شکوفه فتحالهپور، مشاور پایه هفتم و هشتم دبیرستان شهید اردستانی در گفتوگو با پانا گفت: «از تستهای روانشناختی و مهارتی، جلسات مشاوره فردی و گروهی و ابزارهای ارزیابی شغلی و تحصیلی استفاده میکنیم تا دانشآموزان بتوانند علاقهها و استعدادهای خود را شناسایی کنند و از منابع مختلف استفاده میکنیم تا دانشآموزان را در مسیر هدایت تحصیلی همراهی کنیم. برگزاری کارگاهها و جلسات مشاوره از جمله منابع و ابزارهای ما هستند.»
وی اظهار کرد: «اگر متوجه شویم دانشآموزی در تصمیمگیری دچار تردید است، ابتدا به نگرانیها و تردیدهای آنها گوش میدهیم و سپس با ارائه اطلاعات کافی و برگزاری جلسات مشاوره، سعی میکنیم آنها را در تصمیمگیریهای خود راهنمایی کنیم.»
وی بیان کرد: «ما با والدین همکاری لازم را انجام میدهیم و با برگزاری جلسات مشاوره و آموزش برای والدین، اطلاعرسانی منظم از پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، و دعوت از والدین برای حضور در جلسات هدایت تحصیلی، با والدین همکاری میکنیم. »
سپس معصومه ملاعلیزاده مشاور پایه نهم دبیرستان شهید اردستانی نیز در ادامه این گفتوگو ضمن اشاره به اهمیت و نقش مشاوران در هدایت تحصیلی دانشآموزان عنوان کرد: «به دانشآموزان توصیه میکنم که به علاقهها و استعدادهای خود اعتماد کنند، به مشاورهها و راهنماییها توجه کنند، و با انگیزه و تلاش به سوی اهداف خود حرکت کنند. »
ملاعلیزاده افزود: «از طریق انجام آزمونهای رغبت وتوانایی میتوانند به شناخت استعداد وتوانایی خود پیببرند و همچنین در هر درس با زمان مطالعه کم بازدهی خوبی داشته باشند و انجام این نوع فعالیتها میتواند بسیار تأثیرگذار باشد. »
وی در ادامه گفت: «ما تمام تلاش خود را میکنیم تا دانشآموزان در انتخاب رشته تحصیلی خود موفق شوند و همچنین نظرات معلمان محترم، و نظرخواهی از اولیا و دانشآموزان به همراه برگزاری جلسات متعدد و با مباحث مربوط به هدایت تحصیلی، روشهایی هستند تا ما با کمک آنها میتوانیم استعداد هر دانشآموز را در رشته مورد علاقه خود کشف کنیم. »
source