وقتی به ماه‌های آخر بارداری نزدیک می‌شوید، حجم احساسات مختلف و متناقض بیشتر از هر زمان دیگری می‌شود و شما در انتظار به دنیا آمدن عضو جدید خانواده‌، کارهای پایانی را انجام می‌دهید. در این زمان‌ها شاید یکی از دغدغه‌های شما آماده کردن ساک بیمارستان باشد. ممکن است به این فکر کنید که چه چیزهایی را آماده کنید تا علاوه ‌بر رفع نیازهای نوزاد، شما هم احساس راحتی و آرامش کنید. در این مطلب، لیست کاملی از وسایل مورد نیاز برای ساک بیمارستان نوزاد را معرفی می‌کنیم تا مطمئن شوید چیزی را از قلم نینداخته‌اید.

لیست ده‌تایی ضروری‌ترین وسایل برای ساک بیمارستان نوزاد

شاید هیجانات ماه‌های پایانی بارداری شما را وادار کند تا فهرستی طولانی از وسایل مورد نیاز را تهیه کنید و در روز زایمان با چمدانی پر از وسایل به بیمارستان بروید؛ اما ما پیشنهادی بهتر برایتان داریم. در قدم اول، بهتر است از بیمارستان بپرسید که چه تجهیزات و وسایلی در روز زایمان به شما می‌دهند. بعد از آن، فهرست وسایلی که برای نوزاد در بیمارستان لازم می‌شود، به این ترتیب است؛ البته شما می‌توانید با توجه به نیازتان ، بعضی از اقلام را اضافه یا حذف کنید.

پوشک
لباس نوزادی
حوله
پتو
قنداق فرنگی
شیشه شیر
شیر خشک
برس موی نوزاد
ناخن‌گیر
دستمال مرطوب

1. پوشک

پوشکی که همراه‌تان می‌برید، لازم است نرم، ضد حساسیت و دارای انحنای بند ناف باشد تا بدون آسیب به بند ناف، از پوست حساس نوزاد محافظت کند. پوشک مای‌بیبی سایز ۰ و ۱ یکی از بهترین پوشک‌های نوزادی است که می‌توانید در روزهای ابتدای تولد از آن استفاده کنید.

نوزاد به طور متوسط روزانه به 6 تا 8 بار تعویض پوشک نیاز دارد؛ پس لازم است به تعداد کافی داخل ساک داشته باشید.

2. لباس نوزادی

بهتر است چند دست لباس نرم و راحت با جنس‌های ملایم مثل پنبه ‌همراه داشته باشید تا پوست نوزاد را اذیت نکند. از جمله اقلام ضروری، می‌توان دو تا سه دست لباس آستین‌دار، شورت عینکی، شلوار، دستکش و هم‌چنین جوراب و کلاه نوزادی اشاره کرد. به یاد داشته باشید لباس‌ها را طوری انتخاب کنید که به آسانی پوشیده و در آورده شوند. داشتن زیپ یا دکمه‌های ساده می‌تواند این کار را راحت‌تر کند. هم‌چنین، لباس‌هایی که به راحتی شسته می‌شوند، انتخاب بهتری برای این مرحله‌اند.

3. حوله

خوب است حوله از جنس لطیف و ضد حساسیت باشد تا به پوست نوزاد آسیبی نرساند. اندازه حوله هم باید مناسب باشد تا بتوانید به‌راحتی نوزاد را در آن بپیچید.

4. پتو

از آن‌جایی‌که نوزاد 9 ماه در محیط گرم و امن رحم زندگی کرده، دمای دنیای بیرون از آن ممکن است برایش مناسب نباشد. توصیه می‌کنیم یک پتوی متناسب فصل و با ضخامت خوب همراه‌تان ببرید تا علاو‌ه‌بر متعادل نگه داشتن دمای بدنش، از او محافظت کند.

5. قنداق فرنگی

در روز زایمان، آوردن یک قنداق فرنگی می‌تواند به راحتی و آرامش نوزاد تازه متولد شده کمک کند. قنداق فرنگی به نوزاد احساس امنیت و راحتی بیشتری می‌دهد و به خواب بهتر او کمک می‌کند.

6. شیشه شیر

انتخاب شیشه‌ شیرهای با دهانه عریض و طراحی‌های ارگونومیک باعث می‌شود بتوانید به راحتی آن‌ها را پر و تمیز کنید. به‌علاوه، یک یا دو نوع سرشیشه با جریان‌های مختلف نیز داشته باشید تا در صورت نیاز به استفاده از شیشه، نوزاد بتواند به‌راحتی شیر بخورد.

7. شیر خشک

در روزهای اول، ممکن است به هر دلیلی امکان تغذیه کامل نوزادتان با شیر مادر فراهم نشود؛ پس بهتر است شیر خشک تهیه کنید. از آن‌جایی که نوزادان معمولا در روزهای اول به مقدار کمی شیر نیاز دارند، خریدن یک قوطی کوچک شیر خشک کافی است.

8. برس موی نوزاد

ممکن است نوزادتان با موهای بلند و پرپشت شما را غافلگیر کند. پس بهتر است برس مخصوص نوزاد را داخل ساک بگذارید.

9. ناخن‌گیر

اگر نوزاد ناخن‌های بلندی داشته باشد، داشتن ناخن‌گیر مناسب در داخل ساک می‌تواند خیال‌تان را از این بابت راحت کند که حرکات دستان کوچک نوزاد آسیبی به پوستش نمی‌زند.

