سید صدرا میرئی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه نخستین دوره «تک‌گویی عاشورایی ۷۳» ویژه هنرمندانی بود که نخستین تجربه‌ی کارگردانی خود را پشت سر می‌گذاشتند، افزود: در دوره دوم، دو بخش دیگر نیز به جشنواره افزوده شده است؛ نخست، بخش صحنه‌ای برای هنرمندانی با تجربه‌ی بیشتر و دوم، بخش ویژه که به آئین‌ها و سنت‌های کمتر پرداخت‌شده همچون نقالی اختصاص دارد.

وی درباره انتخاب عنوان «۷۳» برای این رویداد گفت: این عدد اشاره‌ای است به ۷۲ یار امام حسین (ع)، و در واقع نماد یار هفتاد و سوم است که در مسیر بازنمایی عاشورا در قالب نمایش تک‌گویی، گامی تازه برمی‌دارد و این نام‌گذاری از ابتدا با هدف تداعی پیوند بین هنر و حماسه‌ی حسینی شکل گرفته است.

دبیر رویداد تک گویی عاشورایی ۷۳ با اشاره به فرایند انتخاب آثار بیان کرد: در این دوره، ۳۰ متن به دبیرخانه ارسال شد که ابتدا در مرحله متن‌ها داوری شدند و پس از آن، در مرحله بازبینی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند و در نهایت، ۱۱ اثر به بخش صحنه و ۶ اثر به بخش ویژه راه یافتند.

وی افزود: همچنین ۵ اثر نیز در بخش «اولی‌ها» حضور دارند که مخصوص کارگردانان جوان و تازه‌کار است.

میرئی با اشاره به استقبال هنرمندان و رشد کیفی آثار نسبت به سال گذشته تصریح کرد: با وجود کمبود منابع و حمایت‌ها، سطح آثار هم از نظر محتوایی و هم از حیث پروداکشن ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: تنها حمایت رسمی از این رویداد از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی قمصورت گرفته، اما تلاش خالصانه گروه‌ها و هنرمندان درخور ستایش است و این شور و غیرت برخاسته از دل‌بستگی به فرهنگ عاشورایی است و هنرمندان تمام توان خود را برای برگزاری آبرومندانه رویداد به‌کار بستند.

وی با تأکید بر جایگاه قم به عنوان قطب نمایش‌های آئینی گفت: با وجود مهاجرت برخی هنرمندان در سال‌های اخیر و افول نسبی تئاتر آئینی، برگزاری این رویداد تلاشی است برای احیای آن جریان و امیدواریم در سال آینده بتوانیم جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم و آئین‌های نمایشی عاشورایی را بیش از پیش در متن فرهنگ عمومی احیا کنیم.

source

توسط visitmag.ir