امروزه سردرد، به عنوان عارضه‌ای جهانی در بسیاری از افراد شایع است که بسیار آزار دهنده و ناخوشایند است. تمامی سردرد‌ها دارای علائم و دلایل مختلفی هستند که به همان میزان، انتخاب روش درمانی مناسب برای رفع آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. یکی از نکات بسیار مهم در زمینه درمان سردرد پشت سر، آشنایی با دلایل ایجاد آن در افراد است تا بتوان در انتخاب راه درمان، درست عمل کرد.

از این رو در این مطلب، شما را با برخی از مهم‌ترین دلایل ایجاد سردرد پشت سر آشنا خواهیم کرد.برای درمان سردرد های آزار دهنده پشت سر، قدم اول مراجعه به پزشک متخصص مانند دکتر عادل نجاتی متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص درست علت درد است. 

استرس و اضطراب

یکی از دلایل بروز سردرد پشت سر در افراد، تنش و اضطراب فراوان است که در اغلب این افراد، بروز سردرد‌های تنشی به شکل دردی مبهم از پشت سر شروع و تا پیشانی ادامه دارد. علاوه بر این، قرار گرفتن افراد در وضعیت نامناسب نیز موجب گرفتگی عضلات آن‌ها می‌شود که در نهایت، منجر به سردرد پشت سر خواهد شد.

میگرن

یکی دیگر از دلایل ایجاد سردرد پشت سر، میگرن است که علاوه بر بینایی افراد، درد‌های پشت سر و گردن را نیز در فرد ایجاد می‌کند. این درد‌ها به شدت آزار دهنده و ناخوشایند هستند و فرد، احساس سردرد ضربان دار پشت سر را خواهد داشت.

انقباض عروق خونی

یکی دیگر از دلایل سردرد پشت سر، انقباض عروق خونی است که اغلب در سمت راست سر افراد رخ می‌دهد. زمانی که عروق خونی منقبض شوند، عصب‌های سه‌گانه فشرده می‌شوند و فرد، سوزش و درد بسیار شدیدی را در ناحیه پشت سر احساس خواهد کرد.

مصرف بی‌رویه دارو

یکی دیگر از دلایل بسیار رایج سردرد پشت سر در میان افراد، مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو‌ها است که در اغلب موارد، تا ۱۰ ماه فرد را درگیر این نوع مشکلات خواهد کرد. بسیاری از این نوع سردرد پشت سر، با علائمی مانند اختلال در خواب، پرخاشگری و اضطراب فراوان نیز همراه است.

کم کاری تیروئید

یکی از دلایل بسیار مهم در زمینه ایجاد سردرد پشت سر، کم کاری تیروئید در افراد است که نوعی هشدار برای این مسأله در مبتلایان به بیماری تیروتوکسیکوز یا کم کاری غده تیروئید به حساب می‌آید. از این رو، مراجعه به پزشک متخصص و انجام بررسی‌ها و آزمایشات لازم در زمینه تشخیص و درمان این اختلال، به کاهش درد‌های پشت سر نیز کمک فراوانی خواهد کرد.

تغییرات ستون فقرات گردنی

بسیاری از سردرد‌های پشت سر، نوعی سردرد سرویکوژنیک یا سردرد گردنی هستند که به علت آسیب به مفاصل، ماهیچه‌ها، رباط و اعصاب مهره‌های بالای گردن، در افراد ایجاد خواهند شد. مواردی مانند آسیب در ناحیه گردن، ضعف عضلانی، موقعیت نامناسب برای نشستن، خوابیدن غیر اصولی، کم تحرکی، استرس و غیره، همگی از موارد علت سردرد صبحگاهی پشت سر هستند که در اغلب آن‌ها، انجام تمرینات فیزیوتراپی، موجب کاهش شدت علائم و سردرد پشت سر خواهد شد.

C:UsershpAppDataLocalMicrosoftWindowsINetCacheContent.Word2.jpg

آرتروز

یکی دیگر از موارد علت سردرد پشت سر وگردن و حالت تهوع، احتمال ابتلای فرد به آرتروز است که در این حالت، بیمار دچار ورم مفاصل، نخاع و گردن است. از آن جایی که این نوع سردرد پشت سر، با انجام فعالیت‌های روزانه فرد شدت می‌یابد، لازم است فرد در زمان سردرد، فعالیت‌های معمولی زندگی خود را نیز انجام ندهد و کمی استراحت کند.

