غالبا برای انجام هر کاری و تداوم در آن، داشتن هدف و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن حرف اول را می‌زند. در رابطه با قرآن نیز این اصل صدق می‌کند. با این حال شاید همچنان افراد زیادی هستند که بخواهند عادت قرآن خواندن را در خود ایجاد کنند؛ اما نمی‌دانند چگونه!

برای عادت به خواندن قرآن قبل از هرچیزی انس گرفتن با آن مهم است. انس با قرآن، افزون بر ثواب معنوی، برای فهم ما، زندگی فردی و اجتماعی ما و حتی کل جامعه با برکات زیادی همراه خواهد بود. پس اگر قصد دارید به‌طور مداوم قرآن بخوانید، این مطلب را از دست ندهید.

انس با قرآن

برای اینکه بتوانید با قرآن انس بگیرید، باید زمان مناسب و طلایی را برای این منظور انتخاب کنید. مطمئنا ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای خواندن قرآن خواهد بود؛ زیرا این ماه فرصت مناسبی برای قرائت قرآن و آشنایی با معنا و مفهوم آن است. به این ترتیب در این ماه مبارک با رعایت موارد زیر می‌توانید گام بزرگی جهت خواندن قرآن بردارید:

  • رفاقت با قرآن
  • خواندن قرآن به‌صورت روزانه و در زمان مشخص
  • تفکر درباره مفاهیم قرآن
  • شرکت در جلسات قرآنی
  • خواندن تفاسیر قرآن
  • به کارگیری مفاهیم و آموزه‌های قرآن در زندگی واقعی

مطمئنا با رعایت این موارد طی دوره ۳۰ روزه ماه مبارک رمضان، در پایان ماه انس بیشتری با قرآن خواهید داشت.

عادت به قرآن خواندن

چطور قرآن خواندن را به عادت تبدیل کنیم؟

مطمئنا زمانی که به مدت یک ماه شروع به خواندن روزانه قرآن، تفکر در آیات و خواندن معانی آن می‌کنیم، تا حدودی قرآن خواندن برای ما تبدیل به عادت می‌شود. البته برای عادت به خواندن قرآن، شروع ماه مبارک رمضان لازم نیست و افراد در هر زمانی که بخواهند، می‌توانند این عمل پسندیده را انجام دهند. به این ترتیب اگر تمایل دارید که عادت به خواندن قرآن را در خود نهادینه کنید، بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

برنامه ریزی کنید

هرکس در زندگی خود مشغله‌ها و درگیری‌های فکری و ذهنی زیادی دارد و اهدافی را دنبال می‌کند که برای رسیدن به آن‌ها نیازمند صرف وقت و انرژی است. به این ترتیب اگر فردی در این بین تصمیم گرفته باشد که قرآن بخواند و آن را به عادت در زندگی خود تبدیل کند، بهتر است مراحل رسیدن به خواسته‌های خود از جمله خواندن قرآن را خرد کند؛ به این صورت که برای روان‌خوانی قرآن، دوره یک ماهه را در نظر بگیرد؛ برای تدبر در آیات دوره سه ماه و به همین ترتیب ادامه دهد.

داشتن قرآن اختصاصی

در رابطه با خواندن قرآن و علاقه‌مندی به آن این نکته را در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید آموزش ادامه‌دار باشد، سعی کنید یک نسخه اختصاصی قرآن برای خود داشته باشید و همیشه با همان قرآن بخوانید. خرید قرآن متناسب با نیاز شما به ایجاد حس آشنایی و انس با نسخه انتخابی اولیه، علاوه بر داشتن حس خوب، باعث خواهد شد تا بهتر با عبارت‌های قرآنی و ترجمه مترجم در کل قرآن آشنا شوید.

از طرفی فرد قرآن‌آموز برای یادگیری به خطوط قرآن نگاه می‌کند و آن را به ذهن خود می‌سپارد. مطمئنا شکل و ظاهر خطوط در یک نسخه با نسخه دیگر متفاوت است. درواقع، تصویری که فرد یادگیرنده می‌بیند، در خاطر او می‌ماند و با تغییر آن در ذهن، نوعی اغتشاش و برهم خوردگی ایجاد می‌شود. بنابراین استفاده از یک نسخه واحد کمک خواهد کرد تا مفاهیم هر سوره و آیه به خوبی در ذهن ماندگار شود. از طرفی مانوس شدن با یک نسخه سبب می‌شود تا مفاهیم آموخته‌شده ملکه ذهنتان شوند.

