به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت،مطالعه‌ای جدید از محققان نیوزیلندی هشدار می‌دهد که تغییرات آب و هوایی و بدتر شدن رژیم‌های غذایی، نرخ بروز سکته مغزی و مرگ‌ومیر ناشی از آن را به طور قابل توجهی افزایش داده است. به گفته “والری فیگین” از دانشگاه فناوری اوکلند، تعداد مبتلایان به سکته مغزی در سال ۲۰۲۱ به ۱۲ میلیون نفر رسیده که نسبت به سال ۱۹۹۰ افزایشی ۷۰ درصدی داشته است.

در حال حاضر، سکته مغزی سومین علت مرگ‌ومیر در جهان است و سالانه بیش از ۷.۳ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند. با این حال، متخصصان تاکید می‌کنند که بسیاری از عوامل خطر سکته مغزی، مانند آلودگی هوا، فشار خون بالا، اضافه وزن و عدم فعالیت بدنی، قابل کنترل و پیشگیری هستند.

از سویی دیگر، سکته‌های مغزی نه تنها مرگ‌بار هستند، بلکه بازماندگان آنها را با مشکلات ناتوان‌کننده جدی مواجه می‌کنند. این مطالعه نشان می‌دهد که تعداد سال‌های زندگی سالم از دست رفته به دلیل سکته مغزی، بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ به میزان ۳۲ درصد افزایش یافته است.

دلایل این افزایش سکته‌ها به فاکتورهای مختلفی مرتبط است. بر اساس این تحقیق، عواملی همچون شاخص توده بدنی بالا، دمای هوا، قند خون بالا، و مصرف نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای ناسالم، نقش بزرگی در افزایش آمار سکته‌ها داشته‌اند.

تاثیر تغییرات آب و هوایی نیز در این میان چشمگیر است. دماهای بالاتر، که با بدتر شدن آلودگی هوا همراه است، به عنوان یکی از عوامل خطر مهم سکته مغزی شناخته می‌شود. این شرایط در کشورهای فقیرتر با آسیب‌های شدیدتری همراه است و خطرات ناشی از آن می‌تواند در آینده افزایش یابد.

همچنین محققان تاکید می‌کنند که آلودگی هوا به اندازه سیگار کشیدن خطر سکته مغزی هموراژیک را افزایش می‌دهد. این نوع از سکته، که به مراتب کمتر از سکته مغزی ایسکمیک است، با این حال مسئول نیمی از مرگ‌ومیرهای ناشی از سکته در جهان است.

تغذیه ناسالم نیز نقش عمده‌ای در این روند دارد و باعث افزایش چاقی، کلسترول بالا و فشار خون بالا، به عنوان عوامل خطر اصلی سکته، شده است. افزون بر این، اثرات نابرابری جهانی نیز قابل توجه است؛ کشورهای آسیایی و آفریقا به دلیل بار سنگین عوامل خطر کنترل‌نشده‌ای مانند فشار خون بالا و دیابت نوع ۲، به طور نامتناسبی تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

محققان نتیجه‌گیری می‌کنند که اقدامات فوری برای کاهش آلودگی هوا و کنترل رژیم‌های غذایی ناسالم ضروری است تا بتوان از افزایش بیشتر سکته مغزی جلوگیری کرد.

source

توسط visitmag.ir