۱۴۸۰۰۷۸




سه کشتی‌گیر روس در شرایطی تبدیل به بازوی محرک سایپا شدند که خبر رسید قرارداد آنها با این تیم ایرانی برای مجموعا شش کشتی، قریب به ۴۸ هزار دلار است.

روزنامه شرق: لیگ برتر کشتی آزاد ایران در شرایطی یکی دو هفته قبل با قهرمانی تیم سایپا به پایان رسید که بحث قرارداد دلاری کشتی‌گیران روسِ این تیم، تبدیل به سوژه‌ای خبرساز شد.

IMG_20241224_075734_275

سایپا به لطف موفقیت‌هایی که شامیل ممدوف، دارنده مدال برنز جهان در وزن ۶۵ کیلوگرم، زائوربک سیداکوف، دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک در وزن ۷۴ کیلوگرم و ابراهیم کادیف، پدیده کشتی روسیه در وزن ۸۶ کیلوگرم، برایش به ارمغان آوردند، با شکست تیم بانک شهر عنوان قهرمانی را به دست آورد.

این سه کشتی‌گیر روس در شرایطی تبدیل به بازوی محرک سایپا شدند که خبر رسید قرارداد آنها با این تیم ایرانی برای مجموعا شش کشتی، قریب به ۴۸ هزار دلار است. هر‌کدام از آنها دو کشتی برای این تیم در نیمه‌نهایی و فینال گرفتند و نهایتا پول به نسبتا خوبی هم دریافت کردند. با تبدیل این رقم و با در نظر گرفتن میانگین ۷۵ هزار تومانی برای هر دلار، مجموعا به آنها رقمی نزدیک به سه‌میلیارد‌و ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است. البته این نرخ مربوط به دلار در این روزهاست و زمان انعقاد قرارداد با آنها ظاهرا نرخ ارز از رقم کنونی کمتر بوده است. هرچه هست، سایپا برای این سه کشتی‌گیر خیلی کمتر از اعداد عنوان‌شده هزینه نکرده.

ضمن اینکه باید دوباره تأکید شود که این رقم در شرایطی به آنها پرداخت شده که هر‌کدام فقط دو کشتی گرفته‌اند. حال تقسیم زمان این دو کشتی به هزینه‌ای که برای آنها صرف شده، دیگر امری جانبی است که نیاز به بررسی زیادی ندارد. البته در این بین باید عنوان شود قرارداد این سه روس کشتی‌بلد شبیه به هم نبوده و سیداکوفِ مشهور، به مراتب قرارداد بهتری بسته است. آن‌طور که عنوان شده، او در صورت پیروزی در هر کشتی ۱۲ هزار دلار و در صورت شکست هم شش هزار دلار کسب می‌کرده است. این رقم برای دو کشتی‌گیر دیگر کمتر بوده ولی قرارداد آنها به گونه‌ای وضع شده که هرکدام برای برتری پنج هزار دلار و در صورت باخت نیز دو هزار دلار دریافت می‌کرده‌اند. به این ترتیب، سیداکوف با برتری در هر دو بازی، نیمی از این رقم ۴۸ هزار دلار را به‌تنهایی به خودش اختصاص داده و پول درخور توجهی از پاداش نصیبش شده است.

مانور‌دادن روی چنین قراردادی در حالی تبدیل به سوژه داغی در هفته گذشته شده بود که این‌طور به نظر می‌رسید آنها بیشترین رقم قرارداد را در لیگ برتر کشتی آزاد ایران داشته‌اند؛ امری که با اظهارات مربی تیم کشتی آزاد سایپا، وارد مسیر دیگری شد. مصطفی میرعمادیان در گفت‌و‌گو با ایسنا، از این خبر داد که جمع پولی که سایپا برای کشتی‌گیران روس هزینه کرده، کمتر از رقم قرارداد یک کشتی‌گیر ایرانی است که در تیمی دیگر حضور داشته است: «هزینه به خدمت گرفتن سه کشتی‌گیر عنوان‌دار روس به نام‌های شامیل ممدوف، زائوربک سیداکوف و ابراهیم کادیف به همراه مترجم و هزینه بلیت ۴۸ هزار دلار بوده که به اندازه یک ملی‌پوش در یکی از تیم‌های لیگ برتر کشتی بوده است.

البته مبالغ عنوان‌شده برای کشتی‌گیران روس در صورت برد بوده و در صورت شکست کمتر به آنها پرداخت می‌شد. اما ملی‌پوشی که در تیم دیگری به مبلغ سه‌میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان قرارداد بسته، بدون شرط برد یا باخت بوده است. ما سعی کردیم با حداقل بودجه تیم را برای حضور در لیگ برتر کشتی آزاد ببندیم که خدا را شکر توانستیم برابر تیم‌هایی که به مراتب چندین برابر ما هزینه کردند به برتری برسیم و صاحب عنوان قهرمانی شویم. این اتفاق باعث شد مدیریت سایپا برای ادامه فعالیت در لیگ کشتی مصمم‌تر شود. می‌توانید مبلغ قرارداد‌ها را از سازمان لیگ دریافت کنید تا ببینید که سایپا چقدر برای بستن تیم خود هزینه کرده و سایر تیم‌ها چه هزینه‌ای کرده‌اند. با این بودجه‌ای که داشتیم، رساندن تیم به عنوان قهرمانی فقط یک کار هنرمندانه بود که از عهده کادر فنی و در رأس آن غلامرضا محمدی ساخته بود».