حرکت آهسته اما پیوسته

شروع هرکاری ممکن است کمی سخت باشد؛ اما برای اینکه بتوانید به انجام کار جدید مانند قرآن خواندن عادت کنید، اغلب حدود دو تا سه ماه زمان نیاز است. پس برای انس با قرآن در همان شروع کار خسته و دلسرد نشوید. ابتدا برای قرائت قرآن یک ربع در روز را در نظر بگیرید؛ سپس در ادامه هر روز چند دقیقه را به آن اضافه کنید. به‌طور مثال اگر قصد حفظ آیات قرآن کریم را دارید، صبر و توکل به خدا خیلی مهم است. سعی کنید با انگیزه جلو بروید و این اطمینان را داشته باشید که در چنین کار خیر و پرفضیلتی، خدا شما را تنها نخواهد گذاشت.

روان خوانی قرآن

بسیاری از افرادی که چندان تسلطی روی زبان عربی ندارند، شاید برای قرائت قرآن با مشکل مواجه شوند و خواندن درست آیات برایشان دغدغه باشد. یکی از روش‌های موثر برای تقویت روان‌خوانی قرآن، گوش سپردن به صدای قاریان خوب و متبحر است. خوشبختانه پیدا کردن قاری خوب از طریق جستجو در اینترنت یا حتی تهیه انواع سی‌دی و محصولات فرهنگی در این رابطه از کتاب‌فروشی‌ها و مراکز فرهنگی، به راحتی امکان‌پذیر است. در ادامه بعد از انس با لحن و تلفظ درست آیات، می‌توان معلم خوبی برای خود انتخاب کرد. حتی در بسیاری از مساجد (به‌ویژه در فصل تابستان) می‌توان آموزش قرآن را در کنار معلم خوبی شروع کرد.

شرکت در دوره قرآن خوانی

چطور قرآن خواندن را به عادت تبدیل کنیم؟

اگر قصد دارید خواندن و قرائت قرآن مداوم باشد، در این زمینه سخت نگیرید و با برگزاری دوره‌های قرآنی در منزل خود و همراهی با قرآن‌آموزان دیگر، این امر را برای خود تبدیل به عادت کنید. برای برگزاری دوره‌های قرآنی هم داشتن چند جلد قرآن و پذیرایی ساده کفایت می‌کند. البته افراد می‌توانند نسخه اختصاصی خود را به همراه داشته باشند.

خواندن قرآن در دورهمی و به‌صورت نوبتی باعث ترویج این کار با فضیلت و خداپسندانه می‌شود. همچنین علاوه بر رفع اشتباهات خود در خواندن و درک مفهوم آیات و سوره‌ها، می‌توانید ثواب این کار معنوی را نیز به‌دست آورید. شرکت در جلسات قرآن‌خوانی، در آموزش قرآن به کودکان نیز بسیار موثر است.

توجه به مفاهیم آیه‌ها

یکی از مهم‌ترین اصول در تداوم خواندن قرآن، درک ارتباط بین مفاهیم و اصطلاحات قرآنی است. مطمئنا هیچ‌کس نمی‌تواند بدون شناخت آیات و آگاهی لازم درباره مفاهیم آیه‌ها، حافظ، قاری یا حتی خواننده ساده قرآن باشد.

جمع‌بندی

تداوم در خواندن قرآن نیازمند خواندن این کتاب الهی به‌صورت درست و اصولی است. درواقع، اگر علاقه‌مند به خواندن قرآن هستید و قصد دارید که این کار پرفضیلت را در زندگی خود به عادت تبدیل کنید، باید مراحل آن را به‌درستی انجام دهید. در این مطلب به شما نشان دادیم که برای خواندن درست و اصولی قرآن و ایجاد انس با آن چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

کالای نفیس به عنوان فروشگاه اینترنتی انواع کتاب نفیس، قرآن نفیس و قرآن رنگی فانتزی را با بهترین کیفیت چاپ و صحافی به تمامی قرآن خوانان ارائه می‌کند. با توجه به اینکه تمامی قرآن‌ها، به صورت مستقیم از انتشارات هلیا عرضه می‌شود؛ مبلغ هدیه قرآن بسیار مناسب است.

source

توسط visitmag.ir