امواج رادیو فریکوئنسی که به اختصار آر اف نامیده می‌شود نوعی تشعشع رادیویی کم انرژی است. استفاده از این امواج در سال‌های اخیر در درمان‌های پزشکی کاربرد بسیاری داشته است. با توجه به اینکه این امواج اثر جانبی بر سلامت فرد ندارد می‌توان به عنوان یک درمان کم تهاجمی آن را در شاخه‌های مختلف پزشکی به کار برد، آر اف در درمان انواع بیماری‌های پوستی کاربرد داشته و تاثیرات مفیدی در این زمینه دارد، از دیگر مواردی که می‌توان از آر اف استفاده کرد درمان دیسک کمر است.

انرژی فرکانس رادیویی شکلی از جریان الکترومغناطیسی است که می‌تواند از بافت‌ها (پوست، چربی و ماهیچه) عبور نماید و با تولید انرژی حرارتی در درمان دیسک کمر مفید واقع شود.

این روش با اینکه یک روش نوین در رشته‌ی فوق تخصصی درد است اما نتایج مطلوبی را برای بیماران بر جای گذاشته است.

آر اف ستون فقرات

رادیوفرکوئنسی چگونه انجام می‌شود؟

رادیوفرکوئنسی ستون فقرات (عمل RF کمر)، یک روش کم‌تهاجمی، برای کنترل و کاهش کمردرد است. در این روش، اعصاب منتقل کننده سیگنال درد، به طور موقت، توانایی انتقال پیام‌های عصبی را از دست می‌دهند. این روش، یک روش موثر برای تسکین کمردرد مزمن است.

رادیوفرکوئنسی که نوروتومی با فرکانس رادیویی و عصب کشی ستون فقرات هم نامیده می‌شود، باعث ایجاد اسکار در عصب منتقل کننده پیام درد می‌شود. در این روش، بخشی از عصب منتقل کننده حس درد، توسط سوزن رادیوفرکوئنسی گرم می‌شود. گرما باعث ایجاد یک اسکار حرارتی در عصب شده، و به این ترتیب مسیر انتقال حس درد، به طور موقت مسدود می‌شود. رادیوفرکوئنسی ستون فقرات، در مقایسه با سایر روش‌ها، می‌تواند درد برای مدت طولانی‌تری تسکین دهد.

این روش درمانی، روشی ایمن، موثر و سریع برای کنترل درد است. همچنین، می‌تواند نیاز به انجام جراحی را تا حد زیادی کاهش داده و وابستگی بیماران به داروهای مسکن را کمتر کند. رادیوفرکوئنسی ستون فقرات، می‌تواند به افراد مبتلا به کمر درد مزمن کمک کند تا دوباره به زندگی معمول خود بازگردند.

انواع آر اف رادیو فرکوئنسی (RF)

فرکانس رادیویی نوروتومی

نوروتومی با فرکانس رادیویی با هدف قطع ارتباط سیگنال‌های درد به مغز، ضایعه حرارتی در برخی اعصاب ایجاد می‌کند و در نتیجه درد را از بین می‌برد. این دارو در مقایسه با تزریق کورتیزون، برای افرادی که از درد مفصل فاست یا مفصل ساکروایلیاک رنج می‌برند، ماندگاری بیشتری دارد. اگر با بلاک‌‌های عصبی تسکین درد داشته اید، ممکن است نوروتومی فرکانس رادیویی برای شما شیو‌ه‌ی مناسبی باشد.

تجهیزات تخصصی، گرما تولید می‌کنند و سپس بر روی اعصاب خاص متمرکز می‌شوند و توانایی آنها در انتقال سیگنال‌های درد به طور موقت قطع می‌کنند. این گرما از طریق سوزن‌هایی که از طریق پوست اطراف ستون فقرات شما وارد می‌شود، به اعصاب مورد نظر منتقل می‌شود. این روش تحت آرام بخشی انجام می‌شود.