با چنین اظهارنظری، واضح است که بالاترین رقم قرارداد برای سیداکوف روس در لیگ برتر کشتی ایران نبوده. اگرچه در روز‌های نخستِ پس از چنین اظهارنظری همچنان تلاش شد نگاه‌ها متوجه قرارداد با روس‌ها باقی بماند، ولی کنفرانس خبری رئیس سازمان لیگ کشتی دوباره حواس‌ها را به بستن قرارداد سه‌میلیاردی برای یک کشتی‌گیر ایرانی در لیگ برتر معطوف کرد. حمید یاری در مورد بیشترین سقف قرارداد در لیگ کشتی آزاد و فرنگی صحبت کرد و گفت: «بیشترین سقف قرارداد در کشتی آزاد سه میلیارد تومان و در کشتی فرنگی یک‌میلیارد‌و ۱۰۰ میلیون تومان بود که شاهد رشد در سقف قرارداد در لیگ برتر بودیم. سیداکوف ۱۲ هزار دلار برای هر کشتی قرارداد بست که برای دو کشتی ۲۵ تا ۲۶ هزار دلار بود. آن‌قدر فرق در میان نحوه قرارداد با کشتی‌گیران ملی‌پوش داخلی وجود نداشت و رقم آن در مجموع به نسبت داخلی‌ها کمتر بود».

از اینجا به بعد ماجرا وارد بعد دیگری شد؛ سایپایی‌ها پیش از این از انعقاد قرارداد سه‌میلیارد‌و ۵۰۰ میلیون تومانی یکی از رقبا با کشتی‌گیر ایرانی حرف زده بودند ولی رئیس سازمان لیگ کشتی از رقم سه میلیارد تومان سخت گفت. پرسش جدید این بود که کشتی‌گیر مذکور کیست؟ امسال با توجه به مصدومیت و غیبت حسن یزدانی، نمی‌شد چشم‌بسته از او نام برد، پس باید دنبال نامی مشهور در کشتی ایران، به غیر از حسن یزدانی گشت. پاسخ این پرسش را مشرق در گزارشی با اعلام جزئیات عنوان کرده است.

در بخشی از گزارش مذکور چنین نوشته شده است: «کامران قاسمپور، قهرمان جهان در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ که در مسابقات جهانی ۲۰۲۴ در اوزان غیرالمپیکی به توفیقی نرسید، در لیگ برتر با تیم ستارگان ساری قرارداد بست. ابتدا گفته شد او قرار است در صورت صعود این تیم به فینال، فقط در کشتی پایانی روی تشک برود، اما او هم در نیمه‌نهایی و هم رده‌بندی کشتی گرفت و در وزن ۸۶ کیلوگرم روی تشک رفت. ستاره کشتی آزاد ایران در این دو کشتی مقابل علی سوادکوهی و سجاد غلامی، دو نفر از مدعیان داخلی این وزن پیروز شد و نهایتا به تیمش کمک کرد بر سکوی سوم بایستد.

بعد از این رقابت‌ها، خبر‌هایی مبنی بر قرارداد میلیاردی قاسمپور شنیده شد که بر اساس آن، این کشتی‌گیر جویباری برای دو کشتی قراردادی سه‌میلیاردی با ستارگان ساری بسته و به این ترتیب بیشترین دریافتی را داشته است. البته امیرحسین زارع، قهرمان جهان و نایب‌قهرمان المپیک پاریس نیز در کشتی فینال، در یک کشتی برای سایپا روی تشک رفت، اما با توجه به شرایط مالی سایپا و تک‌کشتی که زارع گرفت، بعید است او رقمی به اندازه قاسمپور گرفته باشد. به این ترتیب قاسمپور با قرارداد سه‌میلیاردی خود، بالاترین مبلغ دریافتی در بین کشتی‌گیران لیگ برتر را داشته است».

حالا با مرور همین بخش، کشتی‌گیری که بیشترین رقم قرارداد در لیگ برتر را داشته مشخص می‌شود. جالب آنکه با استناد به قسمت‌هایی از اظهارنظرات حمید یاری که گفته «آن‌قدر فرق در میان نحوه قرارداد کشتی‌گیران خارجی با کشتی‌گیران ملی‌پوش داخلی وجود نداشت و رقم آن در مجموع به نسبت داخلی‌ها کمتر بود»، می‌شد پی برد که کلا هزینه آن‌چنانی برای روس‌ها در مقایسه با ایرانی‌ها نشده است. البته این به معنای هزینه اندک هم نیست؛ چراکه دریافت سه میلیارد تومان و حتی یک‌و‌نیم میلیارد تومان برای دو کشتی، به اندازه کافی می‌تواند رقم بالایی توصیف شود

source

توسط visitmag