در تابستان سال ۱۴۰۳، شهرستانهای استان تهران با برپایی ۸۵۱ پایگاه اوقات فراغت در سطح استان و ثبتنام ۱۴۹۰۴ دانشآموز، توانست عملکرد خوبی در فراهمسازی شرایط یادگیری و کسب تجارب دانشآموزان در اوقات فراغتشان با نظارت مربی داشته باشد.
مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در گفتوگو با پانا در خصوص اهمیت غنیسازی اوقات فراغت برای دانشآموزان تأکید کرد: «فعالیت های تابستانی و اوقات فراغت تأثیرات مثبت بیشماری بر رشد جسمی، روانی و اجتماعی دانشآموزان دارد؛ اوقات فراغت برای دانش آموزان در زمینه های توسعه مهارتها، تقویت روابط اجتماعی، افزایش خلاقیت، تعادل و برنامه ریزی برای زندگی، توسعه جسمی و فعالیتهای ورزشی و بدنی و … بسیار اهمیت دارد.»
وی تصریح کرد: «با توجه به این نکات، مدیریت صحیح فعالیت های تابستانی و اوقات فراغت و تشویق دانشآموزان به شرکت در فعالیتهای مختلف میتواند به بهبود کیفیت زندگی و یادگیری آنها کمک کند.»
بهرامی برنامههای تابستانه ادارهکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران برای دانشآموزان را اینگونه تشریح کرد: «برنامههای تابستانهای که برای دانشآموزان این استان در نظر گرفتهایم، فعالیتهای متنوعی را شامل میشود که در راستای ارتقاء مهارتها و کسب تجاربی نو و همچنین مفید در سیر تعطیلات تابستانه است؛ اعتقاد ما تربیت بدون توقف حتی در اوقات فراغت دانشآموزان است؛ دورههای آموزشی و علمی متعددی برای دانشآموزان در عرصههای علمی و فرهنگی مانند کلاسهای دوره دروس سال قبل و بعد و کلاسهای نقاشی و منبتکاری برگزار شد.»
این مقام مسئول کارگاههای پایگاههای اوقات فراغت را مرکز تولد و رشد خلاقیت رهروان علم و پیشرفت خواند و گفت: «عجین کردن خلاقیت و تحصیل دانشآموزان برای پیشرفت دادن نسل نو در جهت نخبگی و ارائه نوآوریها از ضرویتهای یک جامعه موفق است؛ کارگاههای هنری، تئاتر، هنرهای تجسمی و دستی تدریسشده در خانههای تابستانه دانشآموزان قدم مثبتی برای افزایش هنردوستی و فراگیری خلاقیت در دانشآموزان است.»
بهرامی همچنین استمرار فعالیتهای ورزشی در مدارس میزبان فعالیتهای تابستانه را، از بهترین تدابیر در نظر گرفتهشده دانست و اذعان کرد: «تمرینات ورزشی مستمر و هدفمندانه، موجب خواب آرامتر، تیزهوشی بیشتر، افزایش انرژی در افراد، دوری از تنبلی و بیحوصلگی، کاهش خطرات احتمالی جسمانی، افزایش اعتمادبهنفس و کاهش استرس در ورزشکاران میشود؛ آرامش روحی و روانی دانشآموزان مهمترین اصلی است که برای تحقق همگانی آن در تلاش هستیم و با ورزش کردن به آن نزدیکتر شدهایم.»
مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، همدلی را از بزرگترین خروجیهای این دست فعالیتهای گروهی برشمرد: «تقویت روحیه همدلی، همکاری و نوعدوستی از عایدههای حائزاهمیت فعالیتهای تربیتی است؛ در اردوهای متفاوتی از جمله اردوهای همیارمربیان، اردوهای سازمان دانشآموزی خصوصا اردوهای یکروزه مثبت هشتادیها روحیه کار گروهی و مفاهیم تفکر جمعی به دانشآموزان انتقال داده میشود، که یکی از مهمترین دلایل آن وجود مربیان کارکشته و مجرب در تشکلهای دانشآموزی است.»
این مقام مسئول حضور مربیان در تشکلهای فرهنگی را، موجب کیفیتبخشی به برنامههای اردویی و تربیتی خواند و اظهار کرد: «ایجاد و سازماندهی دورهها و کارگاههای تابستانی با برنامههای متعدد، یادگیری مفاهیم با نظارت کامل مربیان و استفاده از روشهای تشویقی گام خوبی برای تقویت قوای جذب دانشآموزان به سمتوسوی فعالیتهای هنری است.»
سردمدار ادارهکل آموزش و پرورش مناطق ۲۱گانه استان در پایان سخنانش، برپایی میزهای مشاوره برای انتخاب رشته نهمیها را اتفاقی مثبت در جهت بهبود صحت تصمیمگیری دانشآموزان در انتخاب رشته دانست و تصریح کرد: «پایگاههای تابستانی رود روانی است که سعی شد نهایت بهره را از آن ببریم، برای دانشآموزان پایه نهمی، کارگاههای مشاورهای متفاوتی، بازدید از مدارس فنیو حرفهای متفاوت و بازارهای کار را در نظر گرفتیم و این سیر را با آزمونهای شناسایی استعداد و علاقه نیز بهسهولت طی کردیم.»
«والدین، مدیران و مشاوران مثلثی امن برای هدایت دانشآموزان به رشتههای مورد نظر خود دانشآموزان هستند؛ از همه اعضای این حلقه اساسی خواهشمندیم با ارائه مشاوره فردی، سازماندهی فعالیتهای آموزشی، ارائه حمایت عاطفی به دانشآموزان آنان را در این تصمیم حیاتی یاری کنند.»
source