کد خبر: 269607

تاریخ انتشار: چهارشنبه 04 مهر 1403 – 12:19

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر نوید میرزاخانی عضو هیئت علمی گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی که سابقه 25 سال تحقیق و مطالعه در حوزه سلامت روان کودکان به ویژه اختلالات خاص و طیف اوتیسم را دارد در گفت وگو با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان این که اکثر کودکان دارای اختلال پردازش حسی مشکلات خاص‌تری مثل اختلال یادگیری، توجه، تمرکز و طیف اوتیسم نیز پیدا می‌کنند، گفت: با انجام ارزیابی اولیه پردازش حسی نوزاد و مداخلات لازم می‌توان از این اختلالات پیشگیری کرد.

اکثر کودکان دارای اختلالات خاص و مشکلات رفتاری در زمینه پردازش حسی مشکل دارند.

به گفته این استادیار دانشگاه اختلال پردازش حسی می‌تواند زمینه‌ساز اوتیسم و بسیاری از اختلالات دیگر مثل ADHD و اختلالات هماهنگی حرکتی و رفتاری در کودکان شود.

وی با اشاره به مطالعه انجام شده در این زمینه خاطرنشان کرد: این تحقیق با هدف پیش‌بینی مشکلات رفتاری و اختلال پردازش حسی در کودکان با سابقه تولد زودهنگام انجام شد و  به مدت دوسال به طول انجامید.

به گفته این متخصص کاردرمانی در این مطالعه حاضر 157 کودک پنج تا هفت ساله با سابقه تولد زودهنگام از مناطق مختلف شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند.

این استادیار دانشگاه با اشاره به روش انجام این تحقیق گفت: پس از تکمیل پرسشنامه‌های غربالگری توسط والدین کودکان، پردازش حسی (بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه، عمقی و حرکتی) آنان ارزیابی و تفسیر شد، بررسی ارتباط بین متغیرها نشان داد که ارتباط زیادی بین اختلالات رفتاری کودکان و پردازش حسی آن‌ها وجود دارد.

به گفته وی این پرسشنامه‌ها بین 157 کودک در مدارس عادی مناطق مختلف تهران توزیع و پس از تکمیل توسط والدین آن‌ها جمع آوری شد و مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر میرزاخانی یادآور شد: براساس نتایج این تحقیق مشخص شد که اکثر کودکانی که تولد زودرس داشتند در زمینه پردازش حسی دارای اختلال و مشکلات رفتاری خاص هستند.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه اختلال پردازش حسی می‌تواند زمینه ساز مشکلات رفتاری و اجتماعی و انواع ناسازگاری‌های کودکان شود.

به گفته این متخصص کاردرمانی هیچ یک از کودکان مبتلا به اختلالات مذکور ضریب هوشی پایین نداشتند و همگی در مدارس عادی تحصیل می‌کردند.

وی با اشاره به نتایج پژوهش حاضر گفت: براساس یافته‌های این پژوهش مشاهده شد که بسیاری از نوزادان نارسی که در بدو تولد حدود یک هفته تا 10 روز در NICU بستری می‌شوند در سال‌های آینده زندگی خود دچار زمینه های اختلالات یادگیری، رفتاری و توجه و  ADHDمی‌شوند.

دکتر میرزاخانی خاطرنشان کرد: با ارزیابی تشخیصی(پردازش حسی) نوزادان به ویژه نوزادان نارس بستری در NICU و انجام مداخلات لازم می‌توان از بروز اختلالات مذکور در آینده ممانعت کرد.

وی ارزیابی پردازش حسی، انجام مشاوره و آموزش والدین وتمرینات توانبخشی نوزاد (ماساژ، تحریکات لمسی) و در سنین بالاتر انجام بازی‌ درمانی، تمرینات حسی و حرکتی و کاردرمانی را از جمله مداخلات پیشگیرانه‌ای برشمرد که می تواند از بروز مشکلات و تاخیرهای این کودکان نسبت به سایرین پیشگیری کند.

به گفته این متخصص کاردرمانی، ارزیابی‌های مذکور با هزینه بسیار پایینی انجام می شود و خانواده‌ها می‌توانند با استفاده از کتاب‌ها و گایدلاین‌های(راهنما) آموزشی تهیه شده در این زمینه به نوزاد خود کمک کنند.

دکتر نوید میرزاخانی با اشاره به آمادگی گروه کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برای ارایه مشاوره حضوری و آنلاین به خانواده‌های این قبیل نوزادان و کودکان گفت: والدین نوزادان نارسی که در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بستری بودند می‌توانند با گروه کاردرمانی به شماره 3- 77561721  تماس گرفته و از این خدمات بهره مند شده و ضمن ارزیابی اولیه نوزادشان توصیه‌های درمانی لازم را دریافت کنند.

این عضو هیئت علمی گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی در خاتمه سخنان خود با اشاره به نتایج کاربردی این مطالعه خواستار تعامل و ارتباط بیشتر متخصصان اطفال و مراقبان NICU با گروه کاردرمانی به منظور ارایه خدمات بهینه به نوزادان نارس و پیشگیری از بروز اختلالات یادگیری و طیف اوتیسم در آنان شد.

براساس این گزارش دکتر نوید میرزاخانی در ششمین کنفرانس بین‌المللی اطفال و نوزادان در اسپانیا به ارایه نتایج این تحقیق کاربردی (پیش‌بینی مشکلات رفتاری براساس سبک‌های دلبستگی و پردازش حسی در کودکانی که در بدو تولد نارس بودند)  پرداخت که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

ششمین کنفرانس بین‌المللی اطفال و نوزادان دوم تا چهارم سپتامبر 2024 در مادرید اسپانیا برگزار شد و دکتر نوید میرزاخانی تنها متخصص توانبخشی  در کودکان و نماینده ایران در کنگره مذکور بود.

source

توسط visitmag.ir