به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،در راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات درمانی و بهبود فرآیندهای بهداشتی، معاونت درمان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران تصمیم به اجرای طرحی جدید گرفته است که طبق آن، ۶۰ درصد از ظرفیت نوبتدهی خدمات سرپایی دانشگاهها و مؤسسات پزشکی وابسته به وزارت بهداشت تا پایان سال ۱۴۰۴ به صورت اینترنتی خواهد بود. این تصمیم به رؤسای دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی ابلاغ شده است.
این طرح در تلاش است تا با یکپارچهسازی فرآیند نوبتدهی اینترنتی، علاوه بر بهبود دسترسی بیماران به خدمات درمانی، از فشار روی سیستمهای فیزیکی نوبتدهی کاسته و رضایت شهروندان را افزایش دهد. طبق دستورالعمل ابلاغی، تمامی موسسات پزشکی وابسته به دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی که خدمات سرپایی ارائه میدهند، از جمله ویزیت پزشکان، تصویربرداری، آزمایشگاهها و توانبخشی، باید حداقل ۶۰ درصد از ظرفیت نوبتدهی خود را از طریق سامانه اینترنتی وزارت بهداشت، به آدرس nobat.behdasht.gov.ir، اختصاص دهند.
این تغییرات نه تنها به نفع بیماران است بلکه سیستم نوبتدهی را از حالت سنتی و فیزیکی به فضای دیجیتال منتقل میکند. در این راستا، کلیه شرکتها و سامانههای نوبتدهی طرف قرارداد دانشگاهها نیز موظف خواهند بود تا پیش از آغاز دیماه سال جاری، تمامی مشکلات نرمافزاری را برطرف کرده و خدمات خود را با استانداردهای جدید بهروزرسانی کنند.
علاوه بر این، وزارت بهداشت بر فرهنگسازی و اطلاعرسانی در مورد این تغییرات تأکید ویژهای دارد. دانشگاهها و دانشکدهها موظف به استفاده از ابزارهای مختلف تبلیغاتی مانند کلیپها، بنرها، زیرنویسهای تلویزیونی و شبکههای مجازی برای آشنایی مردم با سامانه نوبتدهی اینترنتی خواهند بود. همچنین آموزش کارکنان و افرادی که در فرآیند نوبتدهی دخالت دارند نیز ضروری خواهد بود تا از هرگونه مشکل احتمالی جلوگیری شود.
در نهایت، عملکرد هر یک از مراکز بهداشتی و درمانی تحت نظارت و ارزیابی قرار خواهد گرفت. نتایج این ارزیابیها و اقدامات انجامشده باید به معاونت درمان وزارت بهداشت گزارش داده شود تا روند پیشرفت و بهبود خدمات بهطور مداوم پایش و اصلاح گردد.
این گام مهم بهویژه در شرایط کنونی که مردم بهطور فزایندهای به دنبال خدمات آنلاین هستند، میتواند کمک شایانی به کاهش ترافیک فیزیکی در بیمارستانها و مراکز درمانی کند و در عین حال کیفیت خدمات بهداشتی را ارتقا دهد.