به گزارش سلام نو، محمد امین در نشست شهرداری شیراز به تشریح اقدامات عمرانی انجام شده در این کلان‌شهر پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۳ باهمت خانواده بزرگ شهرداری شیراز و مدیریت و همراهی شهردار و شورای اسلامی سالی پرکار سپری شد و این سال را می‌توان نقطه عطفی در پیشرفت پروژه‌های زیرساختی شهر شیراز دانست.

او با اشاره به پروژه‌های تأثیرگذاردر شیراز بیان کرد: در سال جاری بزرگراه‌هایی، چون بزرگراه آیت‌الله حائری، بزرگراه شهید جمهور آیت‌الله رئیسی با تعداد زیادی تقاطع غیرهمسطح، تونل و پل به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر در اکثر نقاط شهر پروژه‌های عمرانی در حال اجرا است.

امین ادامه داد: ساختمان‌هایی با کاربری خدماتی، فرهنگی و آموزشی از جمله دو کتابخانه و سالن مطالعه، سه ساختمان آتش‌نشانی، مجموعه سالن همایش‌های شهر راز امسال به بهره‌برداری رسیده است و تا پایان سال نیز شاهد افتتاح بزرگ‌ترین زیر گذر جنوب کشور، زیر گذر گویم خواهیم بود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز بیان کرد: امروز در جای‌جای شیراز پروژه‌های بزرگ‌مقیاسی در حال اجرا هستند که هرکدام از این پروژه‌ها به‌نوعی پیشرفت این کلان‌شهر و رفاه و آسایش شهروندان را هدف قرار داده‌اند.

امین با اشاره به پروژه زیرگذر نیمه مسقف گویم گفت: این پروژه با تلاش شبانه‌روزی همکارانمان در معاونت فنی و عمرانی، مراحل پایانی را طی می‌کند و با افتتاح آن تا پایان سال بخش قابل‌توجهی از ترافیک شمال غرب شیراز برطرف می‌شود.

معاون شهردار شیراز به اهمیت این پروژه اشاره کرد و افزود: پروژه بزرگ‌مقیاس زیرگذر نیمه مسقف گویم به دلیل اینکه مسیر عبوری برای راه ارتباطی سه استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است کارکردی فراشهری (استانی و ملی) خواهد داشت.

او با بیان اینکه امسال سال شکوفایی پروژه‌های بزرگ شهرداری شیراز است، افزود: همه تلاشمان را به کار بسته‌ایم تا این پروژه‌ها به‌ویژه پروژه زیرگذر گویم طبق برنامه زمان‌بندی تکمیل و تقدیم شهروندان فهیم و عزیز شیرازی شود.

بیش از ۵۰ درصد ترافیک کلانشهر مربوط به عدم رعایت قوانین است

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به درخواست‌های شهروندان در خصوص رفع معضل ترافیک در این کلان‌شهر، گفت: بیش از ۵۰ درصد ترافیک درون شهری مربوط به عدم رعایت قوانین است.

رضا محمدیان، به بررسی عوامل تأثیرگذار در افزایش ترافیک درون‌شهری این کلانشهر پرداخت و گفت: بیش از ۵۰ درصد ترافیک درون‌شهری که دغدغه اکثر کلانشهرها نیز هست، عدم رعایت قوانین است که بیشتر با پارک نامناسب خودروها در معابر شلوغ شاهد آن هستیم.

او افزود: بخشی از سیاست‌گذاری در خصوص کاهش ترافیک استان فارس و شهر شیراز بر عهده شهرداری، استانداری و پلیس راهور است و البته بخش مهمی نیز باید در سطح ملی سیاست‌گذاری شود که به طور مثال می‌توان به آزادسازی واردات اتوبوس و مینی‌بوس و تهیه ناوگان استاندارد با هزینه مناسب‌تر اشاره کرد.

محمدیان در ادامه با تشریح فعالیت‌های عمرانی شهرداری به‌منظور کنترل ترافیک افزود: تعداد تقاطعات و پل‌های در حال احداث و بهره‌برداری شده در دوره ششم شورای اسلامی شهر شیراز ۳۸ پروژه بوده است که تقریباً نصف کل پروژه‌ها تا قبل از آغاز دوره ششم محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به تقاطع غیرهمسطح شهدای حرم احمدبن موسی (ع) گفت: این تقاطع که شامل سه بخش، پل روگذر احمدبن موسی (ع)، تقاطع نواب صفوی و پل نواب جنوبی است و به‌عنوان بزرگ‌ترین تقاطع کشوری محسوب می‌شود، پس از افتتاح، کاهش ترافیک در محورهای متصل، افزایش ایمنی در بزرگراه امام خمینی (ره) و دسترسی شهرک جنوبی که در جنوب این بزرگراه قرار دارند به مسیرهای شمال شهر شیراز را تسهیل و فراهم می‌سازد.

او گفت: طول عرشه این پل بالغ بر ۵ هزار متر است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تقاطع کشوری محسوب می‌شود که با انجام بتن‌ریزی به میزان ۳۵۰۰ مترمکعب می‌توان گفت رکورد بتن‌ریزی تقاطعات غیرهمسطح شکسته شد، این تقاطع تا پایان ماه رمضان به بهره‌برداری خواهد رسید.

محمدیان، پروژه زیرگذر نیمه مسقف گویم را نیز که در مراحل نهایی اجرای خود قرار دارد بسیار تأثیرگذار بر حمل‌ونقل و ترافیک ورودی شمال غربی شیراز خواند و گفت: این پروژه امکان تردد همزمان ۳ مسیر تندرو در هر جهت و ۳ مسیر کندرو در هر جهت را فراهم می‌کند که درمجموع به ۱۲ مسیر عبوری می‌رسد و این در حالی است که در گذشته تنها ۵ مسیر وجود داشت و افزایش هفت مسیر ظرفیت قابل‌توجهی را در حوزه حمل‌ونقل این محور ایجاد می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز همچنین به فعالیت‌های صورت‌گرفته در بحث هوشمندسازی و نصب دوربین، استفاده از هوش مصنوعی، نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ارتقا فرهنگ ترافیک به‌منظور کنترل ترافیک پرداخت و افزود: علاوه بر فعالیت‌های صورت‌گرفته با تصویب در شورای اسلامی شهر شیراز، تأثیر ساختمان‌های بلندمرتبه در بحث ترافیکی و زیست‌محیطی قبل از ساخت باید بررسی شود تا کمترین خسارت را به شهر وارد نکنند.

source

توسط visitmag.ir