10. دستمال مرطوب

بهترین وسیله برای پاک کردن پوست نوزاد استفاده از دستمال مرطوب است. بهتر است دقت کنید که از انواع مخصوص نوزاد استفاده کنید.

لیست ده‌تایی ضروری‌ترین وسایل برای ساک بیمارستان نوزاد

لیست هفت‌تایی وسایل ضروری برای مادر

حالا که از بابت وسایل نوزاد خاطرجمع شده‌اید، وقت آن رسیده است به جمع‌ کردن اقلام ضروری برای مادر بپردازیم. در این بخش، یک لیست شامل هفت مورد از وسایل ضروری برای مادران تهیه کرده‌ایم که شامل نیازهای خاص بر اساس نوع زایمان (طبیعی یا سزارین) نیز است.

لباس راحتی
شورت یکبارمصرف
لباس بیرون
سوتین مخصوص شیردهی
دمپایی
لوازم آرایشی و بهداشتی
نواربهداشتی بزرگ
وسایل لازم برای زایمان طبیعی وسایل لازم برای زایمان سزارین
لباس زیر روغن ماساژ
شکم‌بند توپ زایمان
لباس گشاد پنکه خنک‌کننده

1. لباس راحتی

انتخاب لباس مناسب به مادر کمک می‌کند تا بعد از زایمان احساس راحتی و آسودگی داشته باشد. پس، لباسی گشاد و نرم انتخاب کنید تا حس سبکی داشته باشید. برای راحتی در شیردهی، بهتر است لباس‌های جلودکمه‌دار تهیه کنید. ممکن است بعد از زایمان بدن شما کمی سرد شود، همراه داشتن یک جفت جوراب ضخیم یا یک شال گرم می‌تواند به شما کمک کند. لباس‌هایی که انتخاب می‌کنید، علاوه‌بر راحتی، خوب است به شما حس آرامش و شادابی نیز بدهند.

2. شورت یکبار مصرف

برای رعایت بهداشت و راحتی در روز زایمان، پیشنهاد می‌کنیم چند عدد شورت یکبارمصرف ‌همراه داشته باشید. این کار نه تنها به شما کمک می‌کند که دغدغه شست‌وشوی لباس زیر را از لیست کارهای بعد از زایمان نداشته باشید، بلکه باعث حفظ بهداشت شخصی نیز می‌شود.

3. لباس بیرون

برای روز ترخیص از بیمارستان و بازگشت به خانه، بهتر است یک دست لباس راحت و مناسب، مثلا پیراهن‌های بلند دکمه‌دار همراه داشته باشید که به ‌سادگی قابل پوشیدن و تعویض باشد. بعد از زایمان، بدن شما هنوز در حال بهبود است و ممکن است کمی ورم داشته باشید، پس لباسی را انتخاب کنید که به بدن‌تان فشار وارد نکند.

4. سوتین مخصوص شیردهی

بعد از زایمان، سینه‌های شما به دلیل ورود حجم زیاد شیر، حساس و متورم می‌شوند. سوتین شیردهی از نشت شیر جلوگیری و به شما کمک می‌کند تا شیردهی را بی‌ دردسر انجام دهید. هم‌چنین، باعث کاهش درد و سوزش سینه می‌شود.

5. دمپایی

اگرچه بیشتر بیمارستان‌ها دمپایی را در اختیار شما قرار می‌دهند؛ اما بهتر است یک جفت دمپایی راحت و بدون پاشنه ببرید تا خیال‌تان راحت باشد.

6. لوازم آرایشی و بهداشتی

بعد از زایمان ممکن است پوست لب، صورت و بدن شما حساس و خشک شود. بنابراین همراه داشتن بالم لب، مرطب‌کننده صورت، کرم ضدآفتاب و لوسین بدن ضروری است. مسواک و خمیر دندان نیز داخل ساک داشته باشید.

7. نواربهداشتی بزرگ

برای مدیریت و کنترل بهتر خون‌ریزی بعد از زایمان، استفاده از نوار بهداشتی بزرگ، مناسب و ضد حساسیت ضروری است. نواربهداشتی سوپرپد مای‌لیدی یکی از بهترین نوارهای بهداشتی برای این دوران است.

لیست هفت‌تایی وسایل ضروری برای مادر

کیف پدر

بی‌شک، یکی از مهم‌ترین همراهان در روز زایمان، پدر است؛ بنابراین لازم است کیف پدر را نیز آماده کنید. یک کیف سبک و کم حجم می‌تواند برای همه‌ی وسایل موردنیاز پدر کافی باشد. اقلامی که برای کیف پدر لازم است در نظر داشته باشید شامل کارت بانکی، مدارک پزشکی مادر، شارژر موبایل، یک دست لباس اضافه و تنقلات است. بسته به نیازهای شخصی پدر، ممکن است لازم باشد وسایل دیگری را نیز به کیف اضافه کنید.

کلام آخر

اگر این روزها ماه‌های پایانی بارداری را سپری می‌کنید، خوب است هر چه زودتر ساک بیمارستان را آماده کنید تا با خیال آسوده به استقبال عضو کوچک و جدید خانواده بروید.

منبع: مای‌بیبی

source

توسط visitmag.ir