به گزارش سلامت نیوز کانال سیاست‌گذاری اجتماعی طی یادداشتی به بررسی برخی قسمت های لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ پرداخت و به چند نکته مهم اشاره کرد:

تعطیلی ماهوی صندوق بازنشستگی کشوری

بر اساس بند (ع) شناسه بودجه‌ای 70112، حکمی صادر شده که به موجب آن «صندوق بازنشستگی کشوری» دیگر عضو جدیدی نخواهد پذیرفت. این اقدام به معنای خروج این صندوق از موقعیت خود و دریافت مستمری بازنشستگان کنونی از دولت مشابه اداره تقاعد است. با توجه به وابستگی کامل این صندوق به دولت، این سیاست به نظر منطقی می‌رسد.

ممنوعیت ورود افرادی که سرپرست خانوار نیستند

در بند (پ) شناسه بودجه‌ای 7109، اعلام شده که صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر تنها از هر خانوار یک فرد را بیمه خواهد کرد و آن فرد باید حتماً سرپرست خانوار باشد. بنابراین، اگر سرپرست خانوار از بیمه دیگری برخوردار باشد، سایر اعضا نمی‌توانند تحت پوشش بیمه روستاییان قرار گیرند و همچنین دو فرد از یک خانوار نمی‌توانند همزمان تحت پوشش این بیمه قرار گیرند. البته افرادی که پیش از این تحت پوشش بیمه بوده‌اند، می‌توانند به بیمه‌پردازی خود ادامه دهند.

ایمنی در معادن ذغال‌سنگ

در بند (ت) شناسه بودجه‌ای 70431، به دنبال حادثه تلخ طبس، توجه ویژه‌ای به ایمنی معادن ذغال‌سنگ شده است. بر اساس این بند، در صورت عدم رعایت نکات ایمنی، دولت می‌تواند کارگاه را به مدت سه ماه تعطیل کند و در این مدت کارگران آن معدن نیز بیمه بیکاری دریافت خواهند کرد.

این نکات مهم در لایحه بودجه ۱۴۰۴ نشان‌دهنده توجه به مسایل اجتماعی و اقتصادی کشور است.

source

توسط visitmag.ir