

چگونه قاعدگی منجر به از دست دادن آهن می شود

آهن در بسیاری از سیستم های مختلف بدن نقش دارد. آهن یک جزء اصلی در ذخیره و انتقال اکسیژن در سراسر بدن است. آهن همچنین در متابولیسم انرژی، و سنتز DNA، اسیدهای آمینه و هورمون‌ها نقش دارد، آهن نیز در سیستم ایمنی سالم نقش دارد.

به این ترتیب، کمبود آهن (یا کم خونی) می تواند باعث برخی علائم ناراحت کننده شود. کمبود آهن و کم خونی می تواند علائم مختلفی از جمله خستگی، تنگی نفس، رنگ پریدگی پوست، احساس سرگیجه یا سبکی سر، سردرد و بی قراری پاها را ایجاد کند. از آنجایی که کمبود آهن بر گلبول‌های قرمز خون شما تأثیر می‌گذارد، ممکن است باعث شود خون شما بیشتر صورتی و قرمزتر شود.

سبکی سر علامت اصلی است که افراد مبتلا به کمبود آهن گزارش می دهند.

به گفته متخصصان، افرادی که قاعدگی دارند، هنگام پریود شدن، آهن خود را از دست می دهند، زیرا با خونریزی آهن از دست می دهند. افرادی که در دوره قاعدگی خونریزی زیادی دارند ممکن است به ویژه در برابر از دست دادن آهن یا کم خونی آسیب پذیر باشند. تحقیقات نشان می‌دهد تا ۵ درصد از زنان در این دسته قرار می‌گیرند و ممکن است نیاز داشته باشند تا زمانی که پریود هستند، بیشتر از خوردن غذاهای غنی از آهن انجام دهند.

مکمل های آهن در مقابل منابع غذایی

اگرچه تحقیقات در مورد اینکه آیا مکمل‌های آهن ممکن است به افرادی که قاعدگی می‌شوند کمک کند یا خیر، ترکیبی بوده است، متخصصان می‌گویند که برخی از زنان در صورت خونریزی شدید در دوران قاعدگی می‌توانند از آن سود ببرند. برای کسانی که پریودهای سنگین دارند، ممکن است توجه دقیق‌تر به مکمل یا بحث با پزشک باشد. افرادی که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به آنها توصیه کرده اند مکمل آهن مصرف کنند، باید آنها را روزانه مصرف کنند، نه فقط زمانی که دوره قاعدگی شماست.

اگرچه ممکن است مکمل آهن برای برخی افراد ضروری باشد، اما برای اکثر افراد کافی است که در زمان پریود شدن، آهن بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

شما نباید مصرف مکمل آهن را فقط به این دلیل که علائم کمبود آهن را تجربه کرده اید شروع کنید. بسیاری از علائم علائم بارز سایر شرایط سلامتی هستند (و برخی مانند سردرد، حتی علائم معمول قاعدگی هستند) بنابراین اگر آنها را تجربه می کنید، باید قبل از افزودن مکمل آهن به برنامه روزانه خود با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا کمبود آهن را تأیید کنید.

یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به شما در تعیین کمبود آهن یا کم خونی کمک کند، سپس راه‌هایی برای افزایش دریافت آهن از طریق غذا یا مکمل‌ها در صورت لزوم توصیه کند.

چگونه آهن بیشتری دریافت کنیم

هرکسی احتمالاً می تواند در هنگام پریود شدن، غذاهای غنی از آهن بیشتری بخورد. آهن در بسیاری از غذاهایی که ممکن است قبلاً می‌خورید یافت می‌شود.

آهن را می توان در غذاهای زیر یافت :

گوشت (به خصوص گوشت قرمز، اما گوشت مرغ نیز آهن دارند)
تخم مرغ
لوبیا و حبوبات
غذاهای دریایی
آجیل و دانه ها
سبزیجات (سبزیجات سبز تیره و برگدار)
محصولات غلات غنی شده، از جمله نان و غلات
خرما، کشمش، آلو، و برخی میوه های خشک دیگر

منبع : verywellhealth

نظر شما راجع به این محتوا چیست؟

source

توسط visitmag.ir