به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات، بحث استفاده زیاد از تلفن همراه در ادارات امروزه به معضل شایع تبدیل شده است که در بسیاری از ادارات مشاهده می شود، این در حالی است که موارد زیاد و گوناگون استفاده از گوشی تلفن همراه هیچ ضرورتی نداشته و کارمند در زمان کار اداری نیازی به یک تماس فوری هم ندارد یا منتظر تماسی هم نیست اما به شکل یک عادت خارج از کنترل، خود را سرگرم این وسیله می‌ کند و تلفن همراه خود ابزاری برای اتلاف وقت و کاهش راندمان کاری می شود.

آقایان مسئول! آیا تا به حال با خودتان فکر کرده‌اید که کارمندان و نیروهای تحت مدیریت شما از ۸ ساعت کار مفید روزانه در محل کار، چه مدت را صرف استفاده از تلفن همراه و گشت‌ و گذار در شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیام به دوستان و آشنایان می‌ کنند و چه مقدار باعث هدر رفتن وقت و عمر مردم و ارباب رجوع در ادارات می‌شوند؟

جاذبه تلفن همراه از یک طرف و استقبال و گرایش بیش از اندازه برخی کارمندان به شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه از سوی دیگر باعث شده است که در چند سال گذشته تلفن همراه به وسیله‌ای ضروری و غیرقابل اجتناب تبدیل شود، به‌ صورتی که این روزها نداشتن تلفن همراه به منزله بیکاری، عقب‌ ماندگی از برنامه‌ها و مشکلات دیگر است.

بدون تعارف، ورود وسایل ارتباطی و الکترونیکی جدید در ایران علاوه بر مزیت‌های فراوان، مشکلات و آسیب‌های گوناگونی را هم در پی داشته است.

در چند سال گذشته کارمندان در ایران هم به نوعی با این مشکل مواجه شده‌اند ‌و زمان زیادی از روز را برای ارسال پیام‌ و انتقال فایل ‌های صوتی و تصویری از طریق تلفن به دوستان خود اختصاص می‌دهند، اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت مربوط به هدر رفتن وقت و هزینه‌ای است که در اثر گرایش بیش از اندازه کارمندان در ادارات به ارسال پیامک و همچنین شبکه‌های اجتماعی به وجود می‌آید و به نظر می‌رسد با توجه به گسترش روزافزون فناوری تلفن همراه در کشور در سال‌های آینده این موضوع به دغدغه جدی جامعه ‌شناسان و کارشناسان اجتماعی تبدیل شود.

نتایج یک تحقیق جهانی درباره استفاده از تلفن همراه توسط کارمندان نشان می‌دهد که نیمی از آنان به جای آنکه به انجام مرتب و دقیق کارها بپردازند، بیشتر وقت‌ شان را صرف ارسال نامه الکترونیکی یا ارسال پیام کوتاه به دوستان از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌کنند که این موضوع باعث به هم خوردن تعادل کاری و ارتباطی افراد در محیط کار می‌شود.

این در حالی است که از آنجا که انسان برای پیشبرد مقاصد کاری و تحصیلی خود همواره در معرض استرس‌ها و شوک‌های روانی فراوان قرار دارد، استفاده نامحدود و بدون کنترل از تلفن همراه و اتلاف وقت و هزینه زیاد می‌تواند عامل موثری برای افزایش استرس‌های کاری کارمندان در ادارات برای جبران عقب‌ ماندگی‌های کاری باشد.

همچنین تحقیقات انجام شده توسط کارشناسان ایتالیایی نشان می‌دهد که پرخاشگری یکی از عمده‌ترین عوارض استفاده از تلفن همراه است، براساس این پژوهش، استفاده بی‌ مورد و زیاد از تلفن همراه به ویژه برای ساعات طولانی و ارسال و جابه‌جایی پیام از راه‌های گوناگون خطر ابتلا به پرخاشگری و عصبانیت را افزایش می‌دهد.

از نظر کارشناسان حوزه سلامت هم استفاده از تلفن همراه حتی هنگام قرار گرفتن در معرض امواج آنتن‌های تقویت‌کننده می‌تواند اثرات منفی را روی سلامت افراد داشته باشد، تومورهای مغزی نیز یکی از شایع ‌ترین بیماری‌هایی است که بر اثر استفاده بیش از حد از تلفن همراه در افراد به وجود می‌آید.

فراموش نکنیم که استفاده مفید از وقت و هزینه و کارایی بیشتر در کشور تنها مربوط به تعطیلات زیاد در طول سال و کاهش آن نمی‌شود و مواردی از این نمونه هم کاهش راندمان کاری و علاوه بر آن صرف هزینه‌های زیاد برای کشور را در پی خواهد داشت که توجه نداشتن به اینگونه موارد می‌تواند زمینه بروز بسیاری از دغدغه‌های ‌اجتماعی در جامعه و محیط کار و میزان کارآمدی و یا ناکارآمدی یک اداره و یا سازمان را فراهم کند.

به هر روی اگر آسیب‌های نوپدید که در اثر استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در جامعه به وجود آمده را جدی نگیریم در چند سال آینده این آسیب‌ها ما را جدی می‌گیرند و آثار و پیامدهای منفی آن تمام ابعاد زندگی اجتماعی و کاری ما را دربر خواهد گرفت و شاهد افزایش این آسیب اجتماعی خواهیم بود، شاید هم در آینده ای نه چندان دور شاهد وضع قوانین سختگیرانه و محدودیت هایی برای استفاده از تلفن همراه برخی ادارات باشیم؟

source

توسط visitmag.ir