این تاثیر می تواند در جنبه های مختلف زندگی، خود را نمایان کند. یکی از این موارد داشتن خواب آرام در طول شب است. همه ی افراد پس از این که یک روز پرمشغله و پراسترس را سپری کردند، می خواهند که وقتی در انتهای شب وارد اتاق خواب خود می شوند در آنجا به آرامش دست یابند و خواب راحت داشته باشند.

رنگ نور و تاثیر آن بر خواب آرام

بنابراین، لازم است محیط اتاق را با استفاده از المان های مختلف مانند رنگ و نور به جایگاهی امن و پرآرامش تبدیل کرد. در رابطه با رنگ صحبت های فراوانی صورت گرفته است. از همین رو، ما از این موضوع میگذریم و به بررسی تاثیر رنگ نور بر خواب و کیفیت آن می پردازیم. اگر شما هم از جمله کسانی هستند که به هنگام خواب باید چراغی را در اتاق خود روشن بگذارید، با ما محصولات نوراکومارت همراه باشید تا بتوانید مناسب ترین رنگ برای نور اتاقتان را انتخاب کنید.

انتخاب رنگ نور مناسب

همه ی ما در انتخاب رنگ نور مناسب برای اتاق خواب اولین چیزی که به ذهنمان می رسد، نور سفید است. اما اگر می خواهید بهترین گزینه را انتخاب کنید، باید به علم فیزیک توجه داشته باشید. در علم فیزیک گفته می شود که هر وسیله ای که از خود نور ساطع می کند، دو دسته نور مرئی و نامرئی دارد. هر یک از این نور ها انرژی مربوط به خود را دارند. بنابراین، باید نوری انتخاب شود که در مجموع انرژی کمتری داشته باشد. از همین رو، در ادامه به بررسی چند طیف رنگی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، خواهیم پرداخت.

انتخاب رنگ نور مناسب

نور قرمز: ممکن است همه ی ما این تصور را داشته باشیم که در انتخاب رنگ نور برای اتاق خواب رنگ قرمز بدترین رنگ است. همه ی ما به طور معمول به دنبال رنگ هایی مانند آبی یا بنفش می رویم. اما باید بگوییم که در این رابطه سخت در اشتباه هستید. نور قرمز برعکس تصور ما انرژی کمتری نسبت به نور آبی و بنفش دارد. این انرژی پایین می تواند شرایط مناسبی را برای خواب شما به وجود آورد.

علاوه بر این، در مغز انسان سلول های حساس به نور وجود دارد. این سلول ها در برابر نور آبی بالاترین حساسیت و در برابر نور قرمز کمترین حساسیت را دارند. به همین دلیل مغز در برابر نور قرمز از آرامش بیشتری برخوردار است.یکی از دلایلی که متخصصان توصیه به عدم استفاده از لوازم الکتریکی قبل از خواب می کنند هم به همین موضوع رنگ نور برمی گردد. لوازم الکتریکی دارای نور سفید و آبی هستند که هر دو انرژی بالایی دارند. این انرژی بالا می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند.

نور زرد: نور زرد یکی از مواردی است که در حوزه رنگ نور به وفور به چشم می خورد. اکثر چراغ خواب ها هم به همین رنگ در بازار موجود می باشند. این رنگ اگر در حالت ملایم خود باشد، می تواند خوابی آرام را برای شما به ارمغان بیاورد. البته ممکن است بسیاری از افراد بر این عقیده باشند که چون رنگ زرد باعث تحریک سیستم عصبی می شود برای اتاق خواب مناسب نیست. اما باید بگوییم برخلاف این عقیده نور زردی که ملایم باشد می تواند ذهن شما را آرام کند. این نور احساس امنیت و آرامش را برای شما به وجود می آورد.

نور سبز: نور سبز به نسبت رنگ هایی مانند سفید، آبی و زرد کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما باید بگوییم این رنگ می تواند یکی از گزینه های مناسب در انتخاب رنگ نور برای اتاق خواب باشد. چرا که رنگ سبز همواره نماد زندگی، آرامش، پویایی، صلح و … است. البته توصیه می شود رنگ سبز را به همراه ترکیبی از رنگ زرد استفاده نمایید. به این صورت کیفیت خوابتان دو چندان خواهد شد.

رنگ نور مناسب برای اتاق خواب کودک

انتخاب رنگ نور برای اتاق کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به این که کودکان در طول شب چند بار از خواب بیدار می شوند، لازم است اتاق آن ها از نور مناسبی برخوردار باشد. استفاده از نور مناسب در اتاق کودک باعث آرامش کودک شده و کیفیت خواب او را ارتقا می بخشد. به عقیده روانشناسان کودک مناسب ترین رنگ نور برای اتاق کودک، نور زرد است. البته این نور باید بسیار ملایم باشد چرا که اگر شدت آن زیاد باشد، باعث بیقراری کودک می شود.

رنگ نور مناسب برای اتاق خواب کودک

نکته ای که لازم است در اینجا به آن اشاره کنیم وجود نور مناسب در اتاق خواب کودک در تمام ساعات شبانه روز است. در واقع، این موضوع محدود به شب نبوده و در طول روز هم باید آن را رعایت کرد. با توجه به این که کودکان ساعتی از روز را هم در خواب هستند لازم است در تمام ساعات روز نور مناسب را برای اتاق آن ها در نظر گرفت. عدم استفاده از نور مناسب باعث خستگی و کلافگی کودک شده و راندمان کودک را به شکل چشمگیری کاهش می دهد. بنابراین در انتخاب رنگ نور اتاق کودک باید حساسیت بیشتری داشته باشیم.

چراغ خواب در چه فاصله ای از تخت ما باشد؟

معمولا یکی از سوالاتی که در حوزه انتخاب رنگ نور به وجود می آید این است که چراغ خواب در چه فاصله ای قرار گیرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: بهتر است فاصله به اندازه ای باشد که دسترسی راحت به آن وجود داشته باشد. یعنی به راحتی بتوانید آن را روشن و خاموش کنید. همچنین، باید این فاصله به اندازه ای باشد که آسیبی به عصب بینایی شما وارد نکند.

چراغ خواب در چه فاصله ای از تخت ما باشد؟

معمولا گفته می شود که فاصله یک متری می تواند فاصله مناسبی باشد. نکته ی کلی که در این رابطه باید به آن توجه داشته باشید، در نظر گرفتن شدت و انرژی نور است. در واقع، هر چه شدت و انرژی نور بیشتر باشد، باید فاصله آن هم بیشتر باشد. معمولا لامپ های ال ای دی که نور ملایمی دارند و شدت و انرژی نور آن پایین است، می تواند در فاصله یک متری قرار گیرد.

source

توسط visitmag.ir