ایرج امینی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گفت: سرشماری‌ها مهم‌ترین رویداد آماری هر کشوری هستند و انجام سرشماری‌ها برای توسعه کشورها یک امر حیاتی هستند؛ مانند خودشناسی که اولین قدم برای رشد و شکوفایی انسان‌ها است. به همین سبب سرشماری‌ها اولین قدم برای توسعه کشور‌ها هستند.

وی با اشاره به آمار و اطلاعات حاصل از سرشماری‌ها در شناسایی مزیت مناطق استان افزود: این اطلاعات در تدوین برنامه‌های آموزشی، تامین امنیت جان و مال مردم، توزیع عادلانه خدمات در مناطق، مدیرت بحران‌ها، بهبود سیستم‌های تولید و توزیع، اصلاح سیاست‌ها و قوانین و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به مهم‌ترین سرشماری‌های استان گفت: سرشماری‌ها در موضوعات مختلف طراحی و اجرا می‌شوند که سرشماری‌های نفوس و مسکن و کشاورزی، جزو مهم‌ترین سرشماری‌ها هستند.

وی ادامه داد: سرشماری‌ها به دلیل هزینه بالای آن‌ها معمولا در مقاطع زمانی ۱۰ ساله اجرا می‌شوند و در سال‌های بین سرشماری با استفاده رایج از نتایج حاصل از سرشماری‌ و به کمک سایر تکنیک‌های آماری از جمله آمارگیری برای برآوردها و پیش‌بینی‌ها استفاده می‌شود.

امینی افزود: داشتن اطلاعات دقیق در سطوح کوچک جغرافیایی از جمله آبادی‌ها و شهرها تنها با اجرای سرشماری به دست می‌آید و اجرای سرشماری‌ها برای نظام برنامه‌ریزی به‌ویژه برنامه‌ریزی منطقه‌ای، حیاتی است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان به مهم‌ترین رویداد آماری امسال اشاره کرد و گفت: در آستانه اجرای مهم‌ترین رویداد آماری سال ۱۴۰۳ یعنی سرشماری عمومی کشاورزی هستیم که از ۱۲ آبان تا ۲۶ آذر به مدت ۴۵روز اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: نتایج این سرشماری‌ها نشان‌دهنده اقدامات و عملکرد و تغییرات بخش کشاورزی طی ۱۰ سال گذشته در سطح آبادی‌ها، شهرستان‌ها، استان و کشور است و آمارهای پایه بخش کشاورزی، فهرست بهره‌برداران کشاورزی و اطلاعات بهره‌برداری‌های کشاورزی از این سرشماری به دست می‌آید.

امینی در رابطه به طرح‌های آماری گوناگون افزود: طرح‌های آماری گوناگون در زمینه فعالیت‌های کشاورزی از قبیل زراعت، باغداری، پرورش قارچ، پرورش آبزیان، پرورش دام سبک و سنگین، زنبورداری، پرورش کرم ابریشم، پرورش طیور و… طی ۱۰ سال آینده با استفاده از فهرست بهره‌برداران به دست آمده از این سرشماری طراحی و اجرا خواهند شد.

این مسئول با اشاره به ارتباط مستقیم توسعه پایدار کشورها بیان کرد: توسعه پایدار کشورها ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی و تامین سایر نیازهای افراد جامعه از قبیل دارو، پوشاک، کیف و کفش و… دارد و امنیت غذایی بر اساس تعریف سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد FAO یعنی دسترسی همه افراد به غذای کافی، سالم و مغذی است.

این مسئول با تاکید بر سایر فعالیت‌های بخش کشاورزی گفت: سهم قابل ملاحظه‌ای از سایر فعالیت‌های بخش خدمات و صنعت از قبیل حمل و نقل، بازاریابی و توزیع، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی و… معیشت بسیاری از افراد جامعه به بخش کشاورزی وابسته است.

امینی با اشاره به سایر مسائل در این بخش گفت: وجود مسائلی از قبیل افزایش جمعیت، بحران آب، تغییرات اقلیمی، محدودیت‌های اراضی کشاورزی امنیت غذایی را با چالش روبه‌رو مواجه کرده و حل این چالش‌ها نیازمند افزایش تولیدات کشاورزی و مدیریت صحیح محصولات پس از برداشت است و این امر با در اختیار داشتن آمار و اطلاعات باکیفیت و به‌هنگام میسر می‌شود.

