معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون گفت: جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد اهدای خون داوطلبانه در بین کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

نیم قرن فداکاری تا رسیدن به رتبه نخست اهدای خون رایگان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما سازمان انتقال خون ایران ۹ مرداد ۱۳۵۳ آغاز به کار کرد و اکنون نیم قرن از فعالیت این سازمان می‌گذرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون می‌گوید جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد اهدای خون داوطلبانه در بین کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمار‌های سازمان انتقال خون ۹۰ درصد اهدا کنندگان خون مثبت و ۱۰ درصد خون منفی به صورت داوطلبانه اهدا کرده‌اند.

 سال گذشته ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار خون و فرآورده خونی شامل پلاسما پلاکت گلبول قرمز و کرایو به منظور تامین نیاز بیماران در هزار بیمارستان و مرکز پزشکی کشور تولید و توزیع شده است.

 

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه در حال حاضر ذخایر خونی در کشور کافیست گفت: هرچند میزان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی چندان طولانی نیست، اما خوشبختانه ذخایر خونی کشور برای مصرف ۸ روز همواره تامین و جایگزین می‌شودچرا که تامین فراورده‌های خونی برای بیماران خاص نیز از دیگر فعالیت‌های سازمان انتقال خون است.

بشیر حاجی بیگی آمار اهدای خون در بهار امسال را ۶۲۸ هزار و ۴۱۸ واحد اعلام کرد که رشد ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. 

وی همچنین به مشارکت جوانان و بانوان در امر اهدای خون تاکید کرد و گفت: هم اکنون شاخص اهدا کنندگان بار اول در کشور بیش از ۱۵ درصد است که امیدواریم، شاهد افزایش این شاخص در میان جوانان و بانوان باشیم چراکه تنها بیش از ۴ درصد اهدا کنندگان از بانوان هستند. 

بنابر گزارش سازمان انتقال خون، آزمایش کامل خون‌های اهدایی به منظور پیشگیری از انتقال بیماری‌ها از اهدا کننده به گیرنده خون نیز از دیگر وظایف سازمان انتقال خون است

تامین خون مورد نیاز بیماران به ویژه در حوادث طبیعی و دیگر بحران‌ها نیز وظیفه‌ای است که سازمان انتقال خون بر عهده دارد.

سازمان انتقال خون ایران زیر نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر اساس استاندارد‌های بین المللی سالم‌ترین خون مورد نیاز بیماران را به صورت رایگان تهیه و توزیع می‌کند.

دست اندرکاران سازمان انتقال خون بار‌ها از ایثارگری اهدا کنندگان خون در کشور که به صورت داوطلبانه و رایگان خونشان را برای نیاز بیماران اهدا می‌کنند قدردانی کرده است.

استان تهران با توجه به میزبانی از بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی و انجام جراحی‌های پیچیده قلب و مغز و ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی درمان بیماران خاص همچون خدمات شیمی درمانی و بیماران تالاسمی بیشترین مصرف کننده خون و فرآورده خونی در بین استان‌های کشور است.

 ۱۷ درصد خون مورد نیاز بیماران کشور در استان تهران به صورت داوطلبانه و رایگان اهدا می‌شود که در این زمینه رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

 

source

توسط visitmag.ir