‌علیرضا کاظمی با عرض تسلیت به‌مناسب ایام پیش‌رو و با گرامی‌داشت یاد شهدای معلم و شهدای خدمت، به جلسه اعضای هیات دولت با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: من به‌عنوان یک معلم از رهنمودهای راهگشای مقام معظم رهبری سپاسگزارم. صحبت‌های رهبری بسیار ارزشمند بوده است و باید فرمایشات ایشان را از ابتدای کار سرلوحه امور قرار دهیم.

وی در ادامه با تبریک ‌افتخارآفرینی تیم دانش‌آموزی نجوم ایران بیان کرد: این پیروزی را به تمامی دانش‌آموزان ایران عزیز تبریک می‌گویم. زیرا این افتخار بزرگی در برابر کشورهای مدعی و با فناوری‌های پیشرفته و مدرن است‌.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای استمرار چنین دستاوردهایی باید در حوزه نخبگان  سرمایه‌گذاری هدفمندی شود.

کاظمی به نگهداشت سرمایه‌های انسانی اشاره کرد و افزود: با اقداماتی که در حوزه تربیتی در کنار فعالیت‌های علمی انجام خواهد شد، میزان پایبندی دانش‌آموزان افتخار‌آفرین به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را افزایش خواهیم داد.

بالاترین ظرفیت ما، مدیران و معلمان دلسوز و متدین و برخوردار از صلاحیت‌های حرفه‌ای هستند‌

کاظمی ‌با اشاره به ظرفیت‌ها و داشته‌های وزارت آموزش و پرورش گفت‌: بیشترین داشته ما نیروی انسانی است‌. اگر امروز دانش‌آموزان در عرصه‌های جهانی می‌درخشند و پیشرفت‌های مختلف در حوزه‌های علمی کسب می‌کنند آن را مدیون معلمان هستند. بالاترین ظرفیت ما مدیران و معلمان دلسوز و متدین و برخوردار از صلاحیت‌های حرفه‌ای هستند‌. رهبری نیز بارها تاکید کردند دستاوردهای آموزش و پرورش را نباید کم بشماریم‌.

تمام تلاشم بر این است جایگاه آموزش و پرورش و منزلت معلمان را ارتقاء دهم‌

وی با اشاره به اینکه باید آموزش و پرورش اولویت همه نظام اجرایی کشور باشد، گفت: در مجلس هم گفتم اگر می‌خواهیم مشکلات کشور را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و… حل کنیم و به توسعه پایدار شتاب دهیم باید نظام تعلیم و تربیت را در صدر بنشانیم. باید معلمان را در صدر بنشانیم و اولویت نظام و حاکمیت هم باید نظام تعلیم و تربیت باشد. تمام تلاشم بر این است جایگاه آموزش و پرورش و منزلت معلمان را ارتقاء دهم‌.

کاظمی ادامه داد: دکتر پزشکیان هم بارها در صحبت‌های‌شان بر اولویت آموز‌ش و بهداشت بعد از اقتصاد تاکید کردند.

وی درباره چالش‌های نظام تعلیم و تربیت گفت: بزرگترین چالش ما ساده‌انگاری است. این وزاتخانه با جمعیتی قریب ۵۰ میلیون مخاطب مواجه است که شامل ۱۶ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم و ۳۰ میلیون خانواده می‌شود. بنابراین نباید از کنار آن به‌راحتی عبور کرد‌.

کاظمی، سیاست‌زدگی نظام تعلیم و تربیت را از چالش‌های دیگر این حوزه دانست و افزود: در نظام تعلیم و تربیت باید از افراد با صلاحیت‌های حرفه‌ای استفاده کرد. باید ظرفیت‌های معلمان دلسوز و متعهد را برای ایجاد فضایی پر از آرامش و امن و دغدغه‌مند به‌کار گرفت.

باید پروژه مهر در فضایی بانشاط برگزار شود

‌‌وی ادامه داد: اکنون در آستانه مهر قرار داریم. پروژه مهر به‌عنوان یک پروژه ملی بسیار حایز اهمیت ‌است، زیرا این پروژه ملی در ذیل خود حداقل ۱۴ پروژه دیگر از جمله سرویس مدارس، کتب درسی و ثبت‌نام را در پی دارد و آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند از پس این کار بربیاید. بنابراین باید نهادهای دیگر که در برقراری فضایی امن و پرنشاط برای اول مهر دخیل هستند پای کار بیایند. زیرا در این مسیر از قلب تهران تا نقطه صفر مرزی درگیر هستند. نیاز داریم تا پروژ ملی مهر را در فضای با‌نشاط و به‌دور از تنش برگزار کنیم‌.

