به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری،هرسال با نخستین موج سرمای پاییز، تهران و کلانشهرها دوباره در آلودگی فرومی‌روند و تصمیمات مقطعی مثل تعطیلی مدارس یا محدودیت تردد خودروها تنها این بحران را کم‌رنگ می‌کند، بی‌آنکه مشکل آلودگی هوا به صورت ریشه‌ای حل شود.‌مسئولان هشدار می‌دهند که حجم خودروهای فرسوده و محدودیت سوخت نیروگاه‌ها آلودگی را تشدید می‌کند و راه‌حل‌های بلندمدت هنوز به‌طور کامل اجرا نشده‌اند.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقد است پشت صحنه بحران زنجیره‌ای از تصمیمات نیمه‌کاره و قانون‌های اجرانشده
نهفته است.‌

در مسیر حل مشکل آلودگی هوا هستیم

شینا انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: مشکلاتی که ما در حوزه آلودگی هوا داریم به عزم جدی و زمان منطقی نیاز دارد. در کوتاه‌مدت نمی‌توانیم این قول را بدهیم که مشکل آلودگی هوا حل می‌شود، اما می‌خواهم اشاره کنم در مسیر هستیم و تلاشمان را می‌کنیم. در مورد آلودگی کلانشهرها تلاش ما این است که روزهای ناسالم کمتر شود، ولی در شهر بزرگی مثل تهران با این حجم از بارگذاری صنعت،جمعیت و خودرو وقتی ما با پدیده وارونگی دما، پایداری هوا و کم‌بارشی مواجه هستیم، واقعا نمی‌دانیم شرایط چگونه است. باید تلاش کنیم که روزهای ناسالم کاهش پیدا کند.‌کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا که در دولت قبل به نوعی متوقف شده بود، حالا دوباره فعال شده و جلسات با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. دولت تلاش کرده است با اصلاح تولید سوخت و ذخیره‌سازی مازوت کم‌گوگرد تا برقی کردن خودروها نگاهی محوری به این موضوع داشته باشد.

آخرین تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران

با تصمیم کارگروه اضطرار آلودگی هوا تمامی مقاطع تحصیلی استان تهران به‌جز فیروز کوه، روزهای سه‌شنبه ۴ آذر و چهارشنبه ۵ آذر غیر حضوری اعلام شد.همچنین کارمندان اداره های دولتی و غیردولتی با نظر مدیر در این بازه زمانی دورکار شدند.بانک های استان تهران نیز به صورت شعب کشیک فعالیت دارند

خودروهای فرسوده‌، عامل ۳۸درصد آلودگی هوای تهران

احمد طاهری، رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم: آنچه هر زمستان تکرار می‌شود بحران لحظه‌ای نیست، محصول انباشتی است که سال‌ها روی هم تلنبار شده است. ساختار قانونی تصمیم‌گیری طبق تبصره۳ ماده۳ قانون هوای پاک کاملا مشخص است، اما آنچه مردم هر سال می‌بینند اقدامات
اضطراری است.‌تعطیلی مدارس یا محدودیت طرح زوج ‌و فرد نه برای رفع آلودگی، بلکه تنها برای کاهش مواجهه گروه‌های حساس، ازجمله کودکان، طراحی شده‌اند. سهم اصلی آلودگی تهران همچنان بر دوش وسایل نقلیه است. فقط ۷ درصد ناوگان که فرسوده‌اند، ۳۸درصد آلودگی این کلانشهر را تولید می‌کنند.همچنین هرخودروی فرسوده ۹برابر یک خودروی سالم آلایندگی دارد. برخی سال‌ها اسقاط خودروهای فرسوده در کشور به ۱۰هزار خودرو هم نمی‌رسید، درحالی‌که سالانه بیش از یک‌ونیم میلیون وسیله جدید وارد ناوگان شده است. اما سال گذشته با جهشی کم‌سابقه، ۳۵۰ هزار خودرو(بیش از مجموع عملکرد 7‌سال قبل) اسقاط و از رده خارج شده است.‌

شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست:

در شهر بزرگی مثل تهران با این حجم از بارگذاری صنعت،جمعیت و خودرو وقتی ما با پدیده وارونگی دما و پایداری هوا و کم‌بارشی مواجه هستیم، واقعا نمی‌دانیم شرایط چگونه است

source

توسط visitmag.ir