رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اساسنامه سازمان غذا و دارو نهایی شده و به زودی با امضای وزیر بهداشت به هیئت وزیران می‌رود.

اساسنامه سازمان غذا و دارو در انتظار تصویب در هیئت وزیران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین المللی ایران فارما گفت: بحث اساسنامه سازمان غذا و دارو یکی از موضوعات مهم است که باید اجرایی شود. این اساسنامه نهایی شده و با امضای وزیر بهداشت به زودی به هیئت دولت می‌رود، باید توجه داشت که ابلاغ این اساسنامه تکلیف برنامه هفتم است.

وی ادامه داد: صنعت داروسازی کشور از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است،  صنایع دارویی ما با حداقل امکانات دستاورد‌های برجسته‌ای دارند و نتایج تلاش‌های زنجیره دارو این است که از ماده اولیه و ماشین آلات تا تولید نهایی در ایران تولید می‌شود. نمایشگاه ایران فارما عرصه توانمندی‌های صنعت داروسازی و نمایش اقتدار ملی است.

محمدی گفت: در شرایط کنونی تحریم ما توانسته‌ایم به خودکفایی برسیم و نیاز کشور را تامین کنیم البته یکی از نقایص ما صادرات داروست که بخشی به عدم حضور ما در رویداد‌های بین‌المللی بر می‌گردد و بخشی از ضعف ما هم این است که نتوانسته‌ایم توانمندی‌هایمان را به سایر کشور‌های دنیا نشان دهیم.

وی بیان کرد: امیدواریم بتوانیم بازدید مجازی از ایران فارما را هم فراهم کنیم، یکی از بزرگترین اقدامات ما باید نمایش دستاورد‌های صنعت داروسازی باشد. ما در حوزه دارو‌های زیست فناوری جزو صادرکنندگان برتر در دنیا هستیم و در دنیا حرف برای گفتن داریم، در این حوزه چند شرکت تولیدکننده فرآورد‌ه‌های سلول و ژن‌درمانی در ایران داریم و ۴ پروانه برای محصولات این حوزه صادر کرده‌ایم و امیدوارم در حوزه سلول و بافت هم به همین جایگاه برسیم.

محمدی بیان کرد: بسیاری شرکت‌های داروسازی با مشکل رفع تعهد ارزی مواجه هستند و با کمک بانک مرکزی مهلت‌های رفع تعهد ارزی شرکت‌های داروسازی مجدد تمدید شد. 

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: ما در ابتدای سال کاهش ۱۷ درصدی تولید را شاهد بودیم و یکی از دلایل ان این است که ارز دارو تغییر نرخ داشت که موجب منطقی شدن مصرف دارو می‌شود، از طرفی هم شرکت‌های داروسازی با مشکل نقدینگی مواجه هستند که این موضوع خود موجب کاهش تولید شده است، اما همت دولت و رئیس جمهور موجب شد که گشایش‌هایی رخ دهد، رئیس جمهور جلسه ویژه‌ای برای حل مشکلات دارویی برگزار کردند و یکی از پیشنهاد‌های رئیس جمهور این بود که اعتبارات دارو از بودجه عمومی تامین شود.

وی افزود: امیدواریم بانک‌ها تسهیلات لازم را پرداخت کنند، بانک‌ها مدارک بسیاری دریافت می‌کنند، به جز تسهیلات قبلی از ۵۰ هزار میلیاردی که امسال تعلق گرفته بخش اعظم آن به دست شرکت‌های دارویی نرسیده است.

source

توسط visitmag