رمضان پروانه در نشست اعضای انجمن اولیا و مربیان مدارس خاطرنشان کرد:سند تحول بنیادین نقشه راه و میثاق ملی ما در آموزش و پرورش است و در حوزه تعلیم و تربیت مسیر حرکت ما را مشخص کرده است. اولیا در سند تحول آموزش و پرورش به عنوان اصلیترین شرکای دستگاه تعلیم تربیت تعریف شده و جایگاه مهمی دارند.
پروانه افزود: تعلیم و تربیت درست با همراهی خانه و مدرسه اتفاق میافتد و هیچ مدرسهای بدون حضور اولیا نمیتواند موضوع تعلیم و تربیت را پیش ببرد. درخشش مدرسه همراه با والدین اتفاق میافتد.
وی تصریح نمود:امروز در جمعی گرد آمدهایم که قلب تپندهی آموزشوپرورش در آن میزند؛ جمعی از پدران و مادران دلسوز و مربیانی که به خوبی میدانند تربیتِ فرزند، فقط در چهاردیواری مدرسه یا خانه شکل نمیگیرد، بلکه محصول «همراهی آگاهانه» این دو محیط است. هیچ مدرسهای بدون حضور فعال والدین نمیتواند مأموریت تربیتی خود را کامل انجام دهد.
مدیر آموزش و پرورش کلات ادامه داد: مدرسه وقتی میدرخشد که والدینش همراه و همدل باشند،در تصمیمگیریها شرکت کنند، صدای دانشآموزان را به گوش مدرسه برسانند، در فعالیتهای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی حضور پیدا کنند، و بهجای «نقد از دور»، با «کمک از نزدیک»، فضای رشد ایجاد نمایند.
پروانه بیان داشت:کمکهای اولیا لزوماً مادی نیستند،هرچند پشتیبانی مالی در بهبود امکانات تأثیر دارد؛اما کمک فکری، زمانی و انگیزشی بسیار ارزشمندتر است.گاهی حضور شما در یک جلسه،برای اجرای یک برنامه، یا حتی یک گفتوگوی انگیزشی با دانشآموزان میتواند از دهها تجهیز گرانبها اثرگذارتر باشد.
وی ادامه داد:آنچه در خانه میگذرد، مستقیماً به رفتار کودک در مدرسه منتقل میشود. فرزندان ما با گوشهایشان کمتر و با چشمانشان بیشتر تربیت میشوند.اگر در خانه ارزش گفتوگو، مسئولیتپذیری، نظم و احترام حاکم باشد، همان را در مدرسه تکرار میکنند.
پروانه خاطرنشان کرد:پدر و مادر عزیز، امروز نقش شما فقط «حامی تحصیلی» نیست، بلکه باید «شریک تربیتی» باشید. پرسش از نمره کافی نیست؛ پرسش از حال دل فرزند، از دوستانش، از احساسش نسبت به یادگیری، اهمیت بیشتری دارد.
مدیر دستگاه تعلیم و تربیت کلات اظهار داشت:تعلیم و تربیت موفق از سه ضلع “دانشآموز”، “معلم” و “خانه” شکل میگیرد. وقتی این سه ضلع در یک جهت حرکت کنند، دانش آموز احساس امنیت و آرامش میکند و یادگیری برایش لذتبخش میشود.در این مسیر، اعتماد و همکاری مستمر والدین با مدرسه حیاتی است. هیچ جایگزینی برای دانشآموز گرم بودن کانون خانواده نیست و مدرسه نیز باید محیط آرام برای او باشد.
پروانه افزود:محیط خانواده همواره باید محیط گفتگو باشد، باید والدین صحبتهای فرزندان خود را بشنوند و به سوالات آنها پاسخ بدهند، نباید در ذهن دانشآموز سوالی باقی بماند.
وی تصریح نمود:ما نیاز داریم که خانوادهها نه فقط در آغاز سال، بلکه در طول سال در کنار ما در طرحها، برنامههای فرهنگی، اردوهاباشند؛ در دنیای امروز که فرزندانمان در معرض انبوهی از اطلاعات، رسانهها و تغییرات فرهنگیاند، هیچ عاملی جایگزین پیوند گرم خانه و مدرسه نمیشود. نظم باید همواره در مدرسه و خانه حاکم باشد، اگر میخواهیم فرزند ما در جامعه نظم را رعایت کند باید در خانه نظم را بیاموزد. با گفتگوی دو طرفه و درست ارتباط و تفاهم مشترک به دست میآید.
مدیر آموزش و پرورش کلات بیان داشت: اولیا و مدرسه باید به هم اعتماد داشته باشند، باید همراهی، همدلی و احترام متقابل وجود داشته باشد. ارتباط اولیا با مدرسه باید در طول سال مستمر باشد. اگر همراهیها مشترک باشد در همه موضوعات به درک مشترک میرسیم.
پروانه خاطرنشان کرد:گاهی برای والدین موضوع تربیت فرزندان در اولویت دوم قرار دارد و همواره موضوع آموزش برای والدین حائز اهمیت است. اولیا باید موضوعات مختلف فرزندان خود را از طریق مدرسه پیگیری و آگاهی پیدا کنند. اگر دانشآموز به نحو احسن تربیت شود آموزش نیز به نحو احسن انجام خواهد شد و در آینده دانشآموز ما دانشآموزی خواهد بود که تمام ساحتی تربیت شده و به دیگران احترام میگذارد و حق کسی را ضایع نمیکند.
وی در پایان افزود:اگر مدرسه مأمن آموزش است، خانه باید مأمن آرامش باشد و اگر هر دو در یک مسیر حرکت کنند، نتیجهاش جامعهای خواهد بود با نوجوانانی آگاه، با اعتمادبهنفس و مسئولیتپذیر. پس بیایید دست در دست هم، نه فقط برای فرزندان خود، بلکه برای آیندهی جامعهمان بکوشیم. دستِ همکاری شما، چراغ راه مدرسه است.
source