فرزانه صادق امروز سه شنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی آزادراه پردیس هراز اظهار داشت: در دولت چهاردهم با جدیت بیشتر به دنبال جلب اعتماد بخش خصوصی هستیم.
وی گفت: پروژههایی که بخش خصوصی در آن وارد شده و سهم بالاتری داشته، پایدارتر بوده و خدمات بهتری به مردم و هموطنان داده است.
این عضو کابینه دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: در پروژههایی که در وزارت راه و شهرسازی در حوزه های مسکن و راه به پیش میبریم، تاکید داریم که خدمات زیربنایی و روبنایی به موازات تکمیل واحدهای مسکونی آماده شود تا مسکنی در شأن مردم تحویل دهیم. همچنین اگر قرار است زمین در اختیار مردم بگذاریم این زمینها باید قابلیت ساخت داشته باشند.
وی ادامه داد: در حوزههای راه، ریلی و بنادر نیز بر لزوم همراه کردن بخش خصوصی با خود و در نظر داشتن ملاحظات زیست محیطی تاکید داریم.
صادق در ادامه با اشاره به جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان گفت: این بار نیز همچون ۸ سال جنگ تحمیلی، اروپاییها و پدر این رژیم بیریشه و بیهویت یعنی آمریکا در برابر ملت ایران قرار گرفت، اما با افتخار و با صدای رسا میگوییم در کمتر از یک ماه از اتمام جنگ، در حوزه راه و شهرسازی در استانهای آذربایجان شرقی و غربی، مرکزی و اینجا در استان تهران پروژههای راه را با مشارکت بخش خصوصی آغاز کردهایم.
وی یادآور شد: یکشنبه هفته جاری نیز با حضور در راه آهن ۸.۸ همت سرمایهگذاری بخش خصوصی را در بخش ریلی وارد کردیم و اعلام میکنیم که انگیزههای زیادی برای ساخت و اقتدار هرچه بیشتر این کشور داریم، چرا که حضور و وقت شناسی ملت ایران مسئولیتهای ما را در نحوه و کیفیت پاسخگویی به مطالبات مردم بیشتر کرده است.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در خصوص جذب سرمایهگذار و سرمایههای بخش خصوصی، بخشی از اهداف با مولدسازی آن هم نه با تبدیل باغات شهر به باغ برج، بلکه مولدسازی اراضی که مشکلات زیست محیطی ندارند، انجام میشود تا به توسعههای بعدی دست یابیم.
وی با اشاره به این پروژه آزادراهی، یادآور شد: امروز تهران به دلیل اجرای پروژههای کلان در سالهای گذشته بدون در نظر گرفتن مسائل جمعیتی و سایر موارد، در حال تبدیل شدن به شهری بیپناه است و با دستور رئیس جمهور یک بازنگری بنیادین در خصوص تمرکز جمعیت، نوع ساخت و ساز و اشتغال در سطح شهر و استان تهران خواهیم داشت.
وی ادامه داد: در این زمینع، مسیرهای دسترسی به تهران و شهرهای اطراف آن باید تسهیل شود تا بتوانیم به تدریج از این کلانشهر تمرکز زدایی کنیم.
صادق تاکید کرد: احداث آزادراه پردیس- هراز که با پشتیبانی حداکثری بخش خصوصی آغاز شده، آثار مثبت بسیاری در کاهش مصرف سوخت و آلایندگیها و گره گشایی از این مسیر خواهد داشت و با جدیتی که نزد شرکت ساخت و همچنین بخش خصوصی وجود دارد، امیدواریم این پروژه را بتوانیم به بهترین نحو ممکن به نتیجه برسانیم.
وی در خاتمه تاکید کرد: اگر دولت در اجرای قوانین و مقررات شفاف بوده و از دخالتهای بیجا در امور بخش خصوصی پرهیز کند، قطعاً به نتیجه خواهیم رسید.
آزادراه پردیس هراز در ادامه آزادراه تهران- پردیس از کیلومتر ۲۲ و پس از مبدل شرق پردیس آغاز میشود و در امتداد جنوب غرب به شمال شرق، از شمال شهر بومهن عبور کرده و در انتها به واریانت امامزاده هاشم قبل از پل آبعلی متصل میشود.
طول تقریبی این آزادراه ۱۲ کیلومتر بوده و علت اصلی احداث آن تکمیل آنتنهای اتصالی آزادراه تهران- رودهن به راههای شریانی جاده دماوند و جاده هراز و افزایش ایمنی و سرعت ترافیک عبوری و رفع گرههای ترافیکی محدوده شهرهای پردیس و بومهن است.
همچنین اجرای این پروژه با توجه به موضوع پدافند غیرعامل با عنایت به وجود زمین لغزش مبارک آباد و خطر زلزله در منطقه نیز حائز اهمیت است.
این آزادراه که به منظور تکمیل کریدور ارتباطی شرق تهران است، با مشارکت ۷۰ درصدی بخش خصوصی و ۳۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی احداث میشود و دوره مشارکت شامل زمان احداث و بهرهبرداری در مجموع ۲۶.۵ سال پیش بینی شده است.
برآورد اولیه هزینه اجرای پروژه ۴۶ و ۷۰۰ میلیارد ریال در مدت ۵۴ ماه است و در آن چهار دستگاه پل به طول یک هزار و ۳۲ متر و هفت دستگاه تونل به طول ۶ هزار و ۴۶۲ متر پیش بینی شده است.
source