سرمایه‌گذاری در راستای سلامت کودکان، خصوصاً در حوزه تغذیه این قشر حساس، پایه‌گذار آینده‌ای سالم و موفق برای نسل‌های بعدی است. در جهانی که به‌طور مداوم با تغییرات سریع و چالش‌های جدید در زمینه بهداشت و تغذیه روبه‌روست، اهمیت ارتقای آگاهی و تبادل دانش در این حوزه جزو مسائل بسیار مهم تلقی می‌شود.

سلسله نشست‌های علمی NEST، یکی از برنامه‌های شرکت نستله ایران است که طی دو سال گذشته با هدف ارتقاء سطح دانش پزشکی و فراهم آوردن بستر مناسب برای گفت‌وگو و تبادل تجربیات میان متخصصین این حوزه یعنی سلامت و تغذیه کودکان و نوزادان برگزار می‌شود.

این برنامه که برگرفته از عبارت Nestlé Educational and Scientific Talk است، طی ماه گذشته دومین نشست خود را در تهران با شعار «هزار روز اول زندگی» با موفقیت برگزار کرد. NEST در حقیقت یک برنامه کاملاً عملی و آموزشی است که برای پزشکان اطفال طراحی شده است. از جمله اهداف این رویداد ارتقاء کیفیت زندگی نوزادان از طریق شناسایی نیازهای اساسی و ارائه راهکارهای جامع در دنیای پزشکی اطفال است. هدف اصلی این رویداد، بهبود وضعیت سلامت نوزادان با فراهم آوردن دانش و ابزارهای لازم برای پاسخگویی به نیازهای آنها است.

الناز سخائیان، مدیرعامل نستله ایران، در دومین نشست NEST، ضمن تاکید بر اینکه ارزش در نستله ریشه در احترام دارد، به بیان این موضوع پرداخت که باور نستله این است که باید در هر کشوری که فعالیت می‌کند، منبع ایجاد ارزش باشد و این ارزش‌آفرینی را به تناسب و نیازهای خاص آن کشور انجام می‌دهد.

این نشست پزشکی که در دومین دوره آن حدود 400 پزشک متخصص اطفال از سرتاسر ایران در آن حضور داشتند، بر مشکلات شایع طب اطفال، در دوران نوزادی و تغذیه و مشکلات گوارشی کودکان نوپا متمرکز بود.

خانم دکتر پریسا محققی، فوق تخصص نوزادان از جمله سخنرانان این نشست بود. دکتر محققی در خلال سخنرانی خود به اهمیت شیر مادر در تغذیه نوزاد اشاره کرد و همچنین در خصوص بیماری زردی نوزادان بیان کرد: «زردی نوزاد یکی از وضعیت‌های شایع پس از تولد است که در اکثر موارد به صورت خود به خود رفع می‌شود. بهترین تغذیه برای این نوزادان شیر مادر است. در ایران متاسفانه کمبود آنزیم گلوکورونیل ترانسفراز که موجب وقوع بیماری زردی می‌شود، شایع است اما این موضوع جای نگرانی ندارد و در اکثر مواقع برای تغذیه این نوزادان باید حتماً به تداوم شیردهی با شیر مادر توجه ویژه کرد».

نستله ایران و تعهد به سلامت کودک برای آینده‌ای سالم‌تر

دکتر آرش بردبار، فوق تخصص نوزادان، از دیگر سخنرانان این نشست بود. آقای بردبار ضمن قدردانی از نستله ایران بابت دغدغه اعتلای دانش پزشکی اطفال و رفع نیازهای موجود در این حوزه، در خصوص نوزادانی که به‌طور نارس متولد می‌شوند و چالش‌های موجود در تغذیه این نوزادان بیان کرد: «تولد نوزاد نارس، یکی از بزرگ‌ترین معضلات پزشکی اطفال است و علیرغم تلاش‌هایی که به صورت جهانی در این زمینه انجام شده، باز هم نوزادانی پیش از زمان طبیعی یعنی ۳۷-۴۰ هفته متولد می‌شوند. این نوزادان تفاوت‌های قابل توجهی با نوزادان طبیعی در ارگان‌های داخلی دارند. ما می‌دانیم که شاهکار رحم در انتقال مواد مغذی در سه ماهه آخر بارداری اتفاق می‌افتد و وقتی یک نوزاد نارس به دنیا می‌آید از بسیاری از این مواد مغذی محروم می‌ماند.  بسیاری از منابع معتقدند باید شرایطی ایجاد شود که نوزاد نارس حتما شرایط جنین داخل رحم را در فضای بیرون از رحم نیز داشته باشد علاوه براین در نوزاد نارس، اساس شیر مادر و در برخی موارد شیر مادر غنی شده، بهترین گزینه در تغذیه این نوزادان است».

علاوه بر این موضوعات، در دومین دوره NEST به مسائل مهم دیگری نیز پرداخته شد که از جمله آن‌ها می‌توان به نقش کلیدی اولیگوساکاریدهای شیر مادر (HMOها) در تقویت سیستم ایمنی نوزاد، مدیریت چاقی، کبد چرب در کودکان و راهکارهای مواجهه با دردهای حاد و مزمن شکمی اشاره کرد.

نستله ایران با برگزاری این نشست طی دوسال گذشته، بر تعهد خود در ارتقای دانش پزشکی و سلامت کودکان تأکید کرده است. اولین گردهمایی NEST سال گذشته نیز با هدف بحث و بررسی چالش‌های رایج حوزه اطفال و نوزادان برگزار شد و در آن موضوعاتی همچون مدیریت آلرژی، مشکلات گوارشی و سلامت نوزاد با حضور اساتیدی برجسته از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، بهشتی، ایران، اصفهان، مشهد و تبریز بررسی شد. نستله ایران این برنامه‌ را جزو رویکردهای مستمر و تعاملی خود می‌داند و با توجه به استقبال پزشکان قصد دارد این سلسله نشست‌ها را با گستردگی و تأثیرگذاری بیشتر در سال‌های آینده نیز برگزار کند.

source

توسط visitmag.ir