معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: پوکی استخوان، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن­ است که درصد بالایی از جمعیت سالمند کشور به آن مبتلا هستند.

**پوکی استخوان، یک بیماری خاموش و مزمن

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دکتر علیرضا رئیسی افزود: پویش همگانی پوکی استخوان با هدف آموزش و ارتقای سطح آگاهی عموم مردم در مورد این بیماری اجرا می‌شود.

وی گفت: این بیماری به عنوان یک بیماری خاموش در بسیاری از موارد تا زمان بروز شکستگی قابل شناسایی نبوده و در بسیاری از موارد، اولین تشخیص، همزمان با اولین شکستگی و حتی مدت‌ها پس از آن اتفاق می‌افتد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان که با توجه به کاهش کیفیت و کمّیت استخوان و در اثر ضربات بسیار خفیف یا سقوط از یک ارتفاع کوتاه رخ می‌دهند، منجر به عوارض زیادی از جمله تغییر کیفیت زندگی، ایجاد درد و ناتوانی و از دست دادن استقلال افراد و نیز افزایش نرخ مرگ در سالمندان می‌شوند.

دکتر رییسی اظهارکرد: ارتقای سطح آگاهی و نگرش و عملکرد افراد جامعه در خصوص این بیمار، عوامل موثر بر آن و راه‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام و درمان و مدیریت بیماری می‌تواند مدیریت این بیماری و عوارض آن در جامعه را بهبود بخشد.

وی اضافه کرد: به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان همه ساله در کلیه دانشگاه‌های سراسر کشور بر اساس اقدامات برنامه ریزی شده توسط اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های عضلانی – اسکلتی با هدف اصلی آموزش عموم مردم به ویژه گروه در معرض خطر شامل زنان بالاتر از ۵۰ سال در خصوص بیماری پوکی استخوان برنامه ریزی می‌شود.

وی گفت: شعار روز جهانی پوکی استخوان امسال “هر قدم یک گام به سوی استخوان‌های قوی تر” است.

source

توسط visitmag