انسان از مواجهه با ناشناخته ها احساس ناتوانی می کند چرا که تمام نظم و ساختار درونی او در این مواجهه بهم ریخته و این هرج و مرج و بی نظمی او را به ورطه وحشت و اضطراب می اندازد. از آن دسته عناصری که همواره برای انسان ناشناخته بوده ارواح است خصوصا اینکه آن ارواح خبیثه باشند.

فیلم بی گناهان The Innocents محصول 1961 – یک فیلم ترسناک درباره ارواح خبیثه است یا یک تراژدی روانشناختی!

داستان درباره زن جوانی بنام دوشیزه گیدنز است که برای اولین بار استخدام می شود تا از دو کودک، بنامهای مایلز و فلورا مراقبت کند. این دو کودک چندی قبل والدین خود را از دست داده اند و عموی آنها که حوصله نگهداری از آنها را ندارد گیدنز را به عمارت بسیار بزرگی میفرستد تا از آن دو مراقبت کند. به تدریج مشخص می شود که همه چیز در آن عمارت مرتب نیست، زیرا دوشیزه گیدنز شروع به دیدن چهره های عجیب و غریب از یک مرد و یک زن در داخل و اطراف خانه می کند. او از خدمتکار خانه خانم گراس، سوالاتی درباره دوشیزه جسل(پرستار قبلی کودکان) می پرسد و خانم گراس از سوء استفاده جنسی کوئینت (خدمنتکار عمارت) از جسل و رفتار شنیع آنها میگوید. خانم گراس به انواع کثافت کاری هایی اشاره می کند که بچه ها (مخصوصا مایلز که شیفته کوینت بود) آن را دیده اند. رفته رفته دوشیزه گیدنز متقاعد می شود که چهره هایی که می بیند ارواح کوئینت و جسل هستند و این ارواح بی رحم قصد دارند بدن بچه ها را تصاحب کنند و از آنها برای ادامه راه شیطانی خود استفاده کنند.

بی‌گناهان را می توان شاهکاری از استفاده از تاریکی و نور برای اجرای عذاب روانی شخصیت اصلی دانست، از تصاویر متلاشی‌کننده و نمادین با کنتراست خشن به صفحه‌هایی پر از درجه‌بندی‌های تیره خاکستری در طول اجرا.

همچنین شاهکاری از استفاده از تاریکی به عنوان راهی برای میخکوب کردن بیننده؛ زیرا بی گناهان داستان ارواح خبیثه است. یعنی ناشناختگی محض خصوصا اینکه آن ارواح را فقط ما و دوشیزه گیدنز می بینیم. یعنی ما در تنهایی و ترسهای شخصیت اصلی فیلم در این عمارت بزرگ و شبهای وحشتناک آن شریک هستیم.

دوشیزه گیدنز متقاعد می‌شود که در واقع سایه‌های کوئینت و دوشیزه جسل را می‌بیند که در تاریکی شناورند، و گاهی اوقات در وسط روز روشن موجب ترس و اضطراب شدید او می شوند. او به این باور میرسد که خدمتکاران مرده برای تصاحب اجساد بچه ها بازگشته اند تا با این کار به اجرای روابط عاشقانه شنیع خود ادامه دهند، عشقی که عمیقاً همه اعضای خانواده را ناراحت کرده است.

اما نکته بسیار مهم در این فیلم این است که تا انتهای فیلم مشخص نمی شود آنچه دوشیزه گیدنز می بیند واقعی است یا صرفا ترس ریشه دار خودش از رابطه جنسی. به دیگر سخن هنر فیلمساز این است که تا انتها بیننده نمیفهمد دوشیزه گیدنز درگیر توهمات است یا واقعیات. و این همان نکته مهمی است که فیلم بیگناهان را به فیلمی مهم تبدیل می کند که بعد از گذشت سالها هنوز نمی توان با قطعیت به حقیقت ماجرا پی برد.

پایان/

source

توسط visitmag.ir