به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا، ویتامین دی که به عنوان “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود، از طریق نور خورشید و پوست جذب بدن می‌شود. با نزدیک شدن به میانسالی، آگاهی از نقش این ویتامین در تأمین سلامت بدن و پیشگیری از بیماری‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

بر اساس آمار جهانی، حدود ۴ نفر از هر ۱۰ نفر به اندازه کافی ویتامین دی دریافت نمی‌کنند. این ویتامین از دو راه تأمین می‌شود: مصرف غذاهای حاوی آن مانند انواع ماهی، محصولات لبنی، زرده تخم‌مرغ و غلات غنی‌شده، و قرار گرفتن در معرض نور خورشید. توصیه می‌شود روزانه ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و سه بار در هفته در معرض آفتاب قرار بگیرید.

به تازگی، وب‌سایت «وب‌مد» در مقاله‌ای نکات مهمی درباره تأمین ویتامین دی بدن و نقش آن در پیشگیری از افسردگی و دیگر بیماری‌ها ارائه کرده است.

ویتامین دی و افسردگی

کارشناسان هنوز به قطعیت نرسیده‌اند که آیا کمبود ویتامین دی باعث افسردگی می‌شود یا برعکس، اما تحقیقات نشان می‌دهد که بین این دو ارتباط وجود دارد. مطالعات در حال انجام است تا مشخص شود آیا افزایش سطح ویتامین دی می‌تواند به بهبود خلق و خوی افراد کمک کند.

مقابله با آنفلوآنزا

ویتامین دی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در زمان شیوع کووید-۱۹ بر مصرف آن تأکید شد. یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف ویتامین دی در فصل زمستان می‌تواند به کاهش تعداد دانش‌آموزان مبتلا به آنفلوآنزا در ژاپن کمک کند.

ویتامین دی و بیماری ام‌اس

برخی مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین دی ممکن است خطر ابتلا به بیماری ام‌اس را کاهش دهد و علائم آن را در افراد مبتلا کاهش دهد.

پیشگیری از حمله قلبی

اگرچه شواهد قطعی در مورد تأثیر ویتامین دی بر کاهش خطر حمله قلبی وجود ندارد، اما امید می‌رود که از نارسایی قلبی جلوگیری کند.

ارتباط ویتامین دی با سرطان

ویتامین دی ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ، سینه و پروستات را کاهش دهد. این تأثیر زمانی بهتر است که با کلسیم همراه شود.

ویتامین استخوان‌ساز

سطوح سالم ویتامین دی می‌تواند به کاهش از دست دادن استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند و پزشکان از آن برای درمان نرمی و تحلیل استخوان استفاده می‌کنند.

پیوندی با کاهش وزن

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین دی همراه با کلسیم می‌تواند احساس گرسنگی را کاهش دهد و به این ترتیب کالری کمتری مصرف کنید.

در مجموع، ویتامین دی نقش حیاتی در حفظ سلامتی دارد و آگاهی از منابع آن و اهمیت مصرف کافی آن می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

source

توسط visitmag.ir