آیا عشق بعد از ازدواج شکل می گیرد؟ معمولا با شنیدن واژه‌یِ عشق، یک رابطه‌ی پر شور و هیجان در ذهن تداعی می‌شود؛ اما آیا عشق بعد از ازدواج شکل می‌گیرد؟ جوهره و سرشت عشق با پدیدار‌ شدن مسئولیت‌ها و مشکلات زندگی بعد از ازدواج شکل‌ و‌ شمایل متفاوتی به خود می‌گیرد.

گاهی افراد تصور می‌کنند که این عشق قبل از ازدواج همان عشق واقعی است؛ اما اغلب روان‌شناسان بیان می‌کنند که عشق واقعی بعد از ازدواج و در کنار مدیریت مناسب و در طی زمان با حرکت در مسیر زندگی شکل می‌گیرد.

عشق قبل از ازدواج چیست؟علاقه و ازدواج

بسیاری از افراد در زندگیِ خود با دیدن جنس مخالف، شور و هیجان متفاوتی را تجربه می‌کنند. این افراد تنها نامی که می‌توانند بر احساسات خود بگذارند عشق و علاقه است؛ اما در واقع این احساسات شاعرانه که در آن زمان تجربه می‌کنند عشق واقعی نیست و جاذبه‌ای رمانتیک و خیال‌پردازانه است.

چنین عشقی در اثر جاذبه‌های هورمونی شکل پیدا می‌کند و فرد باور دارد که جنس مخالف، می‌تواند نیازهای او را به‌خوبی برآورده کند؛ اما این عشق بعد از مدتی کوتاه رنگ باخته و و محو می‌شود. بعد از آن فرد با واقعیتی متفاوت رو‌به‌رو می‌شود.

عشق بعد از ازدواج چیست؟

عشق بعد از ازدواج

ازدواج پیوندی فرهنگی، حقوقی و به رسمیت شناخته‌شده بین دو جنس مخالف در کل جهان است. میل جنسی، تمایل عاطفی، اعتقادات معنوی و غیره از جمله عوامل و فاکتورهایی هستند که سبب شکل‌گیری این پیوند می‌شوند. پیوند بین زوجین اگر به درستی مدیریت شود میوه‌ای زیبا، شیرین و ابدی به نام عشق واقعی خواهد داشت.

برای ساخت خانه‌ای با عشق و محبت نیاز است زوجین بعد از ازدواج فعال باشند و مسیر و اهداف زندگی را با یکدیگر شکل دهند. در این مسیر، قدردانی، ابراز علاقه‌های با واسط و بی‌واسطه، حل مشکلات و معضلات با مدیریت درست، وقت گذرانی‌های دو نفره در مناسک و تفریحات مختلف، به افزایش عشق و محبت کمک‌ می‌کنند.

نکته مهم: پیشنهاد می‌شود قبل از تصمیم گیری درباره ازدواج، حتما به جلسات مشاوره پیش از ازدواج بروید. در صورت نیاز می‌توانید از جلسات مشاوره پیش از ازدواج آنلاین پل استفاده کنید.

علت کم‌رنگ‌شدن عشق بعد از ازدواج

علت کم رنگ شدن عشق بعداز ازدواج

بعد از گذشت چندین سال از شروع زندگیِ مشترک کم‌کم و به‌ راحتی رابطه‌های دو نفره کهنه و کم‌رنگ می‌شوند. زوجین درگیر امور مشکلات روزمره همچون کار و مراقبت از بچه‌ها می‌شوند. بدون این‌که دو نفر متوجه شوند، عشق محو می‌شود.

به گفته‌ی متخصصان، شایع‌ترین علتی که سبب می‌شود زوج‌ها اشتیاق و هیجان خود را نسبت به یکدیگر از دست بدهند و از صمیمیت سابق در روابط جنسی خودداری کنند، الگوی تعقیب‌کننده و فاصله‌گیری است. این الگو در طول زمان و زندگی شکل می‌گیرد.

