استفاده از یک برنامه هفتگی بدنسازی در خانه بدون نیاز به وسایل خاص، می‌تواند راهی مؤثر و ساده برای بهبود قدرت بدنی و افزایش تناسب‌اندام باشد. با استفاده از وزن بدن و تمرینات ساده‌ یک برنامه منظم و متنوع ایجاد کنید تا در طول هفته و به‌مرور سطح توانایی‌های شما ارتقا داده شود. در کنار تمرینات، تغذیه مناسب نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین استفاده از بهترین مکمل بدنسازی در رسیدن به نتایج بهتر و سریع‌تر کمک خواهد کرد.

برنامه هفتگی بدنسازی در خانه

برای یک برنامه ورزشی در خانه بدون نیاز به تجهیزات، نیازی به داشتن وسایل گران‌قیمت یا دسترسی به باشگاه‌های حرفه‌ای ندارید. با استفاده از حرکات تمرینی مناسب، تمامی بخش‌های بدن خود را تقویت کنید. این تمرینات در سه دسته کلی طراحی شده‌اند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

  • تمرینات پایین‌تنه:

این تمرینات شامل حرکاتی هستند که عضلات پا و باسن را هدف قرار می‌دهد و به تقویت این قسمت‌ها کمک می‌کنند.

  • تمرینات میان تنه:

این حرکات برای تقویت عضلات شکم و کمر بسیار مفید و کارامد شناخته می‌شوند. این فعالیت‌ها استقامت مرکزی بدن را افزایش داده و وضعیت فیزیکی عضلات را ارتقا می‌دهند.

  • تمرینات بالاتنه:

حرکت‌های مخصوص این قسمت از بدن برای تقویت عضلات سینه، بازوها و شانه‌ها در نظر گرفته شده‌اند که بدون نیاز به تجهیزات خاصی، می‌توانید این بخش از بدن را به‌خوبی تمرین دهید.

برنامه تمرینی در خانه ویژه عضلات پایین‌تنه

تمرینات مؤثر برای تقویت عضلات پایین‌تنه، بدون نیاز به تجهیزات، راهی ایده‌آل برای دستیابی به فرم مناسب و قوی‌تر کردن بدن است. این تمرینات علاوه بر بهبود استقامت، به کاهش چربی و افزایش تناسب‌اندام نیز کمک می‌کنند. در ادامه به معرفی تعدادی از حرکات ورزشی که در خانه و بدون وسیله قابل‌اجرا هستند، می‌پردازیم.

یکی از محبوب‌ترین حرکات برای تقویت عضلات پاها و باسن است. در این حرکت، پاها به‌اندازه عرض شانه باز شده و با خم‌کردن زانوها، باسن به پایین آورده می‌شود تا ران‌ها موازی با زمین قرار بگیرند. با اعمال فشار بر پاشنه‌ها می‌توان به وضعیت اولیه برگشت.

حرکت لانج معکوس برای تقویت عضلات ران و باسن بسیار مناسب است. برای اجرای این حرکت، یک قدم به عقب برداشته و زانوها را خم کنید تا زاویه ۹۰ درجه ایجاد شود. سپس به وضعیت اولیه برگردید و حرکت را با پای دیگر تکرار نمایید.

این حرکت با پرش‌های جانبی باعث تقویت عضلات پاها و باسن می‌شود. در حالت نیمه اسکوات قرار بگیرید و با پریدن به سمت چپ و راست، به تقویت عضلات پایین‌تنه بپردازید.

در این حرکت که مناسب تقویت عضلات باسن است، روی چهاردست‌وپا قرار گرفته و یکی از پاها را به سمت بالا بکشید. با نگه‌داشتن این حرکت و تکرار در سمت دیگر، عضلات باسن به‌خوبی فعال می‌شوند.

برای تقویت بیشتر عضلات باسن، می‌توانید حرکت پل باسن را با یک پا انجام دهید. در این حالت، یکی از پاها را به سمت بالا برده و باسن را از زمین بلند کنید؛ سپس به‌آرامی به وضعیت اولیه برگردید و حرکت را برای پای دیگر نیز تکرار نمایید.

  • اسکوات پروانه:

این حرکت باعث افزایش ضربان قلب و تقویت عضلات پایین‌تنه می‌شود. ابتدا در حالت اسکوات قرار بگیرید و سپس با پرش به حالت پروانه‌ای، پاها را به سمت بیرون و داخل حرکت دهید.

این حرکت، عضلات پشت و باسن را به‌خوبی تقویت می‌کند. با درازکشیدن به پشت و خم‌کردن زانوها، باسن را از زمین بلند کرده و سپس یک پا را به بالا ببرید. در این حالت سعی کنید باسن و پا در یک خط صاف باقی بمانند.

