دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز وسیله حیاتی برای افرادی است که از نظر تنفسی مشکل دارند. بنابراین برای خرید این دستگاه ها کیفیت حرف اول را می زند. در اینجا ممکن است سوالاتی ذهن را درگیر کند؛ برای مثال چه برندی تهیه کنم؟ چه نوع دستگاه اکسیژن سازی برای خرید مناسب است؟ ثابت یا قابل حمل؟ چنین ابهاماتی را با خواندن این مقاله می توانید به راحتی رفع کرده و خرید مناسبی داشته باشید.

چه بیمارانی باید از دستگاه اکسیژن ساز استفاده نمایند؟

دستگاه اکسیژن ساز برای بیمارانی که مشکل تنفسی دارند توسط پزشک تجویز می شود. این بیماری ها عبارتند از:

  • آسم
  • مشکلات ریوی
  • عفونت ریه
  • هیپوکسی
  • آمفزیم و غیره.

دستگاه اکسیژن ساز چند نوع دارد؟

برای خرید این دستگاه باید کاربری هر یک را بدانید. اکسیژن ساز به دو دسته کلی دسته بندی می گردد:

اکسیژن ساز ثابت: دستگاه اکسیژن ساز ثابت به دلیل آن که قابل حمل یا پرتابل نیستند اکثرا وزن زیادی داشته و برای مراکز درمانی و باشگاه های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند. این دستگاه اکسیژن را به صورت پالسی و مداوم تولید می نماید. اگرچه با داشتن چرخ هایی که زیر دستگاه تعبیه شده است اما برای جابجایی به نیروی زیادی لازم است.

دستگاه اکسیژن ساز ثابت

اکسیژن ساز پرتابل: این دستگاه ها قابل حمل و همراه بوده و به راحتی جابجا می شوند. از این دستگاه برای خارج منزل استفاده می گردد از این رو وزن کمتری دارد. اکسیژن ساز پرتابل با باتری و برق AC و DC کار می کند و اکسیژن را به صورت پالسی تولید می نماید.

دستگاه اکسیژن ساز پرتابل

فرق بین کارکرد پالسی و مداوم چیست؟ در دستگاه های اکسیژن ساز اگر در فاصله زمانی مشخص به اکسیژن به صورت مقطعی باشد به آن اکسیژن پالسی و اگر به شکل یکسره و بدون توقف صورت گیرد، آن را مداوم می نامند که بیشتر برای بیماران با مشکلات حاد استفاده می شود.

دستگاه اکسیژن ساز با چه ظرفیت هایی تولید می شود؟

این دستگاه در ظرفیت های ۳، ۵، ۸ و ۱۰ لیتر در دقیقه تولید می شود. بنابراین ظرفیت های پایین تر برای ناراحتی های تنفسی مزمن و ظرفیت های بالاتر برای موارد حادتر کاربرد دارند.

دستگاه اکسیژن ساز برای ورزشکاران؛ از شایعه تا واقعیت!

بله، درسته. دستگاه اکسیژن ساز به شکل ویژه ای می تواند برای ورزشکاران مفید باشد. بهتر است بدانید به میزان اکسیژنی که بدن انسان حین ورزش کردن مصرف می نماید ظرفیت هوازی گفته می شود. بنابراین ورزشکاران که تحت تمرین های سخت و طاقت فرسا قرار می گیرند برای آسیب وارد نشدن به بافت های عضلانی شان معمولا از دستگاه اکسیژن ساز استفاده می کنند.

