دوره آموزشی رویکردها و راهبردهای آموزشی نوآموزان و دانشآموزان با اختلال اوتیسم، دورهای است که برای اولین بار با سبکی نو در جهت آموزش و توانمندسازی مدیران، معلمان و قشری که با دانشآموزان طیف اوتیسم در ارتباط هستند به مدت 36 ساعت در قالب 50 کلیپ آموزشی برگزار شد.
حجتالله الماسی در حاشیه این برنامه در گفتوگو با پانا هدف از برگزاری این دوره را توانمندسازی معلمان در ارتباط با دانشآموزان اوتیسمی اعلام و اظهار کرد: «این دوره با هدف توانمندسازی مدیران، معلمان و کسانی که در موضوع آموزش دانشآموزان با اختلال طیف اوتیسم در مدارس کار میکنند برگزار شده است و اهمیت دوره از این جهت است که اختلال طیف اوتیسم دارای پیچیدگیهای خاصی است که نیاز است از دانش روز و اطلاعات جدیدی که متخصصان در سراسر دنیا بهدست میآورند استفاده شود و به همین جهت یک دوره مجازی غیر همزمان طراحی شد و حدود 1840 نفر از همکاران که در مدارس با دانشآموزان طیف اوتیسم ارتباط دارند در این دوره شرکت کردند.»
وی درباره نحوه برگزاری این دوره آموزشی گفت: «این دوره به این صورت برگزار شد که ویدیوها و سخنرانیهایی از اساتید مجرب تهیه و برای همکاران شرکتکننده در این دوره بهصورت مرحله به مرحله در سامانه ارائه و بعد از آن آزمونهایی برگزار میشد؛ با توجه به اینکه همکاران در مدارس بهویژه مدارس خاص اوتیسم نیاز به یادگیری روزمره و مستمر دارند این دورهها ادامه پیدا خواهد کرد و سعی میشود تا بخشی از دورهها بصورت حضوری و تعاملی برگزار شود تا همکاران بتوانند با اشتراک نظر، ایدهها و تجاربشان به توانایی خاصی در این زمینه دست یابند.»
الماسی با بیان اینکه دوره برگزارشده بسیار خوب و مطلوب بوده است اما کافی نیست، گفت: «دورههای مجازی بخصوص دورههای غیرهمزمان تعاملی نیست و نیاز است که همکاران تجاربی که از محیط مدرسه، سر کلاس و ارتباط با دانشآموزان طیف اوتیسم در حوزه آموزش، یادگیری و تربیت پیدا میکنند را با هم به اشتراک بگذارند و روی این تجارب و مطالعات موردی کار کنند که این خود منجر به کسب تجارب ارزشمند و مهارتهای خاص میشود.»
در ادامه صحبتهای رئیس سازمان مدارس استثنایی، اسماعیل برقی، معاون برنامهریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، در رابطه با نحوه برگزاری این دوره آموزشی گفت: «همکاران در گروه دانشآموزان اوتیسم از چندین ماه پیش با هماهنگی دانشگاه فرهنگیان برنامهریزی برگزاری چنین دوره خوبی را انجام دادند و این دوره امروز به اتمام میرسد و ان شاءالله دورههای بعدی را نیز برنامهریزی خواهیم کرد.»
وی اضافه کرد: «در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای گروههای مختلف معلولیت برنامهریزیهای متعددی صورت گرفت که متاسفانه در سالهای گذشته به دانشآموزان اوتیسم توجه لازم صورت نمیگرفت اما در دوره جدید با ایجاد گروه برنامهریزی آموزشی و درسی دانشآموزان با اختلال طیف اوتیسم، سازمان این اراده را دارد که بیشتر به این دانشآموزان بپردازد چون مشکلات قشر دانشآموزی اوتیسم نسبت به سایر دانشآموزان استثنایی بیشتر است و طبیعتا ما باید در ابعاد مختلف برای آنها برنامههای مختلفی را پیاده کنیم.»
برقی افزود: «ارزیابی، مداخله، جایدهی، آموزش و مسائل توانبخشی از مواردی است که باید با توجه و اهتمام بیشتری صورت بگیرد و همچنین مسائل مختلف آموزشی معلمان و خانوادهها را نیز باید مورد توجه قرار دهیم و امیدواریم با گروهی که در سازمان در ساختار جدید تشکیل شده، بتوانیم این برنامهها را در ابعاد مختلف پیگیری کنیم.»
برقی ادامه داد: «تعداد همکاران در سازمان در گروه مربوطه محدود است بنابراین مجبور شدیم از متخصصین مختلف در حیطههای مختلفی که مرتبط با دانشآموزان با اختلال طیف اوتیسم است در کارگروهها استفاده کنیم و لازم به ذکر است این همکاران در ارتباط با تولید محتوای آموزشی در ارتباط با مسائل آموزشی، درسی و برنامهریزی درسی به ما کمک میکنند.»
در حاشیه این جلسه نسیم عزیزی، رئیس گروه تالیف و برنامهریزی درسی و آموزش دانشآموزان با اختلال طیف اوتیسم و چندمعلولیتی درخصوص برگزاری این دوره گفت: «دوره توانمندسازی معلمان دارای دانشآموز با اختلال طیف اوتیسم که با حضور مدیران مدارس، معاونین، آموزگاران، دبیران و کارشناسان این گروه از دانشآموزان به مدت 36 ساعت برای اولین بار به سبکی نو برگزار شد، 50 کلیپ آموزشی تهیه و به صورت هفتگی در اختیار همکاران قرار گرفت، هر دو هفته یکبار نیز آزمون تکمیلی اجرا میشد که در مجموع سه آزمون برگزار شد و میانگین این آزمونها نمره نهایی همکاران بود.»
وی اضافه کرد: «این دوره اولین دورهای است که تمام معلمین تحت آموزش قرار گرفتند بطوری که 1000 نفر از همکاران که با دانشآموزان طیف اوتیسم در ارتباط هستند در این دوره شرکت کردند و لازم به ذکر است اگر معلمین جدیدی هم به این دوره آموزشی دانشآموزان طیف اوتیسم بپیوندند حتما دوره مجدد تکرار خواهد شد.»
عزیزی افزود: «هدف اول ما آموزش نیروی انسانی است که این کار ادامه خواهد داشت و قدم بعدی نیز تغییر محتوای کتابهای درسی دانشآموزان با اختلال طیف اوتیسم است که اولین گام را در دوره پیشدبستانی در پایههای آمادگی یک و دو از سال 1384 کلید زدیم.»
source