همانند هر خطۀ دیگری از ایران، استان اردبیل هم جذابیت‌های خود را دارد. طبیعت این سرزمین که از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد، آب‌وهوایی منحصربه‌فرد را برای آن رقم زده و از شیر و کره تا گیاهان درمانی و رنگ‌های طبیعی را به ساکنین خود بخشیده است. به‌همین‌دلیل است که از هر جای ایران که به آن سفر کنید، ترکیب رنگ و عطر و بوی طبیعت شما را شیفته و مفتون خود می‌کند. اگر قصد سفر به اردبیل را دارید، با ما همراه شوید؛ چراکه قرار است به دل بازارهای سنتی آن برویم و با سوغات اردبیل آشنا شویم.

باقلوا

مردم ترک‌زبان در طبخ این باقلوا سبک و سیاق خاص خود را پیاده می‌کنند. معمولا این شیرینی سوغات اردبیل از ترکیب تخم‌مرغ، پسته، شیر و گردو درست می‌شود و از نظر طعم و مزه، هم‌ردیف باقلواهای ترکیه است. اگر با بلیط هواپیما تهران اردبیل سفر می‌کنید و به صورت هوایی برمی‌گردید، حتما یک بسته باقلوای اردبیل را در چمدان خود جای دهید.

لبنیات

با سفر به اردبیل می‌توانید هر روز در خانه بساط صبحانه‌ای شاهانه را برای خود بچینید. یکی دیگر از سوغات معروف این شهر کره حیوانی و سرشیر است که کیفیت و مرغوبیت آن در هیچ‌جای دیگری از ایران قابل رویت نیست.

حلوا سیاه

در ایران شهر به شهر، کوچه به کوچه و خانه به خانه را که بگردید، با طعمی جدید از حلوا روبه‌رو خواهید شد؛ به‌عبارتی در میان خوراکی‌های این سرزمین حلوا جایگاه ویژه‌ای دارد. متنوع‌ترین شکل این نوع شیرینی را هم می‌توانید در شهر اردبیل پیدا کنید. یکی از انواع حلواهای این شهر حلوای سیاه است که سیاهی خود را از شیره انگورش دارد. جوانه گندم، کره، گردو و کنجد هم سایر ترکیبات اصلی این حلوای خوشمزه و بسیار مقوی را تشکیل می‌دهند.

عسل

بعید می‌دانیم در میان مخاطبان این نوشتار کسی باشد که از شهرت و آوازه عسل سبلان چیزی نداند. عسل کوه‌های سبلان در اردبیل حکم جواهری قیمتی را دارد. طبیعت مسحورکننده و متنوعی که در این شهر به چشم می‌خورد، شرایط را برای تولید عسلی خالص و مقوی فراهم می‌کند. دشت‌های سرسبز و زیبای اقاقیا، آویشن، گشنیز و گون اردبیل مهم‌ترین چشمه تولید عسل خالص در این شهر محسوب می‌شود. بنابراین، شما در سفرتان به اردبیل این آزادی عمل را دارید که عسلی با طعم محبوب‌تان را خریداری کنید.

قرابیه

از سوغات خوراکی اردبیل شیرینی خوشمزه قرابیه است که به هیچ‌قیمتی نباید فرصت خرید آن را از دست داد. این نوع شیرینی هم بافت بسیار ترد و لذیذی دارد و هم از ظاهری بسیار زیبا و وسوسه‌کننده برخوردار است. بنابراین، اگر در خرید سوغاتی برای دوست و همسایه مردد و مستاصل بودید، به پیشنهاد ما این شیرینی ناب را تهیه کنید؛ چراکه برای همیشه قدردان شما خواهند بود. اردبیلی‌ها برای تهیه شیرینی قرابیه از شکر، بادام و سفیده تخم‌مرغ و برای تزئین آن از خلال پسته استفاده می‌کنند. طعم نهایی این شیرینی کشور زیبای ترکیه را به یاد شما خواهد آورد.

شکلات رسته

در بازگشت با بلیط هواپیما اردبیل به تهران جایی از چمدان‌تان را هم به شکلات رسته اختصاص دهید. شکلات معروف اردبیل از پودر کاکائو تهیه می‌شود و در ترکیب با شیر، کره، مغز گردو، سرشیر و خامه، طعمی جادویی و خوشمزه پیدا می‌کند.

قطاب عسلی

فهرست سوغاتی های خوردنی اردبیل هنوز تمام نشده است! این شهر یک شیرینی خوشمزه دیگر تحت عنوان قطاب عسلی یا «بالاتماز» دارد که اگر آن را مزه کنید، هرسال به عشق آن راهی اردبیل خواهید شد. این نوع قطاب از ترکیب آرد، ماست، تخم‌مرغ، شکر، عسل، گردو، دارچین و میخک درست می‌شود و از نظر طعم و بافت، چیزی از قطاب معروف یزد کم ندارد.

فطیر

سوغاتی های اردبیل یکی از یکی خوشمزه‌تر و سالم‌تر هستند. نان فطیر هم در دسته همین خوراک خوشمزه قرار می‌گیرد. فطیر نان سنتی اردبیل است و به دلیل ساختار بسیار سالمی که دارد، تقریبا در تمام شیرینی‌فروشی‌های این استان به فروش می‌رسد. این نان سنتی فاقد جوش‌شیرین است و در ترکیبات خود موادی همچون آب، شکر و خمیرترش دارد. اردبیلی‌ها از گردو و دارچین هم برای طعم بهتر این نان بهره می‌برند.