سو جانسون این الگو را «پولکای اعتراضی» معرفی کرده است. این الگو زمانی شکل می‌گیرد که یکی از زوجین وضعیت پرخاشگرانه و منتقدانه دارد و دیگری حالت تدافعی و دوری به خود می‌گیرد. دکتر جان گاتمن تحقیقاتی بر هزاران زوج انجام داد.

مطابق با این پژوهش‌ها متوجه شد که زوج‌ها در چند سال اول ازدواج و زندگیِ مشترکشان درگیر این الگو می‌شوند و در نتیجه روابط زناشویی بیش از 80 درصد آن‌ها در چهار تا پنج سال اول زندگی به شکست و طلاق منتهی می‌شود.

چه عواملی عشق بعد از ازدواج را تقویت می‌کند؟

با تکنیک‌ها و رفتارهایی بعد از ازدواج می‌توان به تولد عشق واقعی کمک کرد. این تکنیک‌ها برای افرادی که ازدواج کرده‌اند و از کم‌رنگ‌شدن عشق و علاقه بعد از ازدواج خود شکایت می‌کنند، نیز موثر است. گاهی دلایل مختلفی سبب محو‌ شدن عشق در زندگیِ مشترک می‌شود. می‌توان با انجام تکنیک‌ها و رفتارهایی این عشق واقعی را به زندگی مشترک باز‌گرداند یا بعد از ازدواج آن را حفظ کرد. با این روش‌ها از طلاق و جدایی زوجین جلوگیری می‌شود. برخی از این تکنیک‌ها عبارتند از:

۱. قرارهای شبانه‌یِ برنامه‌ریزی شده

این مورد، یک تکنیک بسیار ساده و پر اهمیت برای بهبود روابط عاشقانه است. برای اجرای این تکنیک کافی است دو نفر زمانی را برای همدیگر صرف کنند. قرار شام دو نفره، سفر کوتاه به بیرون از شهر از نمونه‌یِ این قرارها است. البته باید هر دو نفر به این قرارها پایبند بمانند.

گاهی این تکنیک‌ به دلیل نبودن امکانات مناسب، سخت اجرا می‌شود. با این حال، زوجین برای چنین قرارهایی حداقل یک‌بار در ماه باید تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

۲. روابط زناشویی

زوجین باید سعی کنند رابطه‌یِ دو نفره‌یِ خود را در تخت‌خواب بهبود دهند. برای بهبود آن می‌توانند نظر و نیاز‌های شخص مقابل را با سوالاتی بیابند.

۳. فعالیت‌های دو‌نفره‌یِ جدید

امتحان‌کردن کارها و فعالیت‌های جدید بین زوجین همچون چاشنی‌های طعم‌دهنده‌یِ غذا هستند که به زندگیِ مشترک رنگ، بو و مزه می‌دهند. این کارهایِ جدید و تازه کمی هیجان را به رابطه‌یِ دو نفره باز می‌گرداند و عشق واقعی را پس از ازدواج افزایش می‌دهند. لزومی ندارد کار خارق‌العاده‌ای انجام دهید. به‌راحتی می‌توانید فعالیت جدید مثل ورزش دو نفره یا آشپزی در کنار هم را تجربه کنید. معمولا در این‌گونه لحظات فرد، دید جدیدی از خود و همسرش در زندگی به‌دست می‌آورد.

۴. تقویت صمیمیت عاطفی با محبت فیزیکی

یک رابطه جنسی خوب بر پایه صمیمیت عاطفی بنا شده است. به عبارت دیگر، برای بهبود روابط فیزیکی، ابتدا باید روابط عاطفی تقویت شود. در همین راستا برای شکل‌گیری عشق، زوجین بهتر است زمانی را برای انجام محبت فیزیکی با شریک خود اختصاص دهند.

گرفتن دستان یکدیگر، خوابیدن در کنار هم، ماساژ‌دادن بدن شریک جنسی، در آغوش‌گرفتن همسر یا بوسه‌ای کوچک و عاشقانه از جمله چنین فعالیت‌های فیزیکی است. دکتر گاتمن در کتاب «علم اعتماد» توضیح می‌دهد که زوج‌هایی که خواهان اشتیاق و عشق دوباره و زنده هستند، باید برای زنده نگه داشتن عشق در رابطه تلاش کنند.