امینی تاکید کرد: سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ ششمین سرشماری کشاورزی در کشور است و ۵ سرشماری قبلی در سال‌های ۱۳۵۲,۱۳۶۷,۱۳۷۲,۱۳۸۲,۱۳۹۳ اجرا شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان افزود: اجرای این رویداد مهم آماری در کشور، خارج از عهده یک سازمان است و برای اجرای آن سازمان سرشماری با فرمان رئیس جمهور و همکاری همه وزارتخانه‌ها شرکت‌ها و موسسات دولتی در تامین ساختمان تجهیزات و امکانات و… تشکیل می‌شود.

این مسئول تاکید کرد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و فرمانداران، مدیران اجرایی سرشماری شهرستان‌ها هستند که ذیل ستاد سرشماری کشور و ستاد هماهنگی سرشماری استان که به ریاست استاندار و عضویت تعدادی از دستگاه‌های اجرایی تشکیل می‌شود، اجرای سرشماری را مدیریت می‌کنند.

وی با اشاره به سرشماری‌ها در چند ماه اخیر گفت: سازمان‌ سرشماری استان از 2 ماه گذشته با تامین تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی از دستگاه‌های اجرایی و نیروهای آزاد تشکیل شده و دوره آموزشی مرحله سوم نیروها در سطح شهرستان‌ها در حال اجرا است.

این مسئول با تاکید بر سرشماری عمومی کشاورزی افزود: سازمان اجرایی سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ استان ۳۵۰ نیرو دارد که بیش از ۲۲۰ نیرو شامل معاونین فنی، کارشناسان اجرایی و خبره، آمارگیران و رانندگان عوامل میدانی سرشماری هستند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان ادامه داد: اطلاعات سرشماری‌های اخیر با استفاده از تبلت جمع‌آوری می‌شود که این امر موجب افزایش دقت، کاهش ساعات اجرایی و به تبع آن کاهش هزینه‌ها و مهم‌تر از همه سرعت استخراج و انتشار اطلاعات می‌شود و نتایج این سرشماری در تابستان ۱۴۰۴ منتشر خواهد شد که در سرشماری کشاورزی ۱۳۹۳، اطلاعات بیش‌از ۴ میلیون بهره‌بردار در کشور و بیش‌از ۸۳ هزار بهره‌بردار در استان جمع‌آوری شد.

امینی با اشاره به فعالیت خانوارها در این بخش افزود: بر اساس نتایج سرشماری کشاورزی سال ۱۳۹۳، 99.5 درصد بهره‌برداران در قالب خانوار فعالیت دارند و تنها 0.5 درصد بهره‌برداران در قالب شرکت‌های رسمی و موسسات علمی فعالیت داشته‌اند که در استان زنجان ۱۱۲ هزار نفر در فعالیت‌های کشاورزی فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: در این سرشماری، شهرهایی که تعداد بهره‌برداران آن‌ها ناچیز است، سرشماری نشده و در زمان سرشماری تنها به بهره‌برداران که طی سال گذشته در این شهرها شناسایی شده‌اند مراجعه و اطلاعات آن‌ها ثبت خواهد شد و گفتنی است که ۹۰درصد بهره‌برداران در سرشماری کشاورزی ۱۳۹۳ در مناطق روستایی ساکن بوده‌اند. زنجان، ابهر، قیدار، دندی ۶۰.۲۵ درصد گوشت مصرفی خانوارها، ۱۰ درصد مرغ، ۲ درصد قارچ و…توسط خانوارها تولید می‌شود.

امینی با اشاره به ۲ عامل مهم اجرای موفقیت‌آمیز سرشماری گفت: تشکیل سازمان سرشماری، جذب و آموزش نیروهای کارآمد، تامین تجهیزات و امکانات، پشتیبانی مناسب و نظارت تبلیغات، آگاه‌سازی و ترغیب پاسخگویان به ارائه اطلاعات دقیق است.

این مسئول گفت: مرکز آمار ایران، مرجع رسمی تولید و انتشار آمارهای رسمی است و هر آماری بدون تایید این مرجع آماری برای نظام برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری و سیاستگذاری، سندیت ندارد. بنابراین در اختیار داشتن داده‌های درست منجر به سیاستگذاری‌، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری درست و در نهایت تحقق عدالت خواهد شد.

source

توسط visitmag.ir