مزایای دستگاه اکسیژن ساز برای ورزشکاران

مزیت هایی همچون: کاهش و رفع خستگی، افزایش و بهبود در عمکلرد، جلوگیری از آسیب دیدگی و عضله سازی باعث شده است که ورزشکاران از این دستگاه بهره بگیرند. همچنین این تجهیزات پزشکی تنفسی با رساندن اکسیژن مورد نیاز به بدن از آسیب هایی مثل: آسیب دیدگی تاندون ها، کشیدگی عضلات و رباط و شکستگی استخوان ها جلوگیری می نماید.سیب

قبل از خرید دستگاه اکسیژن ساز، به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • اول از همه باید اکسیژن تولید شده توسط دستگاه را بررسی نمایید. این یعنی باید بدانید که بیمارتان به چه میزان اکسیژن در هر لیتر نیاز دارد.
  • اندازه و وزن دستگاه یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه نمود. نوع کاربری دستگاه اکسیژن ساز با توجه به شرایط بیمار، تعیین کننده استفاده از نوع پرتابل یا ثابت آن است.
  • به میزان مصرف برق و عمر باتری دقت نمایید. قابلیت نگهداری شارژ برای دستگاه های اکسیژن ساز پرتابل بسیار اهمیت دارد. زیرا این دستگاه همراه بیمار است و در صورت تمام شدن باتری یا شارژ، فرد دچار مشکل خواهد شد.
  • صدای تولید شده در این دستگاه عاملی است که در طولانی مدت اهمیت پیدا می کند. بنابراین سعی کنید برندهایی را تهیه نمایید که رنج صدایی کمتر از ۵۰ دسیبل داشته باشند.

انواع برندهای دستگاه اکسیژن ساز کدامند؟

برندهای زیر از نظر کیفیتی قابل قبول بوده و در بازار یافت می شوند:

دستگاه اکسیژن ساز نایدک: این برند در ظرفیت های ۵، ۸ و ۱۰ لیتر در دقیقه تولید می شود و با قابلیت هایی همانند تنظیم میزان اکسیژن، تایمر برای نمایش میزان کارکرد، امکان استفاده برای دو شخص به صورت همزمان و غیره خریداران بسیاری دارد.

اکسیژن ساز سوشیا: این دستگاه دارای ظرفیت های خروجی برابر با ۵ و ۱۰ لیتر در دقیقه می باشد. برند سوشیا تولید اکسیژن را به صورت پیوسته انجام می دهد و قابلیت کارکرد به صورت ۲۴ ساعته را دارد.

اکسیژن ساز زنیت مد: دستگاه اکسیژن ساز زنیت مد نیز دارای میزان خلوص اکسیژن ۹۰ درصد به بالا می باشد و مجهز به چرخ برای جابجایی است. این برند در دو ظرفیت ۵ و ۱۰ لیتر بر دقیقه تولید می شوند.

دستگاه اکسیژن ساز اکیومد: درصد خلوص این دستگاه ۹۶ درصد می باشد و میزان صدایی که تولید می نماید برابر ۴۰ دسیبل است. ظرفیت های تولیدی این برند ۵ و ۱۰ لیتر در دقیقه بوده و دارای سیستم هشدار افت خلوص اکسیژن است.

سرویس و نگهداری دستگاه اکسیژن ساز

  • دستگاه را به دور از گرد و غبار نگهداری نمایید.
  • دستگاه اکسیژن ساز نباید در مجاورت نور مستقیم قرار گیرد.
  • اکسیژن ساز باید با فاصله ای حداقل ۲۵ سانتی از دیوار و سایر وسایل قرار گیرد.
  • دستگاه اکسیژن ساز باید همواره در حالت ایستاده باشد.

این موارد ممکن است باعث نقص در عملکرد دستگاه شود. دقت داشته باشید هرگونه مشکلی که باعث شود تا کارکرد دستگاه دچار مشکل شود، پیامدهای مرگ باری را به همراه خواهد داشت.

نتیجه گیری

دستگاه های اکسیژن ساز با توجه به دستور پزشک تجویز شده و برای افراد با بیمارهای شدید تنفسی بسیار حیاتی می باشند. بنابراین خرید برند با کیفیت از مراکز معتبر می تواند ریسک آسیب را به حداقل و حتی نزدیک به صفر کند. هایپر صنعت فامکو یکی از شرکت های فعال در زمینه فروش انواع دستگاه و تجهیزات پزشکی برای خرید انواع دستگاه های اکسیژن ساز ثابت و پرتابل در برندهای متنوع در خدمت شما است.

source

توسط visitmag.ir