تیرگی و عدم شفافیت در نحوه صدور مجوزها، نحوه نظارت‌ها، روابط مالی، نقش معدن در تولید ثروت عمومی، میزان واقعی خسارت فعالیت‌های معدنی به منابع طبیعی و معیشت‌های پایدار، نحوه بهره‌مندی خواص و قشری محدود از معادن، تأثیرات کلان سوبسیدهای انرژی و زیرساخت‌ها در توجیه‌پذیری بخش معدن و لیست احتمالاً جالب مافیای معدن مواردی است که امیرزاده در این یادداشت بدان پرداخته است.

به گزارش سلامت نیوز همزمان با رخداد تلخ معدن طبس، مسعود امیرزاده کنشگر محیط زیست در یادداشتی ماجرای تلخ معادن در ایران را بررسی کرده است. او بر این باور است که چرخه مدیریت و حکمرانی در کشور آن قدر وارونه می چرخد که زیستگاه ها و پهنه های تولید حیات کشور را تبدیل به قتلگاه طبیعت و تولید ثروت برای خواص کرده است و این وجه مهمی از فاجعه است. او می نویسد:

احمد میدری، وزیر جدید کار، در قبال فاجعه معدن طبس فرمودند: «معادن در همه‌جای دنیا جزو پرحادثه‌ترین‌ها هستند.» نمی‌دانم این جمله تسلا است یا عادی‌سازی فاجعه، یا شاید منظور این است که خودتان را ناراحت نکنید! همه جهان، آسمان به سیاهی روزگار نان آغشته به خون و مرگ کارگران معادن ایران است. اما چه کسی است که نداند، اتفاقاً در کمتر جایی از دنیا وضعیت معادن به این تیرگی است که ما با آن مواجه‌ایم.

تیرگی و عدم شفافیت در نحوه صدور مجوزها، نحوه نظارت‌ها، روابط مالی، نقش معدن در تولید ثروت عمومی، میزان واقعی خسارت فعالیت‌های معدنی به منابع طبیعی و معیشت‌های پایدار، نحوه بهره‌مندی خواص و قشری محدود از معادن، تأثیرات کلان سوبسیدهای انرژی و زیرساخت‌ها در توجیه‌پذیری بخش معدن و لیست احتمالاً جالب مافیای معدن.

اینکه چرخه مدیریت و حکمرانی در کشور آن قدر وارونه می چرخد که زیستگاه ها و پهنه های تولید حیات کشور تبدیل به قتلگاه طبیعت و تولید ثروت برای خواص کرده است وجه مهمی از فاجعه است.

اما یک جانب دیگر از این منشور نکبت، وضعیت بسیار غم‌انگیز کارگران بخش معدن ایران است که در سکوت و بی‌صدایی، یا جان می‌کنند یا جان می‌دهند. معدن زنده‌به‌گوران طبس، تازه‌ترین زنجیره این فاجعه تمام‌ناشدنی است؛ فجایعی که با مرگ انسان به تاوان نان پایان نمی‌پذیرند و بازماندگانی که این بار باید در دالان بی‌سرپرستی و بی‌پدری روزگار بگذرانند.

چه کسی در این سرزمین از بازماندگان زنده‌به‌گوران معدن “آزاد یورت” در سال ۹۶ و سایر مقتولین بخش معدن خبر دارد؟ آن خانواده‌هایی که با وجود سرپرست، روزگار به سختی می‌گذرانند، حال بدون سرپرست، در چه وضعیتی به سر می برند؟

چند گزاره مکشوف پیرامون معدن یورت و سایر معادن کشور به ما خواهد گفت که این بخش اقتصادی چه کارنامه سیاهی صرفاً در ابعاد انسانی دارد و چه قدر امید به چاره اندیشی و عبرت آموزی از گذشته به ما دور است:

– علیرضا ابراهیمی از نمایندگان مجلس از آزاد شهرو رامیان حوزه گلستان گفت: «برخی از کارگران معدن «زمستان یورت» که روز چهارشنبه دچار حادثه شد، از شش ماه تا یک سال حقوق عقب مانده دارند و از نظر بیمه درمانی هم از چتر حمایتی مطلوب برخوردار نبوده‌اند.»

– برادر یکی از معدنچیان حبس شده در معدن یورت گفت: «۲ سال پیش در این معدن فعالیت می‌کردم و به ازای هر ۱۶ ساعت کار در روز ۷ هزار تومان دریافتی و بیمه داشتم. برادر من یکی از محبوس شدگان در این معدن است و وی تاکنون ۱۴ماه حقوق دریافت نکرده‌است

– براساس گزارش رسانه‌ها به تاریخ ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ با گذاشت ۴۰ روز از حادثه معدن یورت خانواده‌ها و کارگران معدن با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و جلساتی که بین کارگران و کارفرمایان تشکیل می‌شود هیچ تأثیر جدی نداشته‌است. پیش از این دولت ایران متعهد شده بود که بخشی از خسارت وارده به خانواده قربانیان را جبران کند و مشکلات سایر کارگران را نیز برطرف نماید.

– نماینده کرمان: وضعیت معادن زغال سنگ کرمان صدبرابر بدتر معدن طبس است!

– در پی فاجعه معدن طرزه دامغان، تجزیه و تحلیل ۲۴۷ گزارش حادثه در معادن زیرزمینی زغال سنگ در سه استان کشور طی یک دوره ۱۱ ساله (۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴)، به منظور بررسی و رتبه بندی علل حوادث نشان داده است که بیشترین درصد فراوانی رخداد حوادث مربوط به ریزش سقف و کمر بالای کار بوده است. ریزش سقف به هنگام استخراج، نصب استحکامات و تعمیرات به عنوان مهمترین علل اصلی و عدم انجام مطالعات شناسایی خطر به عنوان مهمترین علل ریشه‌ای وقوع حوادث گزارش شدند. عدم پایداری سقف کارگاه به عنوان مهمترین علت واسطه ای وقوع حوادث را می توان با تقویت سیستم‌های نگهداری و اصلاح تکنولوژی موجود به طور موثر بهبود بخشید.

– رئیس کل دادگستری استان سمنان افزود: آنچه از اظهارات برخی از مسئولین شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی( مرگ شش کارگر معدن طرزه) در پرونده مشخص شد، این که استخراج از معادن این منطقه، غیر مکانیزه انجام می‌شود. دستگاه قضایی استان سمنان حفظ امنیت محیط کسب وکار، کافی بودن تجهیزات ایمنی، حفاظت از نیروی کار و جلوگیری از تصمیم گیری‌های پرخطر را از مسئولین مربوطه مطالبه می‌کند و این شرکت نیز مستثنی نیست.

– عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد :‏ شرایط سخت کاری , زندگی و بازنشستگی کارگران عزیز روی دیگر ناترازی ها و برداشت ارزش افزوده کشور توسط کاسبان تحریم است.

source

توسط visitmag.ir