به‌صورت روزانه پیگیر رفع مشکل نیروی انسانی و مسائل حقوقی معلمان هستم

وزیر آموزش و پروش درباره مشکلات نیروی انسانی گفت: در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که با تمام تلاش در حال رفع آن هستیم و می‌توانم با اطمینان بگویم که جای نگرانی وجود ندارد. زیرا به‌صورت روزانه پیگیر رفع مشکل نیروی انسانی و مسائل حقوقی معلمان هستم.

پیگیری و بررسی روزانه سند تحول بنیادین

به گفته وی سند تحول بنیادین در برنامه‌ای طولانی‌مدت به‌صورت روزانه در حال پیگیری و بررسی خواهد بود؛ زیرا تحقق این سند از دغدغه‌های مقام معظم رهبری هم بوده است؛ از این رو با تشکیل کارگروهی به‌صورت مستمر شاخص‌ها و پیشرفت‌های این سند ارزیابی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش به اهداف سند هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز باید بُرش سالانه انجام داد و با یک نقشه عملیاتی احکام را به نتیجه مطلوب رساند‌.

بازنگری برنامه درسی نظام تعلیم و تربیت کارآمدتر خواهد کرد

کاظمی به اولویت دیگری در آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: بررسی ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت از دیگر اولویت‌های ماست. ‌از این رو باید با استفاده از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت در این خصوص بازنگری و بازبینی‌هایی صورت بگیرد تا به این وسیله ‌سطح انتظارات و دستیابی به آن افزون‌تر شود‌.

کاظمی به بازنگری در‌خصوص برنامه درسی اشاره کرد و گفت: این اقدام نظام تعلیم و تربیت را کارآمدتر خواهد کرد‌.

زیرساخت هوش مصنوعی باید در ‌وزارت آموزش و پرورش شکل بگیرد و باید این علم را در کتب درسی بیاوریم

وی درباره برنامه این وزارتخانه در حوزه هوش مصنوعی و متاورس نیز گفت: اکنون میان آن‌چه دانش‌آموزان از فضای دیجیتال می‌دانند و آن‌چه که ما به آن‌ها آموزش می‌دهیم، شکاف بزرگی وجود دارد‌. از این رو باید در این زمینه برنامه‌های کاربردی و زیربنایی انجام شود‌. فکر می‌کنم زیرساخت هوش مصنوعی باید در این وزارتخانه شکل بگیرد و باید این علم را در کتب درسی بیاوریم و بسترهای لازم را مهیا کنیم‌.

کاظمی درباره اقتصاد این وزارتخانه هم بیان کرد: سرمایه‌گذاری‌ها در این وزاتخانه با خروجی‌ها تناسبی ندارد‌. باید میان دستاوردها و آورده‌ها تراز صورت پذیرد. ما شاید در این زمینه نیاز به قوانینی در مجلس داریم تا با وضع آن به بهبود اقتصاد در این حوزه کمک شایانی شود‌.

به گفته وی، باید در کنار مولدسازی در آموزش و پرورش به‌دنبال ایجاد سرمایه‌های پایدار بود.

کاظمی گفت: برای این کار باید برنامه‌ریزی دقیقا انجام داد و بنا داریم از ظرفیت‌های اقتصادی کشور نیز بهره بگیریم. زیرا بدون پشتوانه‌های مالی نمی‌توان به وعده‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش جامه عمل پوشاند.

افتتاح و بازسازی ۹ هزار کلاس درس تا آغاز سال تحصیلی جدید

وی دیگر چالش‌ این وزارتخانه را کمبود کلاس درس دانست و گفت: میانگین فضای آموزشی در کشور حدود ۵.۳ است و درحالی که در برنامه هفتم توسعه این عدد ۶.۲ است و تلاش‌مان براین است این فاصله را از میان برداریم هر چند با استانداردهای جهانی فاصله داریم‌. با همه این وجود تا آغاز سال تحصیلی جدید ۱۷۰۰ مدرسه و ۹ هزار کلاس درس افتتاح و بازسازی خواهند شد ‌که این امر در جای خود نوید‌بخش است‌.

