پیش تر برخی تحقیقات حکایت از آن داشت که مصرف الکل به میزان کم خطری را متوجه مغز و سلامتی نمی کند اما یافته های جدید این موضوع را زیر سوال برده است.

نواندیش: پیش تر برخی تحقیقات حکایت از آن داشت که مصرف الکل به میزان کم خطری را متوجه مغز و سلامتی نمی کند اما یافته های جدید این موضوع را زیر سوال برده است.

 

چرا مصرف الکل حتی به میزان کم خطرناک است؟!

 

به گزارش زهرا حسین زاده از سرویس ترجمه نواندیش، مدیکال نیوز تودی در مورد مضرات الکل برای مغز نشوت: کارشناسان مدتی است متوجه شده اند که نوشیدن زیاد الکل با زوال عقل همراه است با این حال اکنون تحقیقات نشان می دهد مصرف به میزان کم نیز همان تاثیرات مخرب بر مغز را دارد.

 

نویسندگان این مطالعه در تلاش خود برای روشن کردن رابطه بین مصرف سبک و متوسط ​​الکل و زوال عقل، داده‌های بانک زیستی بریتانیا را برای 313958 مصرف کننده سفیدپوست انگلیسی تجزیه و تحلیل کردند.

 

شرکت‌کنندگان در طول جمع‌آوری داده‌های اولیه طی سال‌های 2006 تا 2010 از زوال عقل عاری بودند. در طول این مدت، افراد عادت های نوشیدن خود را گزارش کردند و اطلاعات ژنتیکی Biobank بریتانیا را ارائه کردند.

 

شرکت‌کنندگان تا سال 2021 پیگیری شدند و در این مدت هر گونه تشخیص زوال عقل ثبت شد. محققان از دو منظر به داده ها نگاه کردند.

 

برای اولین بار، با استفاده از اطلاعات مصرف الکل خود گزارش شده، آنها از یک تحلیل کاکس چند متغیره مرسوم استفاده کردند. این یک تکنیک آماری است که اغلب برای ارزیابی رابطه بین یک عامل خطر و پیامد سلامتی در طول زمان استفاده می شود.

 

این تجزیه و تحلیل نمودار کلاسیک “منحنی j” را تولید کرد که حاکی از یک اثر محافظتی برای نوشیدن متوسط ​​است. این بدان معنی است که منحنی نمودار ابتدا پایین می آید، سپس بالا می رود.

 

 

 تحلیل‌ها رابطه‌ای خطی بین مصرف الکل و خطر زوال عقل را نشان می دهند، که بیانگر آن است هیچ سطح ایمنی از مصرف الکل در مورد خطر زوال عقل وجود ندارد.

 

کلیفورد سگیل، متخصص مغز و اعصاب در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، که در این مطالعه شرکت نداشت، برای مدیکال نیوز تودی توضیح داد که: الکل یک داروی سرکوب کننده سیستم عصبی مرکزی است که باعث آتروفی مغز می شود. بیماران مبتلا به زوال عقل در ابتدا عملکرد سیستم عصبی را با آتروفی سرکوب می شود. در واقع الکل یک سم عصبی شناخته شده است.

 

الکل می‌تواند با ایجاد آتروفی سلولی و مهار رشد نورون‌های جدید از طریق فرآیندی به نام نوروژنز، بر مرکز حافظه مغز به نام هیپوکامپ تأثیر منفی بگذارد. ما همچنین می دانیم که مصرف مزمن الکل می تواند منجر به کاهش ویتامین B مهم، تیامین شود، که برای حافظه و شناخت نیز بسیار مهم است.

 

سگیل گفت: عقل سلیم حکم می‌کند که دادن ماده‌ای به بیمار با عملکرد کند مغزی که عملکرد مغز را کاهش می‌دهد، زوال عقل را بدتر می‌کند.

 

با این اوصاف باید گفت مصرف الکل نه تنها در هیچ‌میزانی فایده ای برای بدن ندارد بلکه مخاطرات جدی را نیز در پی خواهد داشت.

source

توسط visitmag