۵. ارتباط صریح و صادقانه با شریک عاطفی

برخی از روان‌شناسان عنوان می‌کنند که نداشتن ارتباط صریح، واضح و روشن از بزرگ‌ترین مشکلات و مسائل در روابط زوجین است. زن و شوهر در مورد احساسات، نیازها و خواسته‌های خود باید صریح و واضح صحبت کنند. پیشنهاد می‌شود این دو نفر هر روز زمانی را برای ارتباط با یکدیگر در نظر بگیرند.

۶. مراجعه به روان‌شناس برای آموزش و رفع مشکلات خانوادگی

زوجین با کمک مشاور و آموزش‌های مناسب می‌توانند به‌ راحتی ارتباط دو نفره‌یِ قوی و پر از شور و هیجان را به زندگی خود باز‌گردانند. مشاوران حرفه‌ای به میزان زیادی تشنج، خشم، ناامیدی و حتی کسالت در یک رابطه زناشویی و دو نفره را کاهش می‌دهند تا مجددا درخت عشق و صمیمیت پر‌بار شود.

در دنیای امروز به‌راحتی می‌توان با بهترین روان‌شناسان در اکثر ساعات روز در هر مکانی توسط یک گوشیِ همراه ارتباط برقرار کرد. وب‌سایت پل، سایتی تخصصی برای کسانی است که به دنبال روان‌شناسان و روان‌پزشکان حرفه‌ای و کارزبده هستند. شما می‌توانید به‌ آسانی با متخصصان باتجربه‌یِ وب‌ سایت پل ارتباط برقرار کنید و از بابت حفظ حریم خصوصیِ خود مطمئن باشید.

۷. قدردانی از شریک زندگی

معمولا روان‌شناسان برای قدردانی از شریک زندگی توصیه می‌کنند با او وقت بگذارنید. ابراز علاقه، انجام یک کار خاص، سوپرایز‌های کوچک و تشکر ساده از جمله روش‌های قدردانی است. با این کارهای ساده تا حد زیادی عشق بهبود می‌یابد.

به جز روش‌های گفته شده ایده‌های دیگری نیز وجود دارند که در متن زیر آورده شده است:

  • تهیه صبحانه و سرو آن در رختخواب
  • نوشتن یادداشت عاشقانه و قراردادن پنهانی در جیب همسر
  • ماساژ همسر
  • انجام فعالیت کمکی به همسر
  • بدون مناسبت گل‌ خریدن و ابراز علاقه
  • خوش‌گذرانی‌هایِ دو نفرهصمیمیت بین زوجینخوش‌گذرانی‌های دو نفره بین زوجین از بهترین راه‌ها ایجاد عشق و محبت پس از ازدواج است. این خوش‌گذرانتی‌های زوجین تاثیر فراوانی در افزایش شادی و هیجان دارند و سبب می‌شود آن دو از کنار هم‌بودن لذت بیشتری ببرند. نگاه‌کردن به عکس‌های قدیمی، شرکت در یک نمایش کمدی و یادآوری خوبی‌های شریک زندگی از نمونه فعالیت‌هایی است که می‌توان انجام داد.

    سخن پایانی

    به پایان مقاله «آیا عشق بعد از ازدواج شکل می گیرد؟» رسیدیم. بسیاری از افراد جامعه زمانی که به سن مشخصی می‌رسند این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا عشق بعد از ازدواج شکل می‌گیرد؟ در واقع عشقِ قبل ازدواج، شیفتگی و عشقی است که در نتیجه‌ی تغییرات هورمونی به وجود آمده است که با گذشت زمان این ماه عسل عاشقانه و رویایی تمام می‌شود و افراد وارد مسیر واقعی زندگی، مشکلات و مسئولیت‌ها می‌شوند.

source

توسط visitmag.ir