پلاس بافی

پلاس هم از خانواده گلیم است؛ بااین‌تفاوت که برخلاف گلیم یک‌رو بافته شده و معمولا هم نقش سجاده یا زیرانداز را برای مردم این منطقه ایفا می‌کند. مانند گلیم، ماده اصلی پلاس هم پشم گوسفند است.

ظروف مسی

با وجود ظروف مسی اردبیل، دیگر جایی برای سوال «سوغاتی از اردبیل چی بیاریم» باقی نمی‌ماند. این ظروف که مزین به نقوش زیبای هندسی و طرح گل و گیاه هستند، هم به عنوان وسیله‌ای تزئینی و هم به عنوان ابزاری کارآمد برای پخت‌وپز شناخته می‌شوند.

اجاق قراقی

اوج هنر و خلاقیت مردمان اردبیل در اجاق‌قراقی متبلور می‌شود. اجاق‌قراقی پارچه‌ای دستباف از جنس پشم است که برای محافظت از فرش در برابر آتش اجاق بافته می‌شود؛ به همین دلیل هم به آن اجاق‌قراقی می‌گویند. این محصول ارزشمند از نظر ساختاری شباهت بسیار زیادی به جاجیم دارد؛ اما از نظر طرح و نقش، محصولی کاملا خلاقانه با ایده‌پردازی‌های فی‌البداهۀ عشایر به شمار می‌رود.

لباس محلی

سوغاتی معروف اردبیل که هر گردشگری باید یکی از آن را در چمدان خود داشته باشد، لباس محلی این دیار کهن است. لباس‌های محلی اردبیل شکل‌وشمایل گوناگونی دارند؛ برخی از آن‌ها مناسب استفاده معمول و روزانه افراد است و گروهی دیگر به مهمانی‌ها و مناسبت‌های خاص آذری‌ها اختصاص دارد. در نقش‌ونگار هر لباس محلی به‌راحتی می‌توانید نشانه‌هایی از تاریخ و فرهنگ این شهر را مشاهده کنید. ازهمین‌رو، لباس محلی اردبیل را می‌توان یک سوغاتی نفیس و ارزشمند تلقی کرد.

چرم نقاشی شده

از محصولات چرمی به عنوان ارزشمندترین سوغاتی های شهر اردبیل یاد کردیم؛ اما باید بدانید که نقاشی‌های خیره‌کننده روی این محصولات است که آن را در ردیف یک سوغاتی نفیس و قیمتی قرار می‌دهد. معمولا نقاشی‌های حک‌شده روی محصولات چرمی اردبیل با الهام از معماری قدیم این شهر انجام می‌شود.

ظروف شیشه‌ای

از زیباترین محصولات اردبیل ظروف شیشه‌ای است که با هنرمندی هرچه‌تمام تراش داده می‌شوند. طرح و نقش موجود در این ظروف آنقدر جذاب و چشم‌نواز است که شما می‌توانید از آن‌ها به عنوان وسیله‌ای تزئینی در خانه یا محل کار استفاده کنید.

سازهای سنتی

مراسم و مناسبت‌های آهنگین و موزون اردبیل پای سازهای سنتی را به فهرست سوغاتی‌های ارزشمند این شهر باز کرده است. اردبیل و مشکین‌شهر را می‌توان از شهرهای طلایه‌دار در تولید سازهای سنتی دانست. از میان معروف‌ترین سازهایی هم که در این استان به دست هنرمندان برجسته اردبیلی ساخته می‌شود می‌توان به تنبک، سنتور، سه‌تار، کمانچه و ساز آذری اشاره کرد.

سفال اردبیل

عمر سفال‌های اردبیل به عصر اشکانیان بازمی‌گردد؛ بنابراین اجازه دهید اردبیل را پیشتاز تمام شهرهای ایران در هنر سفالگری بدانیم. معمولا سفال این شهر از خاک رس که ناخالصی کمتری دارد، تهیه می‌شود. به همین دلیل هم محصولات سفالی این استان را می‌توان زیباترین و درعین‌حال بادوام‌ترین سوغات اردبیل دانست.

نمکدان بافی

در اردبیل نمک‌های خود را در بافته‌ای مخصوص نگهداری می‌کنند. این نوع نگهداری در نمک، عموما در بین عشایر و ایلات اردبیل مرسوم است. این بافته رویه‌ای از جنس جاجیم و آستری از پارچه متقالی دارد.

سفر هوایی به اردبیل با بلیط ارزان هواپیما

نمی‌شود به بهشت زنبورداران سفر کرد و دست خالی برگشت. پس یادتان باشد که هنگام خرید بلیط هواپیما برای سفر به این شهر سردسیر، مبلغی را هم برای هزینه سوغات اردبیل کنار بگذارید. البته اگر بلیط خود را از تریپ تهیه کنید، نگران این موضوع نخواهید شد؛ چراکه ارزانترین بلیط هواپیما در www.trip.ir پیدا می‌شود. آژانس هواپیمایی تریپ با ارائه بلیط پرواز از تمامی شهرهای ایران، هم‌قدم شما برای کسب تجربه‌های نو خواهد بود.

source

توسط visitmag.ir