به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،حوادث ترافیکی سالهاست که یکی از معضلات بزرگ سلامت عمومی در ایران محسوب میشود. علیرضا رزاقی، عضو هیئت علمی علوم پزشکی قزوین، با اشاره به آمار نگرانکننده تصادفات جادهای در کشور گفت: «به طور سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست میدهند. این آمار در سال ۱۳۹۵ حدود ۱۵ هزار نفر بوده و اکنون به ۲۰ هزار نفر افزایش یافته است.»
وی با اشاره به مقایسه حوادث ترافیکی با حوادث طبیعی و سایر حوادث، افزود: «وقتی حوادث ترافیکی با حوادث طبیعی یا سایر حوادث مقایسه میشوند، تفاوتهای آشکاری دیده میشود. حوادث ترافیکی نسبت به بلایای طبیعی و حوادث دیگری مانند سوختگی، غرقشدگی و سقوط، همواره برجستهتر و تأثیرات منفی بیشتری دارند. علاوه بر این، بار مالی و فوتی حوادث ترافیکی بیشتر از حوادث دیگر است.»
رزاقی به تأثیرات اجتماعی و اقتصادی این حوادث بر خانوادهها و جامعه نیز اشاره کرد و افزود: «بیشتر تصادفات ترافیکی در بین جوانان اتفاق میافتد. حدود ۷۰ درصد از قربانیان تصادفات، مردان جوان هستند. این آمار بسیار نگرانکننده است، زیرا از دست دادن نیروی جوان در حوادث ترافیکی نه تنها به طور مستقیم خانوادهها را دچار مشکلات اقتصادی میکند، بلکه ممکن است باعث کاهش رشد جمعیت و مشکلات اجتماعی در آینده شود.»
وی ادامه داد: «در واقع، زمانی که نیروی جوان در اوج دوران کاری و تشکیل خانواده به دلیل تصادفات از دست میرود، تبعات زیادی برای جامعه به همراه خواهد داشت. این اتفاق میتواند در آینده منجر به بحرانهای اقتصادی و اجتماعی شود.»
رزاقی در خصوص علل و عوامل موثر در وقوع تصادفات ترافیکی توضیح داد: «در بررسی حوادث ترافیکی، سه عامل اصلی نقش دارند: ایمنی انسان (شامل رفتار و آگاهی راننده)، ایمنی وسایل نقلیه و ایمنی جادهها. در کشورهای پیشرفته، تمامی این سه عامل به طور سیستماتیک مورد توجه قرار میگیرند.»
وی بر لزوم ایمنسازی جادهها به عنوان مهمترین عامل تأثیرگذار در کاهش تصادفات تأکید کرد و گفت: «در بسیاری از کشورهای پیشرفته، جادهها خود استانداردهای ایمنی خاصی دارند که حتی وسایل نقلیه را در زمان بروز خطا از راننده شناسایی میکنند. این شناسایی میتواند به طور چشمگیری از وقوع تصادفات جلوگیری کند.»
رزاقی افزود: «در کشور ما، متأسفانه توجه چندانی به ایمنی جادهها نشده است. عرض و طول جادهها، نوع آسفالت، وجود موانع و کیفیت گاردریلها از جمله مواردی هستند که در بسیاری از جادههای کشور مورد غفلت قرار گرفتهاند. در حالی که در دنیا، استانداردهای جادهای به گونهای طراحی شده که اگر راننده دچار انحراف شود، جاده با شیارها و علائم مختلف به او هشدار دهد.»
وی تأکید کرد که برای کاهش حوادث ترافیکی، باید سه عامل ایمنی انسان، وسیله نقلیه و جاده به طور همزمان ارتقا یابد. رزاقی گفت: «در دنیا، برای هر یک از این سه عامل یک سیستم جامع وجود دارد که در آن خطای انسانی ابتدا توسط سیستمهای ایمنی خودرو شناسایی میشود. اگر این سیستمها نتوانند جلوی حادثه را بگیرند، ایمنی جادهها باید به کمک بیاید تا راننده را از وقوع تصادف آگاه کند.»
در نهایت، این متخصص حوادث ترافیکی بر لزوم اجرای دقیق قوانین ایمنی و توسعه زیرساختهای جادهای تأکید کرد و افزود: «برای کاهش حوادث ترافیکی، باید توجه ویژهای به ایمنسازی جادهها و وسایل نقلیه داشته باشیم. این امر نه تنها باعث کاهش تصادفات خواهد شد، بلکه میتواند به کاهش هزینههای درمانی و اقتصادی ناشی از حوادث ترافیکی کمک کند.»
رزاقی نتیجه گرفت که برای مبارزه با حوادث ترافیکی، باید یک رویکرد سیستماتیک و جامع اتخاذ شود که در آن ایمنی جادهها، خودروها و رانندگان به طور همزمان تقویت شود.