**تجربیات دوره کرونا برای آینده نظام سلامت باید تدریس شود 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، دکتر محمدرضا ظفرقندی در همایش درس آموخته‌های کرونا با اشاره به تجربه‌های نظام سلامت گفت: در دوره دفاع مقدس تجربه‌های گران سنگ قابل ارایه به دنیا در حوزه سلامت به دست آوردیم و انتقال این تجربه حرکتی درس آموز است. 

 

وی گفت: انتقال فرهنگ به مردم و پایبندی به عهد، در مجامع علمی بسیار مهم است و نظام سلامت نیز با نقش آموزش عمومی در ایام کرونا و همه بخش‌های سلامت می‌تواند این وظیفه را ایفا می‌کند.

 

وزیر بهداشت گفت: ما باید آموزش سلامت را از مدارس آغاز کنیم و اگر دانش اموزان ما چاق باشند یا رژیم غذایی درست نداشته باشند در آینده دچار چالش‌های سلامت می‌شوند. 

 

وی گفت: سرطان اول در زنان ایرانی سرطان سینه است و ما برای موفقیت در این حوزه باید تلاش کنیم با آموزش جامعه را آگاه کنیم و سبک زندگی را تغییر دهیم.

 

وی با بیان اینکه نظام سلامت به صورت شبکه است و افزود: بیماران اعم از کرونا و … باید از شبکه به سطح بندی‌ها هدایت شوند ما در برابر حرکت علمی دوره کرونا مقاومت داشتیم در حالی که کشورهایی، چون چین و کره علاوه بر رعایت شبکه و سطح بندی، نظم و آموزش را نیز توأم داشتند در پزشکی یک دقیقه دیر رسیدن به مریض خطر مرگ را ایجاد می‌کند. 

 

وزیر بهداشت گفت: در تابستان ۱۴۰۰ روزی ۷۰۰ مرگ داشتیم و واردات به موقع واکسن و تولید به موقع واکسن در فرصت نیاز بسیار اهمیت دارد و تجربه‌ای بود تا همیشه به جایگاه علم احترام گذاشته شود. 

 

ظفرقندی ادامه داد:  در دوران دفاع مقدس نیز ما تجهیزات کمی داشتیم و آنچه دست ما را بالا نگه داشت حمایت مردم بود در دوره کرونا هم کمک‌های مردم به صورت خیرین و امدادگران به کمک نظام سلامت آمد از تجهیز ونتیلاتور‌ها در مراکز درمانی تا تهیه ماسک و دستکش و … این تجربیات بسیار ارزشمند است.

 

وی گفت: ما باید برای ارتقا علم در مرز ارتباطات بین المللی قرار بگیریم و برای به روز بودن ارتباطات خود را حفظ کنیم همچنین در حوزه‌های بحرانی همه دستگاه‌ها تحت یک فرماندهی واحد همکاری کنند.

 

وزیر بهداشت افزود: تجربیات دوره کرونا باید برای آینده نظام سلامت تدریس شود تا در مواقع بحرانی آمادگی لازم را داشته باشیم و روی آن کار پژوهشی انجام شود. 

 

در ادامه دکتر ابوالقاسمی  با اشاره به اقدامات موثری نظام سلامت در دوره کرونا گفت: اثرات اقتصادی در دوره کرونا بسیار مهم بود و آنچه روی ذهن جامعه گذاشت بسیار مهم بود و مقوله کووید دراز مدت در جامعه همچنان دیده می‌شود از عوارض خستگی طولانی مدت، مشکلات تنفسی مزمن و ترس از ابتلا همچنان در جامعه دیده می‌شود.

وی ادامه داد: کرونا نشان‌داد آزمایشگاه‌های ما باید بسیار مجهزتر شود و اطلاعات و بانک داده‌های آزمایشگاهی بسیار حایز اهمیت است.

وی گفت: تحریم‌های ظالمانه در دوره کرونا موجب شد دارو به بیماران نرسد و دارو‌های درمانی در اواخر دوره کرونا به دست ما رسید.

وی افزود: در این همایش در ۱۴ پنل تخصصی تمام ابعاد دوره کرونا بررسی می‌شود و ۷۸۰ مقاله به صورت پوستر و ۱۱۰ مقاله به صورت سخنرانی ارایه می‌شود در پایان همایش نیز علاوه بر جشنواره فرهنگی از خانواده شهدا نیز تقدیر خواهد شد.

source

توسط visitmag