این روش در هر قسمت از ستون فقرات که باعث درد شما شده است، انجام می شود. این شامل:

مفاصل فاست گردن

مفاصل فاست کمر

مفاصل ساکروایلیاک

مفاصل فاست توراسیک

درمان گردن درد بدون جراحی

اهداف ار اف ستون فقرات

کاهش درد در ناحیه گردن یا کمر برای مدت زمان طولانی­. به طور معمول، زمان آن بیشتر از ۶ ماه خواهد بود.

بهبود کارکرد گردن و کمر برای محدوده حرکتی بیشتر. این عمل به بیمار اجازه می­دهد تا برنامه درمان فیزیکی خود را ادامه دهد.

کاهش استفاده از مسکن­ها، که باعث ایجاد عوارض جدی یا ریسک در اثر استفاده طولانی مدت، می­شود.

جلوگیری یا به تعویق انداختن عمل جراحی، که منجر به ایجاد ریسک­های اضافه و طولانی شدن مدت زمان بهبودی می­شود.

حتی اگر درد به طور کامل از بین نرفته باشد، آر- اِف ممکن است تسکینی متوسط برای کاهش درد و بازگردانی کارکرد حرکات روزانه باشد.

مزایای ار اف ستون فقرات

❇️ این روش بدون نیاز به جراحی باز انجام می‌شود، که خطرات و عوارض جانبی کمتری به همراه دارد.

❇️ بیمار پس از انجام آر اف، بهبودی سریع‌تری را تجربه می‌کند و به‌زودی به فعالیت‌های روزمره بازمی‌گردد.

❇️ آر اف می‌تواند دردهای مزمن ناشی از دیسک‌های آسیب‌دیده را به‌طور مؤثر کاهش دهد.

❇️ این روش معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود و بیمار نیاز به بستری طولانی‌مدت ندارد.

❇️ کاهش نیاز به مصرف داروهای مسکن

❇️ با کاهش درد، نیاز به مصرف داروهای مسکن قوی و عوارض آن‌ها نیز کاهش می‌یابد.

نکات مراقبتی بعد از درمان ار اف ستون فقرات

پس از پایان آر اف ممکن است درد سطحی مانند یک سوزش خفیف را داشته باشید. در برخی مواقع تا چند ساعت ممکن است احساس بی‌حسی در ناحیه تحت درمان داشته باشید.

در روز اول و دوم بهتر است این نکات را رعایت نمائید.

جهت کاهش درد و تورم از کمپرس یخ در ناحیه تزریق استفاده نمائید. کیسه یخ را در فواصل زمانی هر دو ساعت به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی ناحیه تزریق بگذارید.

به مدت ۱ الی ۲ روز از حمام آب گرم استفاده نکنید.

بهبود درد دیسک کمر پس از روش آر اف حدود ۱ تا ۳ هفته بعد آغاز می‌شود. باید سعی کنید در چند روز اول از انجام فعالیت‌های سنگین پرهیز کنید

جهت بازگشت به انجام فعالیت‌های روزمره لازم است در یک دوره تمرینات فیزیوتراپی شرکت کنید تا به مرور به زندگی روزمره خود بازگردید.

یکی دیگر از انواع روش های غیر جراحی کاهش درد رایج در کلینیک های فوق تخصصی درد که در برخی نواحی بدن مورد استفاده قرار می گیرد، بلاک عصبی است. متخصصین این حوزه درمانی با کمک این تکنیک در مسیر پیام رسان های جریان حرکت عصبی ایجاد می شود و بدین ترتیب درد های موجود در بدن کاهش و به مرور رفع می شود.

دکتر مسعود هاشمی
تماس با کلینیک درد دکتر هاشمی: ۰۲۱۲۶۶۵۸۵۱۷
۰۹۱۰۶۶۲۰۰۰۴
شریعتی بالاتر از پل رومی کوچه نبوی پلاک ۲ واحد ۱

source

توسط visitmag.ir