تومور مغزی

تومور مغزی، با آسیب شدید به بافت مغز و اعصاب، موجب بروز اختلالاتی مانند اختلال در بینایی، بی‌حسی دست‌ها، کاهش سطح شنوایی، سرگیجه، احساس فشار در جمجمه و غیره می‌شود. سردرد پشت سر به دلیل تومور مغزی نیز اغلب نوعی درد پشت سر سمت چپ مغز است که بسیار ناخوشایند و آزار دهنده است.

فشار پایین مایع مغزی-نخاعی

یکی دیگر از علت‌های ایجاد سردرد پشت سر، فشار پایین مایع مغزی-نخاعی داخل جمجمه است که با برخی علائم مانند سفتی گردن، وزوز گوش، سرگیجه، دوبینی و غیره همراه است.

آپنه خواب

این اختلال نیز یکی از علت‌های بروز سردرد پشت سر است که روند طبیعی خواب را نیز در افراد مختل می‌کند. آپنه به حالتی گفته می‌شود، که زمانی که فرد در خواب است، برای چند لحظه تنفس او قطع شود و یا هنگام خواب، خروپف زیادی داشته باشد.

آیا درد پشت سر خطرناک است؟

درپاسخ به این سوال که آیاسردرد پشت سر خطرناک است باید گفت هر چند به طور کلی، درد در پشت سر یکی از نشانه‌های وجود بیماری‌های مختلف است، با این حال همه آن‌ها خطرناک نیستند و تنها در مواردی که درد سر شدید، ناگهانی یا مزمن باشد و یابا علائمی مانند تهوع، بی‌اشتهایی، سرگیجه، تاری دید و غیره همراه شود، می‌تواند خطرناک باشد و نیاز به مراجعه به پزشک متخصص خواهد داشت.

راه های درمان سریع درد پشت سر

پزشک، تصویربرداری از گردن و سر را به منظور تشخیص دقیق علت سردرد پشت سر تجویز می‌کند و بر اساس آن، یکی از راه‌های درمان سریع دردپشت سرزیر را پیشنهاد خواهد داد:

• تمرینات تقویتی

• تمرینات کششی

• فیزیوتراپی

• تغییر در سبک زندگی

• مصرف برخی دارو‌ها

• گرما یا سرما درمانی

• ماساژ درمانی

برای درد پشت سر چه بخوریم؟

در پاسخ به این سوال که برای درد پشت سر چه بخوریم لازم است بدانیدمصرف برخی از مواد غذایی برای کاهش درد پشت سر مؤثر هستند که در ادامه، به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مصرف آب فراوان، زیرا بدن به دلیل کم آبی، دچار برخی مشکلات مانند سردرد پشت سر خواهد شد. از این رو اغلب پزشکان، مصرف آب و مایعات فراوان را برای سلامتی بیشتر و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها توصیه می‌کنند. لازم است افراد در طی روز، حداقل تا ۸ لیوان آب بنوشند تا سلامتی خود را تضمین نمایند.
  • مصرف زنجبیل برای بهبود درد پشت سر که می‌توان زنجبیل تازه را پوست کنده و خرد نمایید و با دو فنجان آب بجوشانید. پس از سرد شدن، می‌توان از این شربت، به مدت سه بار در هفته برای کاهش سردرد پشت سر استفاده کرد. در برخی موارد، حتی تنفس بخار شربت زنجبیل نیز می‌تواند در تسکین درد پشت سر مؤثر باشد.

نتیجه‌گیری

در این مطلب، شما را با دلایل ایجاد سردرد پشت سر و برخی از راه‌های درمان آن آشنا کردیم. حال با دانستن این موارد و آشنایی با علت بروز این نوع درد‌ها، می‌توانید در صورت داشتن علائم سردرد پشت سر و نشانه‌ها، یکی از راه‌های مناسب درمان سردرد پشت سر را با توجه به نوع سردرد خود انتخاب کنید.

source

توسط visitmag.ir