پل باسن

برنامه تمرینی میان‌تنه بدون تجهیزات در خانه

تقویت عضلات میان‌تنه شامل عضلات شکم و پهلو، به پایداری و قدرت بیشتر بدن کمک می‌کند. همچنین، باعث بهبود تعادل و پشتیبانی از ستون فقرات، کاهش چربی‌های ناحیه شکم و پهلو و پیشگیری از دردهای کمر می‌شوند. برخی از این حرکات تمرینی به شرح زیر هستند.

  • حرکت کرانچ پهلو ایستاده:

صاف بایستید، پاها به عرض شانه باز باشند و دست‌ها پشت سر قرار گیرند. زانو و آرنج یک سمت را به طرف هم نزدیک کنید، سپس به وضعیت اول برگردید و برای سمت دیگر تکرار نمایید.

  • حرکت جهش قورباغه:

پاها را به عرض لگن بازکرده و زانوها را خم کنید. دست‌ها روی زمین قرار گرفته و پاها را به سمت عقب پرت کنید تا در حالت پلانک باشید. سپس با یک پرش پاها را به کنار دست‌ها بیاورید و به حالت ایستاده بازگردید.

  • حرکت زانو بلند:

در جا بدوید و زانوها را تا جایی که می‌توانید به سمت قفسه سینه بالا بیاورید. در طول تمرین، بالاتنه را صاف و بر روی پنجه پاهایتان فرود آورید.

  • حرکت پلانک پروانه:

در حالت پلانک قرار بگیرید و با پاها به سمت بیرون و سپس به سمت داخل بپرید.

  • حرکت لانج پهلو:

پاها را به عرض لگن باز کنید و یک قدم بزرگ به سمت پهلو بردارید. زانوی یک سمت را خم کرده و باسن را به عقب ببرید، سپس به وضعیت اولیه بازگردید و برای سمت دیگر تکرار نمایید.

حرکت لانج پهلو

برنامه تمرینات بدنسازی برای تقویت عضلات بالاتنه

تمرینات وزن بدن یکی از بهترین روش‌ها برای ساخت و تقویت عضلات بالاتنه است. با انجام منظم این تمرینات، می‌توان به تقویت قابل‌توجهی در ناحیه بالاتنه دست‌یافت. در ادامه، چند تمرین کلیدی برای تقویت این عضلات معرفی می‌شود.

برای اجرای این تمرین، در حالت پلانک قرار بگیرید و دست‌ها را کمی بازتر از عرض شانه روی زمین قرار دهید. سپس بدن خود را صاف نگه داشته و با خم‌کردن آرنج‌ها به سمت زمین بروید. سپس دوباره به حالت اولیه برگردید.

در این حرکت ابتدا در حالت پلانک قرار بگیرید. سپس به‌تدریج یکی از بازوها را خم کرده تا آرنج و ساعد روی زمین قرار گیرند. همین کار را برای بازوی دیگر انجام داده و به حالت پلانک روی ساعد بروید. سپس با استفاده از دست‌ها به حالت اولیه برگردید و تمرین را تکرار کنید.

با ایستادن و باز کردن پاها به عرض شانه شروع کنید. دست‌ها را بر روی زمین بگذارید و بدن را به سمت جلو خم کنید. سپس پاها را به عقب پرتاب کرده و بدن خود را تا زمین پایین بیاورید. سریعاً بلند شده، پاها را تا دست‌ها بیاورید و به سمت بالا بپرید، درحالی‌که دست‌ها را بالای سر می‌برید.

ابتدا بایستید و با خم‌کردن باسن، دست‌ها را به زمین برسانید و به سمت جلو حرکت کنید تا به حالت پلانک برسید. در حین این حرکت، یکی از پاها را از زمین بلند نگه دارید و سپس یک شنا انجام دهید. به سمت عقب بازگردید و حرکت را برای پای دیگر نیز انجام دهید.

  • پلانک با ضربه‌زدن به شانه:

در حالت پلانک قرار بگیرید، پاها را به‌اندازه عرض لگن باز کنید و بدن را با کمک عضلات شکم ثابت نگه دارید. یکی از دست‌ها را بلند کرده و به شانه مخالف ضربه بزنید، سپس این حرکت را برای دست دیگر نیز تکرار نمایید.

پلانک با ضربه‌زدن به شانه

سخن پایانی

تمرینات هفتگی بدنسازی در خانه به شما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به تجهیزات ورزشی خاص، به تقویت عضلات و افزایش استقامت بدن خود بپردازید. این نوع برنامه برای افرادی که بدون نیاز به باشگاه یا دستگاه‌های ورزشی به دنبال تمرینات مؤثر و متنوع هستند، یک گزینه عالی محسوب می‌شود. این فعالیت‌ها تمامی عضلات بدن را درگیر کرده و به شما در دستیابی به اهداف تناسب‌اندام کمک می‌کند.

source

توسط visitmag.ir