در بودجه سال ۱۴۰۳ برای ساخت و نوسازی مدرسه ۱۱ هزار میلیارد بودجه پیش‌بینی شده است

کاظمی با قدردانی از تلاش‌های خیرین مدرسه‌ساز گفت: جالب است که بگویم در بودجه سال ۱۴۰۳ برای ساخت و نوسازی مدرسه ۱۱ هزار میلیارد بودجه پیش‌بینی شده است و مانند همین عدد هم توسط خیرین تعهد شده است.

وی با اشاره به جلسه مشترک با رئیس ستاد اجرایی فرمان امام‌‌ گفت: دکتر فتاح با حضور در وزارت آموزش و پرورش ‌پیشنهاد دادند که با کمک ستادی در وزارت آموزش و پرورش مدارس کانکسی جمع ‌یا به حداقل برسد. ما هم از این موضوع استقبال کردیم هر چند در برخی نقاط کشور به دلیل کوچ و… مدارس کانکسی مورد نیاز است که آن‌ها نیز باید تجهیز شوند‌.

بناست تا پایان شهریور ۸۰ هزار نیرو وارد این وزارتخانه شود

وی در پاسخ به پرسشی درباره کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: بناست تا پایان شهریور ۸۰ هزار نیرو وارد این وزارتخانه شود و البته ۱۹ هزار نفر از این تعداد در بخش کیفیت‌بخشی فعال خواهند شد و این گام بزرگی در مسیر تحقق شاخص‌هاست‌.

کاظمی به ظرفیت دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: ظرفیت دانشگاه فرهنگیان افزایش یافته است، زیرا این دانشگاه مهم‌ترین تکیه‌گاه نظام تعلیم و تربیت است. این دانشگاه ‌ماموریت‌گرا و راهبردی است و تلاش ما بر این است که این دانشگاه به لحاظ زیر‌ساختی و کیفیت و اعضای هیات علمی ارتقا پیدا کند. امیدوارم روزی برسد که تمامی منابع انسانی مورد نیاز از طریق این دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند‌.

به اعتراضات رتبه‌بندی مجددا رسیدگی می‌شود

وی درباره اعتراض برخی معلمان به نظام رتبه‌بندی گفت: این موضوع دغدغه ما هم هست و قطعا بررسی خواهد شد‌. من نماینده معلمان هستم. خودم را سرباز نظام تعلیم و تربیت می‌دانم. من صدای معلمان در دولت هستم. من صدای معلمان در مجلس هستم. از این رو برنامه‌ریزی شده است تا هم به اعتراضات مجددا رسیدگی شود و هم آیین‌نامه ارتقاء آن‌ها هم تدوین و آماده شود‌.

اعتراض دانش‌آموزان و والدین به تأثیر مستقیم معدل در کنکور را به شورای عالی انقلاب فرهنگی منعکس می‌کنم

وزیر آموزش و پرورش که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، درباره تاثیر شرط معدل در کنکور و اعتراض دانش‌آموزان و والدین آن‌ها گفت: این قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در این زمینه ما به‌عنوان منعکس‌کننده صدای دانش‌آموزان به این شورا عمل خواهیم کرد. زیرا تصمیم‌گیری در این زمینه در اختیار ما نیست. ولی من دغدغه‌های دانش‌آموزان را شنیدم و قطعا این موضوع را به شورا منتقل خواهم کرد. در نهایت تصمیم‌گیرنده و مرجع قانونی آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است. قطعا این شورا نیز به این امر رسیدگی خواهد کرد.

به اعتراضات داوطلبانی که کد 19 دریافت کرده‌اند رسیدگی می‌شود

وی درباره معترضان به کد ۱۹ هم بیان کرد: بنا شد طبق ضوابط و قوانین همکاران گزینش‌ به اعتراض‌ها رسیدگی کنند. اطمینان می‌دهم که پس از بررسی، حقی از کسی ضایع نشود‌.

source

توسط visitmag.ir